Gevlogen…

Kifid 2017 (deel logo)

LEREN VAN KIFID-UITSPRKAKEN SCHADE – Consument heeft een Rabobank Goldcard. Aankopen daarmee zijn door middel van een door de bank gesloten aankoopverzekering van Chubb verzekerd. Consument koopt op enig moment vliegtickets met de Goldcard maar de vliegtuigmaatschappij (WOW Air) gaat voor de vlucht failliet. De verzekeraar wijst dekking af omdat de vliegtickets niet onder het begrip zaken zoals gehanteerd in de voorwaarden vallen. De Geschillencommissie legt de betrokken voorwaarde uit en komt tot de conclusie dat verzekeraar dekking kon weigeren.

De Geschillencommissie is van mening dat “met het begrip zaken in artikel 6.2 Voorwaarden niets anders bedoeld kan zijn dan dat Verzekeraar alleen dekking wenst te verlenen bij schade door verlies, diefstal en beschadiging van fysieke of tastbare objecten en geen dekking wenst te verlenen in andere gevallen. Immers kan alleen bij fysieke of tastbare objecten sprake zijn van schade door verlies, diefstal of beschadiging. Vliegtickets zijn – indien geprint – weliswaar tastbaar en fysiek, maar kunnen bij verlies, diefstal of beschadiging eenvoudig opnieuw worden geprint. De waarde van de vliegtickets is gelegen in het recht dat zij recht geven op de verschaffing van een dienst, namelijk een vlucht. Deze uitleg van het begrip zaken sluit aan bij de invulling die de Van Dale (online 2020) aan het begrip zaak (waarvan zaken het meervoud is) geeft, namelijk 1 voorwerp, ding; 2 handel, bedrijf, winkel; 3 aangelegenheid, affaire; 4 geding, proces. Van de hier door Van Dale gegeven betekenissen komt in het onderhavige geval alleen de eerste betekenis in aanmerking. Uit deze betekenis volgt dat het gaat om fysieke of tastbare objecten.

“Uit het bovenstaande vloeit voort dat artikel 6.2 Voorwaarden naar het oordeel van de Commissie een duidelijke bepaling is die niet voor meerdere uitleg vatbaar is. Weliswaar kunnen de vliegtickets als zaken in de zin van artikel 6.2 worden beschouwd maar niet is gebleken dat Consument schade heeft geleden door verlies, diefstal of beschadiging van de vliegtickets.

“Consument heeft wel schade geleden maar om een andere reden, namelijk dat hij het recht dat verbonden is aan de vliegtickets niet kan uitoefenen jegens de vliegtuigmaatschappij omdat deze failliet is gegaan voor de eerste vliegdatum. Dit laatste is evenwel geen gedekte schadeoorzaak. Consument kan zich derhalve niet beroepen op dekking onder de Voorwaarden.” – Uitspraak GC 2020-422

Reactie toevoegen

 
Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...