Generalist is dood, leve de specialist

De wereld verandert in rap tempo. Pakweg dertig jaar geleden was kantoorautomatisering nog lang niet massaal doorgevoerd, stond het internetgebruik in de kinderschoenen en de meeste mensen hadden mobiele telefoons alleen nog maar op televisie gezien, die in nederland overigens nog maar twee zenders telde.

Hoe anders is de tegenwoordige wereld. De oude technologieën zijn aan het verdwijnen. Zo gebruiken we onze mobiele telefoon voor alles en nog wat, behalve waar het primair voor is gemaakt, en is 92 procent van de Nederlanders online.

De oude technologieën en ideeën verdwijnen niet alleen in een rap tempo, de nieuwe volgen elkaar ook steeds sneller op. Zo hebben of krijgen we nu te maken met fenomenen als zelfrijdende auto’s, drones, tiny houses, airbnb en het cyberrisico. Consumenten en ondernemers krijgen hier uiteraard in toenemende mate, bewust of juist misschien wel niet bewust, mee te maken. Wil de ’traditionele’ verzekeringsadviseur hier blijvend een rol in vervullen, dan zal hij moeten kiezen voor een nieuwe(-re) aanpak. Of juist niet?

Het zal voor een adviseur in toenemende mate een steeds uitdagendere klus worden om voor zijn klant alle risico’s in kaart te brengen. Neem een tiny house. De naam zegt het al: een kleine woning, maar wel een bijzondere met bijzondere risico’s. Tiny houses zijn nogal gevoelig voor diverse schade-oorzaken, zoals brand, storm, maar ook vandalisme en inbraak. Dat maakt dat verzekeraars terughoudend zijn in het verzekeren hiervan en wanneer dit wel aan de orde is, dan gelden de nodige beperkingen. Het is nog maar de vraag of je daar als bewoner van een tiny house bij stilstaat. De adviseur zal wel moeten.

Een ander voorbeeld is de zelfrijdende auto. Hoewel ze nog niet veel op de weg rijden, zijn ze er al wel in Nederland. Het betreft dan een semi-zelfrijdende auto, waarmee je met kleine vingerbewegingen bijvoorbeeld de snelheid kunt aanpassen of van rijbaan kunt veranderen. Verondersteld wordt, dat met de komst van zelfrijdende auto’s het aantal verkeersongevallen flink zal afnemen, maar gebeurt er desondanks wel wat, dan heeft dat nogal wat gevolgen voor de aansprakelijkheid. De adviseur moet zijn klant goed kunnen informeren over de juridische consequenties hiervan.

Om consumenten en ondernemers steeds van het best passende advies te kunnen voorzien, zal de adviseur steeds vaker verder moeten kijken dan zijn neus lang is. Het is dus niet alleen zaak te weten welke verzekeringstechnische oplossingen er voor zijn klant aanwezig zijn, maar ook wat de nieuwe bijzondere risico’s voor impact hebben op de verzekeringstechnische oplossingen die hij voorhanden heeft. Want verzekeraars volgen de nieuwe ontwikkelingen lang niet altijd op de voet.

Naar mijn mening komt de gemiddelde adviseur er niet onderuit om de (juridische) gevolgen te kennen van bijzondere risico’s en daar voor zijn klant op in te spelen. En hij zal ook de technische ontwikkelingen op de

‘Voor adviseur steeds uitdagendere klus om voor klant alle risico’s in kaart te brengen’

voet moeten volgen, om zijn klanten van een passende oplossing te kunnen (blijven) voorzien. Dat is immers zijn vak. Uiteindelijk ontwikkelt hij zich hierdoor steeds meer van een generalist naar een specialist.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Arnoud Wennekus - aov-zzp.nl 28 maart 2018

Oud nieuws toch? Wij specialiseerden ons 11 jaar geleden al als AOV Specialist!

Enrico den Daas - Raat Adviesgroep BV 28 maart 2018

Leve de Generalist, want ik leef ... Bij het bezoeken van MKB en de groot zakelijke relaties is het een pré om van collectief pensioen, WGA ERD tot de Elobike te kunnen adviseren. Waar de specialist nodig is kan ik dat goed inschatten en organiseren. Daar heb ik gespecialiseerde medewerkers voor. De generalist is bij uitstek geschikt als gesprekspartner.

Editie
Meer over
Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 5)

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 5)

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

Realistisch denken en doen

Realistisch denken en doen

(Martin Koot, MoneyView in VVP 2) Deze column schrijf ik in de week van de provinciale verkiezingen. Als u dit leest, weet u de uitslag allang. Als de voortekenen...

Een vijfde caravanpolissen vergoedt na drie jaar slechts dagwaarde

Een vijfde caravanpolissen vergoedt na drie jaar slechts dagwaarde

Uit het meest recente Special Item van MoneyView wordt duidelijk dat er grote verschillen zijn in de dekkingen van caravanverzekeringen. Het bureau: “Gedurende...

MoneyView: aantal rentewijzigingen blijft aanzienlijk

MoneyView: aantal rentewijzigingen blijft aanzienlijk

In de eerste drie maanden van dit jaar is de hoeveelheid rentewijzigingen bij dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) weer wat afgenomen ten opzichte van het...

Hip and happening, maar voor wie?

Hip and happening, maar voor wie?

(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 1, 2023) Moneyview houdt alle hypotheekrentes nagenoeg realtime bij en dat hebben we afgelopen jaar geweten ook. In totaal...

Kredietrente kruipt naar bovengrens

Kredietrente kruipt naar bovengrens

De gemiddelde rente voor Persoonlijke Leningen bevindt zich volgens MoneyView weer (bijna) op hetzelfde niveau als tien jaar geleden en veel aanbieders kruipen met...

MoneyView: keuzeopties AO-criteria nemen af

MoneyView: keuzeopties AO-criteria nemen af

Gangbare arbeid als criterium voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen is van de markt verdwenen, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView. Bij gangbare arbeid geldt...

Oud en nieuw

Oud en nieuw

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 06-2022) MoneyView en ik vieren in 2023 allebei ons dertigjarig jubileum. Deze mijlpaal maakt dat ik, bij wijze van uitzondering,...

Stijging spaarrentetarief zet door in 2023

Stijging spaarrentetarief zet door in 2023

"Voor het eerst in jaren zien we een stijgende lijn van het gemiddelde spaarrentetarief bij dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS). Hoewel de gemiddelde spaarrente...

ORV-premie in 20 jaar gemiddeld 65 procent goedkoper geworden

ORV-premie in 20 jaar gemiddeld 65 procent goedkoper geworden

Zowel de hoogste als de laagste ORV-premie zijn meer dan zestien procent lager dan een jaar eerder. De gemiddelde premie is in een jaar tijd met meer dan acht procent...