Hé adviseur, beweeg je nog een beetje mee?

Partner in Kennis Centraal Beheer foto 1 Paul Banzige

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Veilig Wonen in VVP 5-6 2024) Zeg je veilig wonen, dan denken we bij Centraal Beheer vooral aan onbezorgd wonen. Niet alleen nu, maar ook straks en later. En daarin zien we een belangrijke rol voor financieel adviseurs. “Ze beschermen je en zorgen dat je je financieel veilig voelt in elke fase van je leven.”

...

Wanneer je klant een woning koopt, is dat bij uitstek het moment om als financieel adviseur te laten zien wat je in huis hebt. Je regelt een betaalbare hypotheek, ontzorgt ze met een goede overlijdensrisicoverzekering en helpt bij het kiezen van bijpassende schadeverzekeringen. Kortom: je bent er.

“Maar dat is niet het enige moment om als financieel adviseur je podium te pakken”, stelt Paul Bänziger, senior manager commercie bij Centraal Beheer. “Financieel adviseurs zijn eigenlijk een soort veiligheidsadviseurs. Ze zorgen dat je je financieel veilig voelt in elke fase van je leven en behoeden je voor bijvoorbeeld onderverzekering of onverwachte lasten.”

‘Als je voor het eerst een woning gaat huren, is het niet alleen Dag ouders, hallo vrijheid’

Fase 1: voor het eerst op jezelf

Dat begint al bij een 1-persoonshuis houden. “Als je voor het eerst een woning gaat huren, is het niet alleen ‘Dag ouders, hallo vrijheid’, maar moet je ook je zaakjes regelen. Denk aan het afsluiten van een aansprakelijkheids- en inboedelverzekering. Daarnaast is deze fase uitermate geschikt om te beginnen met sparen.”

Fase 2: een eigen huis & hypotheek

“De fase daarna is vaak het kopen van een huis”, gaat Paul verder. “Wat mij betreft gaat je verantwoordelijkheid als financieel adviseur verder dan het geven van hypotheekadvies en het regelen van een opstal- en inboedelverzekering. Want hoe zit het met klimaatrisico’s van de woning? En welke winst is er te behalen op het gebied van duurzaamheid?

Als financieel adviseur is het aan jou om daarin vooruit te denken en je klanten te wijzen op mogelijkheden om bijvoorbeeld duurzame oplossingen te financieren. Wist je dat we bij Centraal Beheer niet alleen financieringsmogelijkheden bieden op het gebied van duurzaamheid, maar ook samenwerken met experts die de klussen voor onze klanten uitvoeren? Zo helpen we klanten van A tot Z en nemen we ze werk én zorg uit handen.”

Naast het geven van woninggerelateerd advies, is er volgens Paul nog een onderwerp dat je in deze fase bespreekbaar moet maken. “Pensioen. Bouwt je klant alleen pensioen op via een werkgever, of hebben ze al een aanvullend spaarproduct afgesloten voor later? Dat voelt voor een klant misschien wat voorbarig, maar je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.”

Fase 3: jong gezin

Dan de meest hectische fase: de komst van één of meerdere kinderen. “Tijd om traphekjes te regelen”, grinnikt Paul. “Zonder gekheid: als adviseur wijs je je klant er uiteraard op dat kinderen meeverzekerd moeten worden op de inboedel- en opstalverzekering. Ook kun je ze attenderen op de mogelijkheid om maandelijks geld apart te zetten voor wanneer de kinderen ouder zijn en wellicht gaan studeren.”

Al met al is dit een fase waarin het geld er soms sneller uitvliegt dan het binnenkomt. Als vader van vier dochters weet Paul daar alles van. “Het is ook een fase waarin je als huishouden meestal wat grotere wensen hebt. Zoals het aanpakken van je tuin of een interne verbouwing om een extra slaapkamer te realiseren. Het is fijn als je adviseur wijst op de mogelijkheden om dit financieel zo voordelig mogelijk te doen.”

Fase 4: een leeg nest

“In deze fase zit ik zelf. Nu mijn dochters allemaal uit huis zijn, merk ik hoeveel geld dat maandelijks scheelt”, lacht Paul. “Dus kunnen mijn vrouw en ik ons vermogen weer opbouwen én onbezorgd genieten van ons huis.”

Een goed moment voor een financieel adviseur om even in te checken, vindt Paul. “Wat heeft je klant nodig om in de volgende fase onbezorgd te wonen? Is het opgebouwde pensioen toereikend? Welke kosten heb je nog en welke plannen heb je?”

