Herhaling van zetten
(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen. Hoe realistisch is dat eigenlijk?
Ik loop al een tijdje mee in de financiële branche. Hoewel sommige variabelen nu iets anders zijn, komt de huidige situatie mij bekend voor. Stijgende huizenprijzen, kopers die overbieden om hun droomhuis of überhaupt een huis te kunnen kopen. Een soort van paniek lijkt het, want de rente staat laag dus het moet nu gebeuren. En doe ook maar een deel aflosvrij in box 3 om de maandlasten te verlagen, want er is toch weinig fiscaal voordeel. Hebben we niet net de campagne ‘Word ook aflossingsblij’ achter de rug? De huizenprijzen gaan ooit weer omlaag. En dan komen de maximaal gefinancierde woningen weer onder water te staan en worden alle kranen weer dichtgedraaid om risico’s te verlagen. Maar dat is altijd mosterd na de maaltijd. Of wanneer het kalf al verdronken is.
De hypotheekrente gaat ook ooit weer stijgen. Wanneer en hoeveel, dat weet niemand. Voor de mensen die nu een hypotheek afsluiten een minder groot risico, toch? Want iedereen (behalve de klanten van Remco van Os), wordt geadviseerd de rente minimaal 20 jaar vast te zetten. Maar de hypotheeklast is niet de enige maandelijkse last voor de klant. Wat te denken van de hoge energiekosten, stijgende zorgkosten, duurdere (auto)verzekeringen en de benzine. Als het advies ertoe geleid heeft dat de klant al aan de max zit, dan kan hij die prijsstijgingen er mogelijk niet bij hebben. Zeker als al het spaargeld is besteed aan de aankoop van de eigen woning.
Bovendien kunnen er altijd dingen veranderen in de persoonlijke en financiële situatie van de klant. De vraag is of de klant zich daar voldoende bewust van is. Als de huizenprijzen weer dalen, moeten huizen mogelijk met verlies worden verkocht. Dat hebben we eerder gezien. En zolang is het allemaal niet geleden.
‘Wees realistisch in je advies aan de klant’
Rien ne va plus
En dan de spaarrente: ook al zo laag. Hierdoor is beleggen ineens weer hip, terwijl een paar jaar geleden beleggen niet eens bespreekbaar was. Veel te veel risico. Maar nu zijn de rendementen weer hoog en is men bereid het risico te lopen. Ook de mensen die het risico eigenlijk niet kunnen lopen. Mensen met te weinig kennis en ervaring, die daardoor vaak achter de feiten aanlopen. Te laat met instappen, maar ook met uitstappen. Rien ne va plus, het geld is niet meer van u.
Het is de taak van de adviseur om te beoordelen of het nu echt wel verstandig is wat de klant graag wil. En of het inderdaad passend is bij de persoonlijke en financiële situatie van de klant. Rekening houdend met alle risico’s. Wees realistisch. Kijk naar wat goed is voor de klant met een positieve blik op de toekomst, maar met de gebeurtenissen uit het verleden in gedachten. De klant zal u (uiteindelijk) dankbaar zijn.
Reactie toevoegen
Meer over
(door Joyce Koops en Richard Meinders, SVC Groep). ISO 27001 is een goede basis voor de gevolmachtigd agent om actief bezig te zijn met privacy en informatiebeveiliging. ISO...
Volop inzetten op zorginhoudelijke afspraken
Door Adfiz Eind juni stuurde minister Van Rijn van VWS de resultaten van een onderzoek naar zorgcollectiviteiten (uitgevoerd door Equalis) naar de Tweede Kamer....
Door Lindenhaeghe Op 26 mei 2020 heeft de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel vereenvoudiging Wajong (Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten)....
Jaarverslag Ombudsman Pensioenen
Door Lindenhaeghe. Op 18 mei 2020 presenteerde Ombudsman Pensioenen mr. Henriëtte de Lange het Jaarverslag 2019 aan minister Koolmees van Sociale Zaken en...
Dit kan ons allemaal overkomen
Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy. Pas geleden zag ik het programma ‘Steenrijk Straatarm’. Iedere aflevering ruilt een stel met veel geld...
Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!
Door Jelle Bartels, Next Step Factory. Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in...
(Door Angelo Wiegmans, Bedrijf Plus, in VVP 4) Vaak zie ik dat na een WIA-keuring het dossier volledig stil komt te liggen. Voor werknemers waar nog mogelijkheden...
(door Paul Burger, MVO-adviseur bij AnsvarIdéa, in VVP 4) Duurzaam verzekeren is iets anders dan duurzame risico’s verzekeren. Bij het verzekeren...
Uw klant is nooit te jong voor pensioen
Door Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day. Vraag een willekeurige jongere eens naar zijn pensioen en u wordt waarschijnlijk met glazige ogen aangekeken. Logisch,...
Je persoonlijke, zakelijke visitekaartje
Door Karin van Geelden, communicatiespecialist Visitekaartje, Rolodex, kennisplatform, lead generator. LinkedIn is het allemaal. Met een beetje aandacht en inzet...