Grip, groei en geluk

Ken je vak! Bouwstenen voor succes

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 1-2025) Hoe zorg je ervoor dat jouw onderneming niet afhankelijk blijft van jouw persoonlijke inzet en tegelijkertijd jouw kernwaarden blijft uitdragen? De sleutel ligt in grip, groei en geluk.

Jouw bedrijf is veel meer dan een verkoopprijs. Het is een onderneming met een identiteit, een reputatie en een langetermijnvisie. Door grip te houden op processen, je groei slim te sturen en je eigen geluk voorop te zetten, bouw je aan een bedrijf dat niet afhankelijk is van jouw aanwezigheid. Dat is niet alleen goed voor jou, maar ook voor de klanten die je bedient. Want een financieel adviseur die zijn eigen toekomst goed regelt, is het beste voorbeeld voor zijn klanten.

Grip

Maak je bedrijf onafhankelijk van jou

Als de continuïteit van je bedrijf afhankelijk is van jouw aanwezigheid, ontstaat er een kwetsbare situatie.

• Documenteer en structureer je processen Een goed ingericht CRM-systeem, gestroomlijnde workflows en heldere klantdossiers zorgen ervoor dat het bedrijf doordraait, ook als jij er niet bent.

• Investeer in je team Vertrouwen groeit als klanten merken dat ze niet per se bij jou hoeven te zijn om goede service te krijgen. Geef medewer kers de ruimte om relaties op te bouwen en beslissingen te nemen.

• Delegeer leiderschap Betrek zoveel mogelijk mensen bij de richting van je kantoor, zodat strategische keuzes niet alleen bij jou liggen. Een duidelijke en brede organisatiestructuur zorgt voor rust en voorspel baarheid.

Groei

Bouw een merk dat losstaat van je naam

Groei betekent dat klanten het vertrouwen krijgen dat de organisatie ook zonder jou blijft functioneren.

• Laat je kernwaarden doorwerken in je merk Waar sta je als kantoor voor? Zorg ervoor dat dit niet alleen in woorden, maar in daden terugkomt in je team, je communicatie en je werkwijze.

‘Je kantoor is meer dan een verkoopprijs’

• Stimuleer lokale betrokkenheid door ande ren Je kunt niet overal tegelijk zijn. Zorg ervoor dat medewerkers net zo zichtbaar wor den in de regio als jij.

• Maak slim gebruik van digitalisering Au-tomatisering en efficiënte systemen zorgen voor een professionele uitstraling en meer tijd voor persoonlijke aandacht.

Geluk

Leef voor wat je je klanten belooft

Jouw klanten kijken niet alleen naar wat je zegt, maar vooral naar wat je doet. Hoe kleiner het gebied is waarin je werkt, hoe groter je voorbeeldfunctie is.

• Zorg voor een gezonde werk-privébalans Als jij laat zien dat jouw financiële adviezen niet alleen een dienst is, maar ook een levenswijze, straalt dat vertrouwen uit.

• Leid je bedrijf duurzaam Als je klanten helpt met duurzame investeringen, moet je zelf ook een voorbeeld zijn. Duurzaamheid zit niet alleen in producten, maar ook in hoe je je kantoor runt.

• Denk vooruit Als je over een paar jaar minder wilt werken of een stap terug wilt doen, moet je daar nu al op voorsorteren. Een bedrijf dat klaar is voor de toekomst, geeft niet alleen jou rust, maar ook je klanten.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Pieter van Stratum - Persoonlijk 13 mei 2025

Mooi de drie "G's"

Meer over
Happy 2030! Werk jij daar al aan?

Happy 2030! Werk jij daar al aan?

(Roger van der Linden, Vlengendaal Consultancy, in Ken je vak! VVP 1-2025) Financieel adviseurs zijn meesters in plannen. Tenminste… als het om hun klanten...

Ga nu aan de slag

Ga nu aan de slag

(Uit VVP 1-2025) “Word geen duurzaamheidsgoeroe, maar word een professionelere verzekeringsadviseur. Dat levert namelijk heel veel op”, aldus Kees...

Vind de beste versie van jezelf

Vind de beste versie van jezelf

(Uit VVP 1-2025) Personeel vinden en binden begint bij jezelf als ondernemer. Wie ben je in je diepste wezen zelf? Aldus business consultant Maurice van den Hemel...

Wat als ik niét wil verkopen?

Wat als ik niét wil verkopen?

(Uit VVP 1-2025) Overnamespecialist BHB Dullemond legde in haar door De Goudse geadopteerde kennissessie op de VVP Ondernemersdag 2024 het accent juist niet op...

Samen verder: valkuilen en kansen

Samen verder: valkuilen en kansen

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Veel ondernemers zoeken naar manieren om hun bedrijf te versterken. Een populaire oplossing is samenwerken...

Ken je vak!: maak het onzichtbare zichtbaar

Ken je vak!: maak het onzichtbare zichtbaar

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Op een zonnige dag in de Alpen zie ik paragliders hoog boven de bergen zweven. Het is een prachtig gezicht....

VVP Ondernemersdag praktijktips René van Gils: bij jezelf blijven

VVP Ondernemersdag praktijktips René van Gils: bij jezelf blijven

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. In deze aflevering René van Gils,...

Bob Veldhuis: "Krapte op arbeidsmarkt grootste kopzorg"

Bob Veldhuis: "Krapte op arbeidsmarkt grootste kopzorg"

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Bob Veldhuis, algemeen directeur...

Maak het onzichtbare zichtbaar

Maak het onzichtbare zichtbaar

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Op een zonnige dag in de Alpen zie ik paragliders hoog boven de bergen zweven. Het is een prachtig...

Klanten voor het leven

Klanten voor het leven

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Terwijl veel adviseurs zich richten op prijsconcurrentie of het aanbieden van de beste producten, vergeten...