Goud

In de dagelijkse hectiek van het adviesvak vergeten we wel eens waar het écht om gaat en dat is oprechte en persoonlijke aandacht voor de klant. Dat is het goud van de 21ste eeuw.

Het is herkenbaar. Je wilt de klant wel honderd procent aandacht geven, maar voor je het weet ben je bezig met allerhande bijzaken. Dat geldt voor heel veel mensen. We zijn 24/7 bereikbaar, hebben geen vaste werktijden meer, zijn bijna altijd beschikbaar, ‘liken’ de blaren op onze wijsvinger, zijn bang het laatste nieuws te missen, boksen op tegen de steeds lager wordende tarieven van concurrenten die op de automatische piloot klanten standaardproducten door de strot duwen en duimen dat de klant niet trapt in het marketinggeweld van concurrenten die alsmaar groter worden. Hoogste tijd om terug naar de basis te gaan.

Waartoe is een onafhankelijk financieel adviseur op aarde? Iedereen zal op deze vraag zijn of haar eigen antwoord moeten bedenken. Wat mij betreft gaat het om duiding en advies. Klanten zien door de bomen het bos niet meer en willen ondersteuning om hun zaken goed te regelen, of het nu voor hunzelf is, voor hun partner, voor de kinderen of voor hun medewerkers is. Mensen zoeken hulp om belangrijke vragen in hun leven te beantwoorden, willen een gids die helpt bij het maken van belangrijke keuzes in hun leven. Zelf een product aanschaffen kan iedereen, maar een persoonlijk en deskundig advies krijg je bijna nergens meer. Dat zou de usp van een adviseur moeten zijn.

Adviseurs dienen zelf ook keuzes te maken, juist om het eigen goud te kunnen blijven delven en uit te schenken. Digitale transformatie is een must, zolang het ertoe leidt dat de adviseur weer volledig kan focussen op advies. Uiteraard is het zaak partners te zoeken die ook doen waar ze goed in zijn, en dat is in dit geval digitale ondersteuning. Als je als adviseur veel tijd besteedt aan zaken waar je niet goed in bent of die je afhouden van je eigenlijke werk kun je dat beschouwen als broodroof.

Deze special staat boordevol kennis en inspiratie voor adviseurs die goed begrijpen dat de wereld transformeert, dat ze hierin mee moeten gaan, maar dat ze niet mogen vergeten dat hun echte usp oprechte, deskundige en persoonlijke aandacht voor de klant is. Vragen die daarbij komen kijken: hoe doe je dat, welke partner past bij je, waar moet je op letten?

Deze special biedt inspiratie, inzichten en tips van Allianz Nederland, CUMUS, HDConnect, ING Hypotheken, Link Asset Services Nederland (onder andere FlexFront), Nationale-Nederlanden, nexxbiz en Voogd & Voogd die deze special mede mogelijk hebben gemaakt. Tevens biedt de special best practices, visies en oplossingsrichtingen op automatiseringsgebied.

Digitale transformatie is noodzakelijk om je werk nog beter en met nog meer plezier te kunnen uitoefenen. Want daar draait het om. Zoek daarom partners en concrete toepassingen die je eigenlijke werk weer mogelijk én zichtbaar maken. Deze special biedt hierbij alle ondersteuning. Veel leesplezier.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Menselijk

Menselijk

Beschamend, zo noemde Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO het feit dat Kifid Direktbank in het gelijk stelde en niet de klant (uitspraak 2017-751). Wat was...

Blijf alert!

Blijf alert!

Iedereen kent de voor-en nadelen van digitalisering. Natuurlijk bieden ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence, fintech, insurtech, blockchain,...

Dank je, Fred

Dank je, Fred

Vanuit het gedachtegoed van het New Financial Forum zou Willem Vreeswijk, oprichter van het forum en hoofdredacteur VVP, graag een debat willen organiseren over...

Inschrijving Learning Journey Transsylvanië van start

Inschrijving Learning Journey Transsylvanië van start

"Transsylvanië kan ons zo veel leren… Het is de laatste uithoek van Europa waar nog echte duurzaamheid bestaat”, aldus Prins Charles, die...

Van money First naar Care First

Van money First naar Care First

Louis Bohtlingk (auteur Care First en Dare to Care) organiseert op 7 mei op Landgoed Drakenburg in Baarn een themadag over geld en zorg. Met sprekers als Paul de...

Nff bij hvc: sector op weg naar eerherstel

Nff bij hvc: sector op weg naar eerherstel

"De financiële sector is volop in beweging. Welke weg we ook kiezen, er is uiteindelijk maar één gemeenschappelijke eindbestemming: een gezonde...

VPV Rotterdamprijs voor Willem Vreeswijk

VPV Rotterdamprijs voor Willem Vreeswijk

"Hartverwarmend om te zien dat mijn initiatieven door de bedrijfstak goed zijn opgemerkt." Aldus hoofdredacteur Willem Vreeswijk van VVP, die maandagavond...