Goud

In de dagelijkse hectiek van het adviesvak vergeten we wel eens waar het écht om gaat en dat is oprechte en persoonlijke aandacht voor de klant. Dat is het goud van de 21ste eeuw.

Het is herkenbaar. Je wilt de klant wel honderd procent aandacht geven, maar voor je het weet ben je bezig met allerhande bijzaken. Dat geldt voor heel veel mensen. We zijn 24/7 bereikbaar, hebben geen vaste werktijden meer, zijn bijna altijd beschikbaar, ‘liken’ de blaren op onze wijsvinger, zijn bang het laatste nieuws te missen, boksen op tegen de steeds lager wordende tarieven van concurrenten die op de automatische piloot klanten standaardproducten door de strot duwen en duimen dat de klant niet trapt in het marketinggeweld van concurrenten die alsmaar groter worden. Hoogste tijd om terug naar de basis te gaan.

Waartoe is een onafhankelijk financieel adviseur op aarde? Iedereen zal op deze vraag zijn of haar eigen antwoord moeten bedenken. Wat mij betreft gaat het om duiding en advies. Klanten zien door de bomen het bos niet meer en willen ondersteuning om hun zaken goed te regelen, of het nu voor hunzelf is, voor hun partner, voor de kinderen of voor hun medewerkers is. Mensen zoeken hulp om belangrijke vragen in hun leven te beantwoorden, willen een gids die helpt bij het maken van belangrijke keuzes in hun leven. Zelf een product aanschaffen kan iedereen, maar een persoonlijk en deskundig advies krijg je bijna nergens meer. Dat zou de usp van een adviseur moeten zijn.

Adviseurs dienen zelf ook keuzes te maken, juist om het eigen goud te kunnen blijven delven en uit te schenken. Digitale transformatie is een must, zolang het ertoe leidt dat de adviseur weer volledig kan focussen op advies. Uiteraard is het zaak partners te zoeken die ook doen waar ze goed in zijn, en dat is in dit geval digitale ondersteuning. Als je als adviseur veel tijd besteedt aan zaken waar je niet goed in bent of die je afhouden van je eigenlijke werk kun je dat beschouwen als broodroof.

Deze special staat boordevol kennis en inspiratie voor adviseurs die goed begrijpen dat de wereld transformeert, dat ze hierin mee moeten gaan, maar dat ze niet mogen vergeten dat hun echte usp oprechte, deskundige en persoonlijke aandacht voor de klant is. Vragen die daarbij komen kijken: hoe doe je dat, welke partner past bij je, waar moet je op letten?

Deze special biedt inspiratie, inzichten en tips van Allianz Nederland, CUMUS, HDConnect, ING Hypotheken, Link Asset Services Nederland (onder andere FlexFront), Nationale-Nederlanden, nexxbiz en Voogd & Voogd die deze special mede mogelijk hebben gemaakt. Tevens biedt de special best practices, visies en oplossingsrichtingen op automatiseringsgebied.

Digitale transformatie is noodzakelijk om je werk nog beter en met nog meer plezier te kunnen uitoefenen. Want daar draait het om. Zoek daarom partners en concrete toepassingen die je eigenlijke werk weer mogelijk én zichtbaar maken. Deze special biedt hierbij alle ondersteuning. Veel leesplezier.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Trots

Trots

Professionele onafhankelijke financieel adviseurs zijn een baken voor consumenten en ondernemers en verdienen een podium. Dat is de boodschap van twee initiatieven...

Webcam advies doen we niet

Webcam advies doen we niet

(Door Dennis Friskes, Emerald Financiële Diensten) Let erop dat het persoonlijke contact met de klant niet verloren gaat in de zoektocht naar digitalisering...

Kleinere bedrijven minder gedigitaliseerd

Kleinere bedrijven minder gedigitaliseerd

Eén op de drie (32 procent) Nederlandse bedrijven zegt de bedrijfsvoering in hoge mate of bijna volledig gedigitaliseerd te hebben. Daarentegen geeft 36 procent...

Digitale transformatie vraagt om frisse blik

Digitale transformatie vraagt om frisse blik

Marco Gregoor laat op zijn smartphone een berichtje zien dat hij ontving van de fabrikant van zijn auto: de accuspanning is laag. “Dat is de digitale transformatie...

2020: Trek je netwerkschoenen aan!

2020: Trek je netwerkschoenen aan!

(Door Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars) Blijf bij de start van dit nieuwe decennium niet hangen in de ‘oude’ wereld, maar zoek vooral de samenwerking...

Digitale transformatie vraagt om leiderschap

Digitale transformatie vraagt om leiderschap

(Uit VVP-special Digitale Transformatie) Digitale transformatie vraagt om leiderschap. In de zin dat individuele organisaties bereid zijn hun innovaties te delen...

Durf te veranderen

Durf te veranderen

“Kijk goed bij de digitalisering van processen naar wat je doet en waarom je het doet. Ook is het belangrijk dat je durft te veranderen. Er zijn heel veel...

We openen de black box

We openen de black box

(Kennispartner Voogd & Voogd in VVP-special Digitale Transformatie) Omdat de verzekeringsbranche al in de jaren ’80 aan het automatiseren sloeg, kijkt...

Grip op gegevens

Grip op gegevens

(Kennispartner nexxbiz in VVP-special Digitale Transformatie) Hoe kwamen beslissingen precies tot stand en op welk moment? Welke berekeningen gingen eraan vooraf?...

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

(Uit VVP-special Digitale Transformatie) “Het massaal omarmen door verzekeraars én volmachtbedrijven van het door de Stichting Uniforme Inrichting...