Herinvoering 60-plusmaatregel
(Marjol Nikkels, Sensio Opleidingen, in Ken je vak! VVP 2-2025) De Voorjaarsnota 2025 kondigt de terugkeer aan van de vereenvoudigde WIA-beoordeling voor 60-plussers. Het streven is dat deze per september 2025 weer van kracht is. De maatregel is nodig omdat de wachttijden voor de WIA-beoordeling te hard oplopen. Inmiddels komt ook de hersteloperatie op gang waarmee tienduizenden fouten uit de periode 2020–2024 worden gecorrigeerd.
Opvallend is de herinvoering van de zogenoemde 60-plusmaatregel. Voor de invoering op 1 oktober 2022 werd expliciet benoemd dat de regeling zou lopen tot uiterlijk 1 december 2023. Uiteindelijk is deze verlengd tot en met 31 december 2024. Ondanks dat de werkvoorraden toen nog niet volledig waren weggewerkt, besloot minister Van Hijum de maatregel per 1 januari 2025 stop te zetten.
De regeling was destijds bedoeld om de forse achterstanden bij UWV terug te dringen. Nu deze is stopgezet, lopen de wachttijden – mede door het tekort aan verzekeringsartsen – opnieuw snel op. In februari 2025 ontstond ophef toen UWV een herinvoering voor 62-plussers voorstelde. Hoewel dat voorstel toen niet is doorgevoerd, zijn er sindsdien gesprekken gevoerd over een bredere herinvoering.
UWV stelt dat de maatregel noodzakelijk is om grip te houden op de behandeling van WIA-aanvragen. Er is nu financiering beschikbaar gesteld om de regeling per september 2025 opnieuw in te voeren, voor een perio de van twee jaar. De precieze uitwerking van de maatregel volgt nog.
Werknemers van 60 jaar en ouder worden in deze regeling beoordeeld zonder tussenkomst van een verzekeringsarts. De arbeidsdeskundige kijkt nog wel naar de praktische verdiencapaciteit. Indien iemand niet werkt, wordt automatisch een WGA 80-100 procent-beschikking afgegeven. Dit betekent dat de werknemer bij volledige arbeidsongeschiktheid eerst twee maanden 75 procent ontvangt, gevolgd door 70 procent van het oude loon (afgetopt op het maximumdagloon). Werken zij wel, dan mogen ze 30 procent van hun inkomen houden naast de uitkering. De uitke ring loopt tot aan de AOW-gerechtigde leeftijd.
Let op: deze beoordeling is administratief en zegt niets over de feitelijke arbeids(on)geschiktheid. Werknemers die toch een reguliere beoordeling wensen – bijvoorbeeld met het oog op een IVA-uitkering – kunnen dat verzoeken.
‘Tijdelijke maatregelen mogen geen vervanging zijn voor structurele hervorming’
Uitzonderingen
Er wordt niet automatisch een WGA 80-100 procent-beschikking afgegeven in de volgende twee situaties:
1. Bij een indicatie voor IVA : Als de bedrijfsarts vaststelt dat sprake is van volledige en duurzame arbeidsongeschiktheid, volgt alsnog een sociaal-medische beoordeling door een verzekeringsarts. De werknemer kan dan recht krijgen op een IVA-uitkering (75 procent van het oude loon).
2. Bij beperkt inkomensverlies (<35 procent ) : Werknemers die nog (deels) werken en minder dan 35 procent inkomensverlies ebben, komen niet in aanmerking voor een WIA-uitkering. De arbeidsdeskundige stelt dan vast dat de werknemer geen recht heeft op een uitkering.
Voor werkgevers is de regeling financi eel gunstig. De uitkeringslasten worden ge-financierd uit het Arbeidsongeschiktheids fonds (Aof) en er komt een rijksbijdrage in het Aof voor de betaling van de extra uitkeringslasten door de vereenvoudigde WIA-beoordeling.
Gevolgen voor inkomensverzekeringen
Voor inkomensverzekeraars heeft de regeling gemengde effecten:
• WGA ERD-verzekering : geen uitkering, omdat werkgevers niet worden belast.
• WIA Excedentverzekering : hogere uitkeringslasten, omdat alle betrokken werknemers automatisch binnen de dekking vallen en bij 80-100 procent arbeidsongeschiktheid ook de hoogste uitkering geldt.
• Onzekerheid over premies en dekking : het is nu onduidelijk hoe om te gaan met de groep werknemers die tussen 1 januari en 1 september 2025 de wachttijd bereiken. Vallen zij onder het reguliere regime van de Werkhervattingskas en het eigenrisicodragerschap of komt er een overgangsmaatregel?
• Nadelige impact op pensioenfondsen en -verzekeraars : door de automatische toekenning van de 80-100 procent-status wordt de premievrije pensioenopbouw vaker geactiveerd zonder bijbehorende premie-inleg.
Hoewel de maatregel op korte termijn verlichting biedt, kleven er nadelen aan. Zo gaat arbeidspotentieel verloren, ontbreken er re-integratieprikkels in de laatste fase van de loondoorbetalingsperiode en verandert er niets aan de kernproblematiek: de overbelasting van UWV en het tekort aan verzekeringsartsen.
Systemisch falen bij UWV
Op 9 april 2025 publiceerde de Algemene Re kenkamer een vernietigend tussenrapport over de WIA-uitvoering. Tienduizenden fouten werden jarenlang niet ontdekt of opgevolgd. In totaal gaat het om naar schatting 53 miljoen euro aan gemiste uitkeringen en 58 miljoen euro aan herstelkosten.
