Grenzen opzoeken
(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 3-2022) Onlangs in het nieuws: vakantiegangers 30 meter in ravijn gestort bij het nemen van een selfie. Zij zijn niet de enige die net te ver gaan. Waarom zoeken mensen altijd het randje op?
De ene grens is duidelijker dan de andere. Een grens naar een ander land is over het algemeen goed zichtbaar. Tussen jouw tuin en die van buren staat vaak een schutting of dikke heg, ook heel duidelijk. Wanneer het eind van mijn geduld is bereikt is afhankelijk van de situatie, dus die is wat lastiger. Maar geloof me, het is heel duidelijk als de limiet is bereikt. Een afgrond lijkt mij een vrij duidelijke grens.
Toch zijn er mensen die willen kijken tot hoever ze kunnen gaan. Omdat op het randje leven nu eenmaal spannend is, of misschien omdat de gevolgen ze niets kan schelen. Soms lijkt het alsof er meer energie wordt gestoken in kijken tot hoever een grens kan worden opgerekt zonder te worden teruggefloten, dan om je te houden aan de geldende regels. Begrijp me niet verkeerd. In bepaalde gevallen is het juist goed om te kijken tot hoever je kunt gaan. Als je kracht- of conditietraining doet. Of wanneer je een opleiding wilt volgen waarvan je omgeving zich afvraagt of het qua niveau wel haalbaar is. Al zijn daar uiteindelijk ook grenzen aan. Het is allemaal afhankelijk van de risico’s die je bereid bent te nemen en of het een (on)nodig risico is.
‘Open normen wil niet zeggen dat er geen grenzen zijn’
Kaders aangeven
Wanneer een klant een advies over een hypotheek of verzekering wil, maak je afspraken over wat je voor de klant gaat doen. Niet alleen tijdens het advies- en bemiddelingstraject, maar ook tijdens de looptijd van het afgesloten product. Het is belangrijk om de kaders van jouw dienstverlening bij klanten aan te geven. Zodat ze weten ze kunnen verwachten en wat niet. Al zijn er klanten die zullen proberen hoever ze daarin kunnen gaan. Het is dan aan jou om jouw grenzen te bewaken. Laatst las ik dat een adviseur een tip had gegeven om door een familielid geld op de spaarrekening van de klant te laten storten, zodat ze eigen geld konden aantonen. En dat geld dan na het transport weer terugstorten. Zo was de financiering toch haalbaar. Ik vind dat echt te ver gaan. Ik snap dat het wordt gedaan om klanten te helpen, maar dan graag zonder onnodige risico’s.
De Wft kent veel open normen, maar dat wil niet zeggen dat er geen grenzen zijn. Met leidraden en informatiedocumenten geeft de AFM aan wat de kaders zijn. Met genoeg ruimte om daarbinnen het best passende advies aan de klant te geven. Daarbij wordt verwacht dat je gebruik maakt van gezond verstand. Toch zijn er genoeg adviseurs die bewust de grenzen opzoeken. Niet alleen voor eigen risico, maar ook voor risico van de klant. Vaak zal het goed gaan, maar soms val je over de rand…
Reactie toevoegen
Meer over
Ken je vak! AI en de grenzen van de AVG
(Christel van Bommel-Versluijs, adviseur Legal & Compliance bij BrandMR, in Ken je vak!, VVP 4-2024) De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) in de financiële...
Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei
In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....
(Christel van Bommel-Versluijs, adviseur Legal & Compliance bij BrandMR, in Ken je vak!, VVP 4-2024) De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) in de financiële...
Duurzame drager, lekker praktisch
(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...
(Wilfred Schep, SVC Compliance, in VVP 6-2023) POG-werkzaamheden worden vaak vooruitgeschoven en tegen het einde van het verstrijken van de deadline wordt er hard...
(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de AFM zijn er nu veel minder mensen met een aflossingsvrije hypotheek...
Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners
(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...
Wat kunnen we leren van de AFM-boete voor Promovendum?
(Door Paul Schuiling, consultant bij Charco & Dique) Verzekeringsvoorwaarden stiekem aanpassen, een forse verhoging van de verzekeringspremie bewust vaag communiceren...
Verbetering of tijdverspilling?
(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een...
(Christel van Bommel-Versluijs, Compliance Adviseur, in VVP 5) Het zou toch volkomen logisch moeten zijn dat je het belang van de klant centraal zet in de bedrijfsvoering?...