Harry van der Zwan: duiding essentieel

Harry van der Zwan 2021

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze keer Harry van der Zwan (Nationale-Nederlanden): “Het onontbeerlijke advieskanaal heeft ons tijdens deze crisis duiding gegeven en bewezen dat de kracht van het distributiemodel essentieel is.”

Hoe heb jij de coronatijd beleefd? Wat heb je gemist? En wat vond je eigenlijk wel prettig?

“Echt voorbij is de coronatijd nog niet, maar laat ik beginnen met het feit dat we als Nederlands bedrijf meeleven met de mensen die van dichtbij hebben mee gemaakt wat corona te weeg kan brengen. Familieleden, vrienden, collega’s die ontvallen zijn of voor lange tijd afwezig zijn (geweest). Als verzekeraar hebben we geprobeerd te helpen waar dit mogelijk was en is, maar dergelijk leed gaat verder dan een verzekeraar reikt.

“Voor mij persoonlijk  was het een tijd van grote aanpassingen. Vanuit mijn functie streef ik persoonlijk en met het team naar veel sociale interactie en binding. Ik hecht aan de persoonlijke relatie en het gesprek. Dit brengt scherpte. En daar houd ik van als mens. Het werken online is goed voor onderhoud en programma-achtige taken maar niet voor creatie. En dat miste ik.

“Privé was de oplevering van ons nieuwbouwhuis gelijk met de lockdown. Leveringen vonden niet meer plaats, een vakantiehuis was de oplossing.

“Wat ik prettig vond in de afgelopen periode is het zelf kunnen indelen van de tijd. Ik kom uit een ondernemersfamilie en voor mij lopen privé en werk van oudsher door elkaar. En nu was dit ineens regel en voor mij niets nieuws. Helaas minder tijd voor reizen maar wel meer tijd voor familie. En het examenjaar van mijn oudste dochter was een uitdaging op zich.

“In de distributie, mijn werkterrein, viel vooral de creativiteit en betrokkenheid op van de adviseurs. Zij kwamen direct in een rol van hoe help ik mijn klanten deze crisis door. Dit heeft voor mij wederom bevestigd welk belang het advieskanaal heeft. Het contact met het eigen team was even zoeken, maar we vonden een modus om elkaar wat meer te zien, 1 op 1, maar ook koffie-uurtjes online. Later in de zomer weken we uit naar het strand. Ik denk dat we iedereen er daardoor bij hebben kunnen houden al was het voor sommigen begrijpelijk zwaar.”

Wat was de impact op je persoonlijke leven en wat was de impact op je organisatie of bedrijf?

“Ondanks dat het leed soms dichtbij kwam, was het privé soms schipperen maar mogelijk. En als familie zullen we er later meelevend maar ook warm op terug kijken denk ik. Er zijn zeker andere families die het slechter hebben getroffen dan wij. En soms begrijp ik ook niet dat mensen kunnen zeggen dat het alleen maar een soort griepje is. Het leed dat een deel van de samenleving is overkomen is soms hartverscheurend.

“Voor het werk hebben we veel gesprekken gehad met adviseurs over hoe we ondernemers konden en kunnen helpen. Zoals bijvoorbeeld met de impact op verzekeringen, het omgaan met nieuwe situaties als webshops, thuisbezorgen, etcetera. Ook hebben we aan het begin van de eerste lockdown de overname van Vivat Schade afgerond en recent de overname met Heinenoord. En daar ben ik trots op.

“Daarnaast natuurlijk onze focus op de digitalisering. We zagen een toename van online handelingen en beeldbellen, maar ook efficiëntere werkprocessen ontstaan. Door tijdrovende administratieve processen uit handen te nemen, overbodige werkzaamheden weg te halen bij de adviseur en inzicht te vergroten aan de hand van data.”

Welke nieuwe inzichten heb je tijdens de coronatijd opgedaan? Zowel persoonlijk als met je organisatie of bedrijf.

