Goud

In de dagelijkse hectiek van het adviesvak vergeten we wel eens waar het écht om gaat en dat is oprechte en persoonlijke aandacht voor de klant. Dat is het goud van de 21ste eeuw.

Het is herkenbaar. Je wilt de klant wel honderd procent aandacht geven, maar voor je het weet ben je bezig met allerhande bijzaken. Dat geldt voor heel veel mensen. We zijn 24/7 bereikbaar, hebben geen vaste werktijden meer, zijn bijna altijd beschikbaar, ‘liken’ de blaren op onze wijsvinger, zijn bang het laatste nieuws te missen, boksen op tegen de steeds lager wordende tarieven van concurrenten die op de automatische piloot klanten standaardproducten door de strot duwen en duimen dat de klant niet trapt in het marketinggeweld van concurrenten die alsmaar groter worden. Hoogste tijd om terug naar de basis te gaan.

Waartoe is een onafhankelijk financieel adviseur op aarde? Iedereen zal op deze vraag zijn of haar eigen antwoord moeten bedenken. Wat mij betreft gaat het om duiding en advies. Klanten zien door de bomen het bos niet meer en willen ondersteuning om hun zaken goed te regelen, of het nu voor hunzelf is, voor hun partner, voor de kinderen of voor hun medewerkers is. Mensen zoeken hulp om belangrijke vragen in hun leven te beantwoorden, willen een gids die helpt bij het maken van belangrijke keuzes in hun leven. Zelf een product aanschaffen kan iedereen, maar een persoonlijk en deskundig advies krijg je bijna nergens meer. Dat zou de usp van een adviseur moeten zijn.

Adviseurs dienen zelf ook keuzes te maken, juist om het eigen goud te kunnen blijven delven en uit te schenken. Digitale transformatie is een must, zolang het ertoe leidt dat de adviseur weer volledig kan focussen op advies. Uiteraard is het zaak partners te zoeken die ook doen waar ze goed in zijn, en dat is in dit geval digitale ondersteuning. Als je als adviseur veel tijd besteedt aan zaken waar je niet goed in bent of die je afhouden van je eigenlijke werk kun je dat beschouwen als broodroof.

Deze special staat boordevol kennis en inspiratie voor adviseurs die goed begrijpen dat de wereld transformeert, dat ze hierin mee moeten gaan, maar dat ze niet mogen vergeten dat hun echte usp oprechte, deskundige en persoonlijke aandacht voor de klant is. Vragen die daarbij komen kijken: hoe doe je dat, welke partner past bij je, waar moet je op letten?

Deze special biedt inspiratie, inzichten en tips van Allianz Nederland, CUMUS, HDConnect, ING Hypotheken, Link Asset Services Nederland (onder andere FlexFront), Nationale-Nederlanden, nexxbiz en Voogd & Voogd die deze special mede mogelijk hebben gemaakt. Tevens biedt de special best practices, visies en oplossingsrichtingen op automatiseringsgebied.

Digitale transformatie is noodzakelijk om je werk nog beter en met nog meer plezier te kunnen uitoefenen. Want daar draait het om. Zoek daarom partners en concrete toepassingen die je eigenlijke werk weer mogelijk én zichtbaar maken. Deze special biedt hierbij alle ondersteuning. Veel leesplezier.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Tijdwinst door volmachten

Tijdwinst door volmachten

“We zijn volop bezig met het verankeren van digitalisering in ons advieskantoor en dat vergt tijd. Door de komst van volmachten in de zakelijke markt boeken...

Digitale transformatie als middel om het adviesvak te versterken

Digitale transformatie als middel om het adviesvak te versterken

(Kennispartner Nationale-Nederlanden in VVP-special Digitale Transformatie) “In de zakelijke dienstverlening is digitalisering een middel voor adviseurs...

De computer verslaat de mens! Maar voorlopig nog niet

De computer verslaat de mens! Maar voorlopig nog niet

“De computer verslaat de mens.” Aldus Jeroen Oversteegen stellig, als we hem vragen naar zijn visie op de digitalisering van het advieskantoor in 2025....

Onderscheidend door innovatie en samenwerking

Onderscheidend door innovatie en samenwerking

(Kennispartner Link Asset Services in VVP-special Digitale Transformatie) Bij veel adviseurs gaat bij de naam van de nieuwe servicer ‘Link Asset Services’...

Digitaal platform helpt Over Rood

Digitaal platform helpt Over Rood

In 2013 richtte succesvol ondernemer Peter van Bergen samen met Gijs van Arken en Bert Rorije Over Rood op, een stichting voor ondernemers die in grote financiële...

Een platform voor de gehele markt

Een platform voor de gehele markt

(Kennispartner ING Hypotheken in VVP-special Digitale Transformatie) Klanten en adviseurs ervaren in hun dagelijks leven steeds meer digitalisering en gemak. Jacques...

EDV Groep wordt CUMUS en wijzigt koers

EDV Groep wordt CUMUS en wijzigt koers

(Kennispartner CUMUS in VVP-special Digitale Transformatie) In 2020 veranderen we van koers. Een andere naam is hier onderdeel van, maar dat is zeker niet alles....

Voorrang voor adviseur met gevalideerde data

Voorrang voor adviseur met gevalideerde data

(door Gert Vasse, Ockto) Waar staan we eigenlijk met de digitalisering in de adviessector? Nou, er is eigenlijk een digitale revolutie gaande. En dat is goed nieuws...

Digitale transformatie anno 2020

Digitale transformatie anno 2020

(Kennispartner HD Connect in VVP-special Digitale Transformatie) De digitale transformatie van het vak is anno 2020 wat ons betreft dichterbij dan ooit. Goed advies...

VVP-special Digitale Transformatie

VVP-special Digitale Transformatie

Digitale transformatie vraagt om leiderschap. Dat zeggen de acht kennispartners van de nieuwe VVP-special Digitale Transformatie. Werkelijke digitale transformatie...