Fase 5: pensionering

“Waar de vorige fase relatief rustig was, is dit opnieuw een fase waarin veel gebeurt”, zegt Paul. “Hier kun je als adviseur zeker het verschil maken. Zoals wanneer je klanten afscheid nemen van hun huidige huis om kleiner of levensloopbestendig te gaan wonen. Waar doen ze goed aan? Deze fase is trouwens ook de fase waarin mensen gaan ontsparen, bijvoorbeeld door vaker op vakantie te gaan. Hoe zorg jij als financieel adviseur dat je klanten onbezorgd blijven wonen en tegelijkertijd slim omgaan met het kapitaal dat ze hebben opgebouwd?”

Paul Bänziger: ‘Je verantwoordelijkheid gaat verder dan het geven van hypotheekadvies.’

Alles onder 1 dak

“Bij Centraal Beheer weten we het antwoord op die vraag wel. Want we vinden het belangrijk dat onze klanten - in welke fase dan ook - onbezorgd kunnen wonen. Met onze verscheidenheid aan producten, zoals het Groen Leningdeel voor hypotheken en Extra Pensioen Opbouw voor aanvullend pensioen, dragen we daar aan bij.”

Zelf een vraag over een klantvraag? Komt goed

Kun je als adviseur wel wat extra hulp gebruiken? Bijvoorbeeld omdat je zelf een vraag hebt over een klantvraag? Bel ons dan. We helpen je graag.

Reactie toevoegen

 
Centraal Beheer neemt Woonfonds-klanten over en groeit fors in hypotheken

Centraal Beheer neemt Woonfonds-klanten over en groeit fors in hypotheken

Het merk Woonfonds is verdwenen. Op 24 en 25 maart verhuisden 30.000 hypotheken van Woonfonds naar Centraal Beheer. Eerder gingen de spaar- en levenproducten al...

Zes op de tien gemeenten biedt subsidie om tuin de verduurzamen

Zes op de tien gemeenten biedt subsidie om tuin de verduurzamen

In meer dan 200 van de 342 Nederlandse gemeenten (60 procent) kunnen woningeigenaren in 2025 subsidie aanvragen om hun tuin te verduurzamen. Dat zijn 45 gemeenten...

Veilig wonen begint met inzicht

Veilig wonen begint met inzicht

(Uit katern Veilig Wonen in VVP 5-6 2024) Klanten zijn nog lang niet allemaal bewust als het gaat om woonrisico’s. Adviseren over ‘veilig wonen’...

Overwaarde benutten voor een veilige woonomgeving

Overwaarde benutten voor een veilige woonomgeving

(Partner in kennis Onderlinge 's-Gravenhage in katern Veilig Wonen in VVP 5-6 2024) Nederland heeft te maken met een dubbele vergrijzing. Dit houdt in dat het...

Adviesalerts! Veilig Wonen

Adviesalerts! Veilig Wonen

(Uit katern Veilig Wonen in VVP 5-6 2024) Veilig wonen is zonder professioneel financieel advies eigenlijk ondenkbaar. In de rubriek Adviesalerts! weer actualiteiten...

Kifid: in de ban van de ring

Kifid: in de ban van de ring

(Kifid-uitspraak GC 2024-1062) Een consument is haar ring verloren bij het zwemmen in zee. Centraal Beheer wijst de claim af omdat zij niet de normale voorzichtigheid...

Ondersteuning werkgever bij mantelzorg mag beter bekend

Ondersteuning werkgever bij mantelzorg mag beter bekend

Een kwart van de werknemers weet niet welke steun de werkgever biedt bij het combineren van mantelzorg met werk. Bijna de helft meent dat de werkgever helemaal geen...

Klanten trouw aan hun autoverzekeraar

Klanten trouw aan hun autoverzekeraar

Maar liefst 93 procent van de klanten wil bij de huidige autoverzekeraar klant blijven. Interpolis heeft de trouwste klanten, met een gemiddelde klanthistorie van...

Nederlanders zien klimaatrisico's niet in voor eigen woning

Nederlanders zien klimaatrisico's niet in voor eigen woning

Meer dan de helft van de Nederlanders ziet geen klimaatrisico voor zijn of haar woning. Dit blijkt uit de eerste trendmonitor Klimaatbewust Wonen van Centraal Beheer,...

Hypotheekadviseur, timing is alles!

Hypotheekadviseur, timing is alles!

(Partner in kennis Centraal Beheer in Katern Hypotheken, VVP 3-2024) Hoe kun je verduurzamingsadvies voor consumenten zo effectief mogelijk maken? Door het onderwerp...