“Wat me het meest positief verbaasde, was de enorme flexibiliteit van medewerkers, klanten en adviseurs. De omarming van nieuwe tools en werkmethoden ging verassend snel. Het gezegde ‘Ik open even een Teams-meeting’ was sneller gewoongoed dan toen het gebruik van een iPad op kwam. Ook de snelheid van maatregelen van de overheid was opvallend en daarmee stimulerend. En natuurlijk de gesprekken met adviseurs en bijvoorbeeld MKB Nederland hoe we samen het MKB door de crisis konden helpen; waar konden we stagnaties oplossen dan wel verzachten. Die saamhorigheid heeft mij positief verrast en ik hoop dat we daar mee door gaan na corona.”

Life after corona, hoe ziet dat er volgens jou uit? In je eigen leven en in het algemeen. Denk je dat de mensheid echt iets geleerd heeft van corona? Zo ja, wat?

“Ik denk dat ons model wel blijvend zal veranderen. We zien dat in surveys maar bijvoorbeeld ook op de huizenmarkt. Een enorme behoefte om meer buiten te zijn, maar ook te wonen. Meer ruimte maar ook een blijvende behoefte om meer mogelijkheden te hebben werk en privé te kunnen combineren.

“Ook als bedrijf moeten we ons hier op aanpassen. Meer ruimte geven voor de tijdsspiegel waarop we werken. Flexibel met kantooruren om gaan en hier duurzaam in veranderen. En hierbij kantoorruimtes veel meer gebruiken als ontmoetingsplek. Want wat ook duidelijk is geworden de afgelopen periode, van alleen online werken wordt ook niemand beter. Werk heeft meer dan ooit ook een sociale functie en dat hebben we allemaal gemist. En aangezien we ook allemaal zelf klant zijn, lijkt me dat klanten hier net zo over denken. Klanten gaan vaker ervaren wat een verzekeraar voor hen kan betekenen. En daarom blijft persoonlijk advies zo belangrijk.“

Wat heeft de financiële sector geleerd van de coronatijd of wat zou de sector van de coronatijd volgens jou kunnen leren?

“Wat we denk ik als sector geleerd hebben, is dat klanten een essentiële behoefte hebben aan duiding. En dat digitalisering veel efficiëntie kan brengen en data veel inzicht. Maar dat het echt onderscheidende vermogen zit in de persoonlijke bediening. Wij moeten er zijn wanneer onze klanten ons nodig hebben. Menselijke creativiteit en gericht klantmanagement spelen hier een essentiële functie in. En het onontbeerlijke advieskanaal heeft ons tijdens deze crisis duiding gegeven en bewezen dat de kracht van het distributiemodel essentieel is. Investeer in de veerkracht van je zelf en van je mensen.”

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Geert Bouwmeester: de handen ineen slaan

Geert Bouwmeester: de handen ineen slaan

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze...

Barbara Stoopman: omdenken!

Barbara Stoopman: omdenken!

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. In...

Henri Drost: koester en geniet

Henri Drost: koester en geniet

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Dit...

Peggy van der Smitte: positief verrast

Peggy van der Smitte: positief verrast

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. In...

Jeroen Wolfsen: minder in de tredmolen

Jeroen Wolfsen: minder in de tredmolen

In de nieuwe serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet....

Fred de Jong in de rubriek 'Life after corona': betere balans

Fred de Jong in de rubriek 'Life after corona': betere balans

In de nieuwe serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet....

Volle kracht vooruit

Volle kracht vooruit

Financieel adviseurs staken hun nek uit toen de coronacrisis de kop op stak. Ze richtten hun kantoren in no-time zo in, dat ze klanten prima op afstand konden...

Het intermediair kan op ons rekenen, nu en in de toekomst

Het intermediair kan op ons rekenen, nu en in de toekomst

(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP-special Business Support 2021) Om in een constant bewegende verzekeringsmarkt relevant te blijven voor klanten...

Harry van der Zwan directeur Intermediaire Zaken NN Group

Harry van der Zwan directeur Intermediaire Zaken NN Group

Harry van der Zwan (Delta LLoyd) wordt benoemd tot directeur Intermediaire Zaken van Nationale-Nederlanden.Dit maakt NN Group bekend na de overname van Delta Lloyd...

Ook Delta Lloyd verhoogt zorgpremies

Ook Delta Lloyd verhoogt zorgpremies

Zoals DSW al voorspelde, zullen meer verzekeraars een verhoging van de zorgpremie doorvoeren. Delta Lloyd is hier een voorbeeld van. Het heeft de premie voor de...