Hapering
Vijftien jaar geleden lieten NVA, NBVA en DAK voor het eerst een grootschalig onderzoek verrichten naar de prestaties van verzekeraars. Toen sloeg het onderzoek in als een bom. Veel met name grote verzekeraars waren woedend. Zij presteerden in de optiek van de deelnemende adviseurs slecht en NVA, NBVA en DAK nagelden deze wanprestaties in hun ogen aan de schandpaal. Een paar met name kleine verzekeraars verkneukelden zich. Zij presteerden goed en kregen hiervoor een pluim. Door de prestaties inzichtelijk te maken werd het voor veel intermediairs makkelijker keuzes te maken. De loyaliteit richting verzekeraars nam af. In lange persberichten beloofden de grote verzekeraars beterschap.
Na een paar jaar kwam er weer de klad in. Adviseurs liepen steeds minder warm voor het onderzoek. Aan de ene kant omdat het onderzoek zijn werking had gedaan: grote verzekeraars waren beter gaan presteren. Aan de andere kant trad er enquêtemoeheid op. Het intermediair werd bedolven onder verzoeken om aan vragenlijstjes mee te doen. Het prestatieonderzoek werd een jaarlijkse herhaling van zetten. Uiteindelijk deden er nog te weinig intermediairs aan mee. Bovendien werden slechte prestaties toch niet echt afgestraft. En er waren veel andere issues die de aandacht opeisten. Zowel van intermediairs als van verzekeraars.
Anno 2016 lijkt performance weer een groot issue te worden. “Adviseur en aanbieder moeten het sámen doen, de klant een topbediening geven. Waarom hang je als adviseur dan steeds in de wacht bij aanbieders”, zo vroeg financieel raadsman Rien Evers (Uit Voorzorg, Oosterhout) zich recent af op VVP Online. Hij gaf ook voorbeelden. Zo duurt het – na ondertekening door de klant van alle documenten – nog drie weken eer een geldverstrekker een hypotheekaanvraag heeft beoordeeld en, misschien nog erger, lukt het adviseurs niet of nauwelijks om telefonisch contact of mailcontact te krijgen met hun ‘partner in business’ over de bankgarantie. Het klinkt mooi anno 2016: alles 100 procent digitaal geregeld! Maar de praktijk is anders. “Goed en efficiënt samenwerken is anno 2016 toch onze gezamenlijke opdracht?”, aldus Evers, die enorm veel bijval kreeg van collega-adviseurs. En het vervelende: het gaat echt niet om één maatschappij, maar om veel aanbieders. Adviseurs zitten vaak gemiddeld een uur per dag in de wacht bij verzekeraars. U leest het goed.
Stel, je koopt een wasmachine bij Coolblue. Op een avond komt er rook uit die wasmachine. Je neemt net voor 22.00 uur contact op met Coolblue. De volgende ochtend op 08.00 uur belt de monteur aan. Even later is de wasmachine gerepareerd of er is een nieuwe machine in aantocht. Zo is het inmiddels in andere sectoren geregeld.
Misschien zou het intermediair zijn stem weer eens moeten laten horen. Misschien is een actueel bereikbaarheidsonderzoek onder aanbieders zo gek nog niet. Ondertussen kun je als adviseur ook zelf een bijdrage leveren. Hoe? Doe je eigen werk goed, verras je klant en kies daadwerkelijk voor verzekeraars die een goede mix hebben van goed presteren, prima producten en deskundige medewerkers. Als iedereen doet wat hij zegt, kun je wel degelijk de wereld creëren die je ambieert.
‘Je kunt de wereld creëren die je ambieert’
Reactie toevoegen
Editie
Meer over
Slimmer adviseren door slimmer leren
(Opinie Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Wie met financieel advies bezig is, weet hoe waardevol het echte gesprek met de...
Internetconsultatie over 're-integratie' van start
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) is een internetconsultatie gestart voor het 'Wetsvoorstel wijziging toets op re-integratie inspanningen...
Adfiz: hypotheekrenteaftrek verder aanpakken lost probleem niet op
"Wat je ook vindt van afbouwen of afschaffen van de hypotheekrenteaftrek; het is geen oplossing voor de krapte op de woningmarkt." Dat stelt Adfiz-directeur Enno...
(Adfiz in Ken je vak! VVP 3-2025) Uiterlijk 10 juli 2027 wordt de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) vervangen door een nieuw,...
Adfiz zoekt experts voor Telegraaf Pensioen3daagse helpdesk
Van 11 t/m 13 november organiseert Wijzer in Geldzaken voor de 15e keer de Pensioen3daagse. Tijdens dit evenement wordt ook weer de Telegraaf Pensioen3daagse...
Advies in Cijfers 2025-2026 is uit
Adfiz heeft de editie 2025-2026 van Advies in Cijfers gepubliceerd. Adfiz: "Net zoals bij de vorige edities zijn ook voor deze zevende editie weer talloze onderzoeken...
"Financiële weerbaarheid is geen generatievraagstuk"
"Laten we oog hebben voor de unieke uitdagingen van Gen Z. Maar laten we de discussie niet te smal voeren. Financiële weerbaarheid is geen generatievraagstuk....
Adfiz: nieuw kennisdossier digitale toegankelijkheid
Adfiz heeft een nieuw dossier toegevoegd aan haarkennisportaal: Digitale toegankelijkheid. In dit nieuwe kennisdossier behandelt Adfiz de eisen die de European...
Adfiz pleit voor focus op échte witwasrisico's
"We vinden het een gemiste kans dat er geen algemene bevoegdheid is gecreëerd om diensten of entiteiten met een bewezen laag risico op witwassen vrij te stellen."...
Ken je vak! Is jouw organisatie al AI-geletterd?
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 2-2025) De ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence (AI) gaan razendsnel. AI biedt kansen, maar brengt ook risico’s met zich...








