Herhaling van zetten

Christel van Bommel (portret)

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen. Hoe realistisch is dat eigenlijk?

Ik loop al een tijdje mee in de financiële branche. Hoewel sommige variabelen nu iets anders zijn, komt de huidige situatie mij bekend voor. Stijgende huizenprijzen, kopers die overbieden om hun droomhuis of überhaupt een huis te kunnen kopen. Een soort van paniek lijkt het, want de rente staat laag dus het moet nu gebeuren. En doe ook maar een deel aflosvrij in box 3 om de maandlasten te verlagen, want er is toch weinig fiscaal voordeel. Hebben we niet net de campagne ‘Word ook aflossingsblij’ achter de rug? De huizenprijzen gaan ooit weer omlaag. En dan komen de maximaal gefinancierde woningen weer onder water te staan en worden alle kranen weer dichtgedraaid om risico’s te verlagen. Maar dat is altijd mosterd na de maaltijd. Of wanneer het kalf al verdronken is.

De hypotheekrente gaat ook ooit weer stijgen. Wanneer en hoeveel, dat weet niemand. Voor de mensen die nu een hypotheek afsluiten een minder groot risico, toch? Want iedereen (behalve de klanten van Remco van Os), wordt geadviseerd de rente minimaal 20 jaar vast te zetten. Maar de hypotheeklast is niet de enige maandelijkse last voor de klant. Wat te denken van de hoge energiekosten, stijgende zorgkosten, duurdere (auto)verzekeringen en de benzine. Als het advies ertoe geleid heeft dat de klant al aan de max zit, dan kan hij die prijsstijgingen er mogelijk niet bij hebben. Zeker als al het spaargeld is besteed aan de aankoop van de eigen woning.

Bovendien kunnen er altijd dingen veranderen in de persoonlijke en financiële situatie van de klant. De vraag is of de klant zich daar voldoende bewust van is. Als de huizenprijzen weer dalen, moeten huizen mogelijk met verlies worden verkocht. Dat hebben we eerder gezien. En zolang is het allemaal niet geleden.

‘Wees realistisch in je advies aan de klant’

Rien ne va plus

En dan de spaarrente: ook al zo laag. Hierdoor is beleggen ineens weer hip, terwijl een paar jaar geleden beleggen niet eens bespreekbaar was. Veel te veel risico. Maar nu zijn de rendementen weer hoog en is men bereid het risico te lopen. Ook de mensen die het risico eigenlijk niet kunnen lopen. Mensen met te weinig kennis en ervaring, die daardoor vaak achter de feiten aanlopen. Te laat met instappen, maar ook met uitstappen. Rien ne va plus, het geld is niet meer van u.

Het is de taak van de adviseur om te beoordelen of het nu echt wel verstandig is wat de klant graag wil. En of het inderdaad passend is bij de persoonlijke en financiële situatie van de klant. Rekening houdend met alle risico’s. Wees realistisch. Kijk naar wat goed is voor de klant met een positieve blik op de toekomst, maar met de gebeurtenissen uit het verleden in gedachten. De klant zal u (uiteindelijk) dankbaar zijn.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

HYPOTHEKEN – De zeer op leeftijd zijnde consument ziet de uitkeringen van zijn lijfrenteverzekeringen eindigen en voorziet dat zijn besteedbaar inkomen te...

Hoedanigheid of doel?

Hoedanigheid of doel?

HYPOTHEKEN – Een consument koopt als particulier een bedrijfspand. In het kader van de financiering van dit pand heeft de consument een klacht over de financieel...

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Het kan altijd voorkomen dat een werknemer tijdelijk in het buitenland gaat werken en een eigen woning achterlaat....

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Vanaf 2021 kunnen woningkopers die jonger dan 35 jaar zijn, gebruikmaken van de startersvrijstelling op overdrachtsbelasting....

Je product is klantbeleving

Je product is klantbeleving

(Sonja Stalfoort van PuurKlant in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Door de huidige technologie en de transparantie van het internet en social media, zijn er...

Te druk voor duurzaamheid?

Te druk voor duurzaamheid?

(Björn Jalving van Turien & Co. in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Hoe krijg ik meer gedaan op het gebied van duurzaamheid? Helaas heb ik de achtste...

Wartaal – verzekeringstaal

Wartaal – verzekeringstaal

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Net als jullie allemaal moet ook ik mijn Wft-diploma’s op orde houden. Een paar jaar geleden...

Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...

Klantbelang centraal

Klantbelang centraal

(Christel van Bommel-Versluijs, Compliance Adviseur, in VVP 5) Het zou toch volkomen logisch moeten zijn dat je het belang van de klant centraal zet in de bedrijfsvoering?...

Whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’

Whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’

NIBE-SVV heeft de whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’’ samengesteld. Hierin worden de  nieuwste inzichten over het compliancevak...