Belangrijkste bevindingen: 43.000 dossiers (2020–2024) worden her beoordeeld. In dertien procent van de gevallen was het dagloon onjuist; gemiddeld 2.745 euro nabetaling. Grote gevolgen voor toeslagen, bijstand en pensioenen. Onvoldoende zicht op sociaal-medische fouten.
De Rekenkamer spreekt van systemisch falen: gebrekkige informatievoorziening, te weinig vakinhoudelijke focus en onvoldoende managementsturing. Factoren zoals corona, personeelskrapte, complexe regelgeving en verouderde ICT verergerden de problemen.
Om het vertrouwen in de uitvoering te herstellen, werkt UWV aan een brede hersteloperatie. Belangrijke maatregelen zijn: herinvoering van de Meting Operationele Kwaliteit (MOK) (oktober 2024), duale sturing in districten: focus op zowel productie als vakinhoud, WIA Fastlane: digitalisering van dagloonberekeningen en werkinstructies, landelijke uitrol van Sociaal Medische Centra (SMC’s) met multidisciplinaire teams (gereed in 2027), nauwe afstemming met ketenpartners zoals Belastingdienst, gemeenten en verzekeraars om neveneffecten voor de uitkeringsgerechtig den te beperken.
Toekomstige WIA-wijzigingen
De herinvoering van de 60-plusmaatregel en de WIA-hersteloperatie ma ken pijnlijk duidelijk hoe kwetsbaar de uitvoering van ons sociaal zekerheidsstelsel is geworden. Tijdelijke maatregelen bieden weliswaar enige verlichting, maar mogen geen vervanging zijn voor een structurele hervorming van het stelsel.
De minister werkt momenteel aan een korte termijnwijziging van de WIA, waarbij één uniform uitkeringsregime wordt ingevoerd. In dit voorstel worden de IVA en de WGA-vervolguitkering afgeschaft. Het doel is vereenvoudiging van de uitvoering voor UWV. Maar ook dit is geen structurele oplossing: de WIA wordt hierdoor juist duurder, en de activeringsprikkel van de WGA-vervolguitkering verdwijnt.
WIA in beweging betekent niet alleen bijsturen, maar ook durven bouwen aan een fundament dat wél toekomstbestendig is. Een stelsel waarin activering centraal staat voor mensen die nog kunnen werken, ondersteund door de juiste financiële prikkels voor werkgevers én werknemers.
Vanuit het Register Specialistisch Casemanagement (RSC) is hiervoor een toekomstgericht ontwerp opgesteld. Dit draagt bij aan een WIA-stelsel dat zowel betaalbaar als uitvoerbaar is. Zie: 250402-RSC-notitie-constructieve-WIA-dialoog.pdf.
NB redactie: geschreven voor de val van het kabinet.
Reactie toevoegen
Meer over
Uniform uitvraagformulier WGA ERD geactualiseerd
Adfiz heeft het uitvraagformulier WGA ERD bijgewerkt op basis van de cijfers en gegevens per 1 juli 2025. Het formulier is ook voor niet-leden van Adfiz beschikbaar....
Wetsvoorstel voor meer duidelijkheid zzp’ers naar de Kamer
Het kabinet wil het duidelijker maken wanneer mensen werknemer zijn en wanneer werk gedaan kan worden als zelfstandige. De daarvoor geldende criteria komen in de...
Einde Wajong-uitkering voor Wajonggerechtigden na vijf jaar werken
Vanaf 1 januari 2026 eindigt het recht op een Wajong-uitkering voor mensen die naast hun uitkering vijf jaar achter elkaar hebben gewerkt, en na die periode minimaal...
AOV zonder weerstand: het gesprek dat wél werkt
(Partner in kennis TAF in VVP-special Business Support 2025) Veel financieel adviseurs herkennen het: een ondernemer aan tafel die geen arbeidsongeschiktheidsverzekering...
Webinar TAF: het wordt een hete AOV-zomer
Houd als adviseur de vinger aan de BAZ-pols, was een belangrijke boodschap van het webinar dat TAF woensdagmiddag organiseerde met als gasten de inkomensexperts...
Wetsvoorstel verbetermaatregelen toeslagen
Het kabinet neemt maatregelen om het toeslagenstelsel op de korte termijn te verbeteren. De aanvraagtermijn van huurtoeslag, zorgtoeslag en het kindgebonden budget...
TSB-regeling uitgebreid met drie nieuwe beroepsziekten
De regeling Tegemoetkoming Stoffengerelateerde Beroepsziekten (TSB-regeling) is per 1 juli uitgebreid met drie nieuwe ziekten. Het betreft neus(bijholte)kanker...
(Jos Besselink, WijZijnLoek, in VVP-special Business Support 2025) Veel kantoren worstelen met AOV-advies: het kost veel tijd, vraagt specifieke kennis en is lastig...
BAZ en OCTAS niet op lijst controversiële onderwerpen
De Tweede Kamer heeft op woensdag 25 juni een lijst van onderwerpen vastgesteld die zij controversieel verklaart. Dit zijn onderwerpen die niet op de Kameragenda...
(Annemieke Postema, AOVdokter.nl, in Ken je vak! VVP 2-2025) “Een huwelijk is als een huis: als het niet wordt onderhouden en bewoond, komt er al gauw verval,...