Geruststellende verandering

Jelle Jansons 2018

De afgelopen tijd heb ik me verdiept in de competenties van de toekomst. Ik mag dan nog geen dertig zijn, maar je kan hier niet vroeg genoeg mee beginnen. Het lijkt wel of er steeds meer lijstjes komen over de toekomst. Vooral sinds we ontdekten dat robots een deel van onze banen gaan overnemen.

Stuk voor stuk zeggen de lijstjes vrijwel hetzelfde: we moeten allemaal heel goed leren omgaan met verandering. Verandering is de enige constante en wie niet mee kan veranderen, staat buitenspel.

Ik vind dat nogal een uitspraak. Het zet de boel toch een beetje onder druk. En niet het goede soort. Ik houd wel van een deadline op zijn tijd, maar dit is anders. Meer een dreigende lucht of een aanstaande ruzie thuis. Je weet dat er iets komt, maar niet wanneer of wat je er precies aan kunt doen. Dat veroorzaakt onrust en onzekerheid.

Misschien nog wel meer dan alle veranderingen waarmee we al moeten leren omgaan, levert zo’n impliciete belofte, dat het alleen maar erger wordt, veel stress op. Zo veel zelfs, dat het mij niet zou verbazen als dit één van de redenen blijkt voor de groeiende uitval van werknemers met stressklachten. Als het waar is, dan moeten we ermee leren leven. Dan is er daadwerkelijk een donderwolk en kunnen we maar beter dekking zoeken. Maar verandert alles wel zo snel? Dat heb ik me thuis zitten afvragen.

Als ik vanaf de bank om me heen kijk, dan valt het eigenlijk nog wel mee. De klok van mijn oma hangt nog gewoon aan de muur. Een beter voorbeeld is mijn lamp. Dat is inderdaad een ledlamp nu. De vorige bewoner had waarschijnlijk een spaarlamp. Dat is een vreemd ding trouwens, zo’n spaarlamp. Een aantal jaren geleden moesten we allemaal spaarlampen hebben. Goed voor het milieu, dat wel. Maar als lamp... Tsja, als lamp is het nooit echt iets geworden. Te langzaam, geen warmte. Ziet u? Nieuwe lampen, maar dezelfde behoefte.

Een ander voorbeeld. Waarom volg ik in vredesnaam Dries Roelvink op Instagram? Waarom halen nieuwsberichten over het privéleven van Gordon steevast de voorpagina van nu.nl? En waarom zijn er honderdduizenden exemplaren van Gijp verkocht? Dat is, denk ik, omdat u en ik dan iets te bespreken hebben als we elkaar voor het eerst treffen. Vroeger bespraken mensen een dorpsgenoot, nu een BN’er. Opnieuw een andere oplossing, maar hetzelfde probleem.

‘Zo’n impliciete belofte, dat het alleen maar erger wordt, levert veel stress op’

Misschien schuilt daarin ook wel de oplossing. Hoezeer de wereld ook verandert, de meeste mensen blijven gelukkig gewoon hetzelfde. Als ik er op mijn werk maar in slaag steeds die universele behoeften te vinden en daar oplossingen voor te vinden, dan raak ik mijn klanten niet kwijt. En thuis mag die ledlamp inmiddels blijven, al steek ik voor echte gezelligheid nog steeds liever een kaarsje op.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
NN verlengt partnership met vier culturele instellingen

NN verlengt partnership met vier culturele instellingen

Nationale-Nederlanden (NN) verlengt het partnership met vier culturele instellingen, namelijk:  het Nederlands Fotomuseum, Kunstmuseum Den Haag, Kunsthal Rotterdam...

Nadine van der Meulen nieuwe CFO NN Bank

Nadine van der Meulen nieuwe CFO NN Bank

Nadine van der Meulen wordt per 1 februari 2023 benoemd tot CFO Nationale-Nederlanden Bank. Zij volgt Kees van Kalveen op, die op 1 januari Nationale-Nederlanden...

NN lanceert NN Social Innovation Fund

NN lanceert NN Social Innovation Fund

Nationale-Nederlanden heeft het NN Social Innovation Fund gelanceerd. Het fonds, met een initiële investering van EUR 5 miljoen, is gericht op het ondersteunen...

NN luidt alarmklok over sterk toenemend ziekteverzuim

NN luidt alarmklok over sterk toenemend ziekteverzuim

Het ziekteverzuimpercentage stijgt in 2022 voor het eerst sinds twintig jaar boven de 5 procent. Tegelijkertijd neemt de verzuimduur toe en maakt 70 procent van...

Slechts 5 procent Nederlanders verzekerd tegen schade door cybercriminaliteit

Slechts 5 procent Nederlanders verzekerd tegen schade door cybercriminaliteit

Iets meer dan de helft van alle Nederlanders wil zich beter beschermen tegen cybercriminaliteit, zo blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van Nationale-Nederlanden...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Henk Scheenstra treedt terug als CEO van Heinenoord Holding

Henk Scheenstra treedt terug als CEO van Heinenoord Holding

Henk Scheenstra treedt per 17 oktober terug als CEO van Heinenoord Holding. Arie van den Berg neemt de functie waar totdat de procedure voor de benoeming van een...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

(Partner in Kennis Nationale-Nederlanden in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nationale-Nederlanden heeft de ambitie de best gewaardeerde intermediaire...