Herhaling van zetten
(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen. Hoe realistisch is dat eigenlijk?
Ik loop al een tijdje mee in de financiële branche. Hoewel sommige variabelen nu iets anders zijn, komt de huidige situatie mij bekend voor. Stijgende huizenprijzen, kopers die overbieden om hun droomhuis of überhaupt een huis te kunnen kopen. Een soort van paniek lijkt het, want de rente staat laag dus het moet nu gebeuren. En doe ook maar een deel aflosvrij in box 3 om de maandlasten te verlagen, want er is toch weinig fiscaal voordeel. Hebben we niet net de campagne ‘Word ook aflossingsblij’ achter de rug? De huizenprijzen gaan ooit weer omlaag. En dan komen de maximaal gefinancierde woningen weer onder water te staan en worden alle kranen weer dichtgedraaid om risico’s te verlagen. Maar dat is altijd mosterd na de maaltijd. Of wanneer het kalf al verdronken is.
De hypotheekrente gaat ook ooit weer stijgen. Wanneer en hoeveel, dat weet niemand. Voor de mensen die nu een hypotheek afsluiten een minder groot risico, toch? Want iedereen (behalve de klanten van Remco van Os), wordt geadviseerd de rente minimaal 20 jaar vast te zetten. Maar de hypotheeklast is niet de enige maandelijkse last voor de klant. Wat te denken van de hoge energiekosten, stijgende zorgkosten, duurdere (auto)verzekeringen en de benzine. Als het advies ertoe geleid heeft dat de klant al aan de max zit, dan kan hij die prijsstijgingen er mogelijk niet bij hebben. Zeker als al het spaargeld is besteed aan de aankoop van de eigen woning.
Bovendien kunnen er altijd dingen veranderen in de persoonlijke en financiële situatie van de klant. De vraag is of de klant zich daar voldoende bewust van is. Als de huizenprijzen weer dalen, moeten huizen mogelijk met verlies worden verkocht. Dat hebben we eerder gezien. En zolang is het allemaal niet geleden.
‘Wees realistisch in je advies aan de klant’
Rien ne va plus
En dan de spaarrente: ook al zo laag. Hierdoor is beleggen ineens weer hip, terwijl een paar jaar geleden beleggen niet eens bespreekbaar was. Veel te veel risico. Maar nu zijn de rendementen weer hoog en is men bereid het risico te lopen. Ook de mensen die het risico eigenlijk niet kunnen lopen. Mensen met te weinig kennis en ervaring, die daardoor vaak achter de feiten aanlopen. Te laat met instappen, maar ook met uitstappen. Rien ne va plus, het geld is niet meer van u.
Het is de taak van de adviseur om te beoordelen of het nu echt wel verstandig is wat de klant graag wil. En of het inderdaad passend is bij de persoonlijke en financiële situatie van de klant. Rekening houdend met alle risico’s. Wees realistisch. Kijk naar wat goed is voor de klant met een positieve blik op de toekomst, maar met de gebeurtenissen uit het verleden in gedachten. De klant zal u (uiteindelijk) dankbaar zijn.
Reactie toevoegen
Meer over
Ken je vak: Medewerkers Aandelenplan
(Rutger Westenburg, Westenburg Bedrijfsadvies, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Onlangs werd mij gevraagd: hoe kan ik mijn key medewerkers meer bij mijn bedrijf betrekken?...
Volop voer voor ondernemers in nieuwe VVP!
Financieel adviseurs dienen zich te ontwikkelen van volgers naar koplopers. Dat is de wens van hoofdredacteur Willem Vreeswijk – op 1 december 30 jaar bij...
Ken je vak! AI en de grenzen van de AVG
(Christel van Bommel-Versluijs, adviseur Legal & Compliance bij BrandMR, in Ken je vak!, VVP 4-2024) De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) in de financiële...
Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei
In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....
(Christel van Bommel-Versluijs, adviseur Legal & Compliance bij BrandMR, in Ken je vak!, VVP 4-2024) De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) in de financiële...
Ken je vak! Wartaal: prolongeren
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Ik doe het zelf ook! Ik praat ook in rare verzekeringstaal. Vorige week legde ik onze jongste medewerker uit...
Duurzame drager, lekker praktisch
(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....
Zorgplicht reikt verder dan je denkt
(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...
Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?
(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...