Hapering

section1_page2_article24_1.jpg

Vijftien jaar geleden lieten NVA, NBVA en DAK voor het eerst een grootschalig onderzoek verrichten naar de prestaties van verzekeraars. Toen sloeg het onderzoek in als een bom. Veel met name grote verzekeraars waren woedend. Zij presteerden in de optiek van de deelnemende adviseurs slecht en NVA, NBVA en DAK nagelden deze wanprestaties in hun ogen aan de schandpaal. Een paar met name kleine verzekeraars verkneukelden zich. Zij presteerden goed en kregen hiervoor een pluim. Door de prestaties inzichtelijk te maken werd het voor veel intermediairs makkelijker keuzes te maken. De loyaliteit richting verzekeraars nam af. In lange persberichten beloofden de grote verzekeraars beterschap.

Na een paar jaar kwam er weer de klad in. Adviseurs liepen steeds minder warm voor het onderzoek. Aan de ene kant omdat het onderzoek zijn werking had gedaan: grote verzekeraars waren beter gaan presteren. Aan de andere kant trad er enquêtemoeheid op. Het intermediair werd bedolven onder verzoeken om aan vragenlijstjes mee te doen. Het prestatieonderzoek werd een jaarlijkse herhaling van zetten. Uiteindelijk deden er nog te weinig intermediairs aan mee. Bovendien werden slechte prestaties toch niet echt afgestraft. En er waren veel andere issues die de aandacht opeisten. Zowel van intermediairs als van verzekeraars.

Anno 2016 lijkt performance weer een groot issue te worden. “Adviseur en aanbieder moeten het sámen doen, de klant een topbediening geven. Waarom hang je als adviseur dan steeds in de wacht bij aanbieders”, zo vroeg financieel raadsman Rien Evers (Uit Voorzorg, Oosterhout) zich recent af op VVP Online. Hij gaf ook voorbeelden. Zo duurt het – na ondertekening door de klant van alle documenten – nog drie weken eer een geldverstrekker een hypotheekaanvraag heeft beoordeeld en, misschien nog erger, lukt het adviseurs niet of nauwelijks om telefonisch contact of mailcontact te krijgen met hun ‘partner in business’ over de bankgarantie. Het klinkt mooi anno 2016: alles 100 procent digitaal geregeld! Maar de praktijk is anders. “Goed en efficiënt samenwerken is anno 2016 toch onze gezamenlijke opdracht?”, aldus Evers, die enorm veel bijval kreeg van collega-adviseurs. En het vervelende: het gaat echt niet om één maatschappij, maar om veel aanbieders. Adviseurs zitten vaak gemiddeld een uur per dag in de wacht bij verzekeraars. U leest het goed.

Stel, je koopt een wasmachine bij Coolblue. Op een avond komt er rook uit die wasmachine. Je neemt net voor 22.00 uur contact op met Coolblue. De volgende ochtend op 08.00 uur belt de monteur aan. Even later is de wasmachine gerepareerd of er is een nieuwe machine in aantocht. Zo is het inmiddels in andere sectoren geregeld.

Misschien zou het intermediair zijn stem weer eens moeten laten horen. Misschien is een actueel bereikbaarheidsonderzoek onder aanbieders zo gek nog niet. Ondertussen kun je als adviseur ook zelf een bijdrage leveren. Hoe? Doe je eigen werk goed, verras je klant en kies daadwerkelijk voor verzekeraars die een goede mix hebben van goed presteren, prima producten en deskundige medewerkers. Als iedereen doet wat hij zegt, kun je wel degelijk de wereld creëren die je ambieert.

‘Je kunt de wereld creëren die je ambieert’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...