Het antwoord op verandering

Maurice van den Hemel 2017 resized

Met mijn adviesbedrijf begeleiden we al jaren ondernemers bij het invulling geven aan gewoon lekker leven. Het in beeld brengen waar de ondernemer nu staat en vervolgens helder krijgen waar de ondernemer naartoe wil, is geen probleem. Dan begint echter pas het echte werk: om te komen waar je echt wil zijn, is verandering nodig. We weten immers dat als je blijft doen wat je altijd deed, je blijft krijgen wat je altijd kreeg.

Daar ligt de echte uitdaging: veranderen. Veranderen als mens, veranderen als organisatie, veranderen als wereld. Vele gesprekken die wij hebben met onze klanten gaan over wie je als mens wilt zijn geweest als je later op je leven terugkijkt. Hoe bereik je jouw dromen en doelen? Wij hebben hier zelf mee geworsteld en ook veel klanten kwamen slechts kleine stapjes verder. Maar de echte verandering bleef uit. Totdat ik aanraking kwam met breinkennis via founder Eddie Tjon Fo en zijn compagnon Marcel Bos van Sparkwise Institute. Zij hadden jaren geleden de interessante vraag: waarom zeggen mensen vaak intelligent ‘ja’ en doen vervolgens emotioneel ‘nee’. Breinkennis heeft hen het antwoord gegeven.

Jaren zijn zij bezig geweest om achter het antwoord te komen. Met name de neurowetenschap gaf het antwoord. Een van de schokkende feiten die ze ontdekten, was dat 95 tot 97 procent van onze beslissingen wordt genomen door ons (relatief niet zo intelligente) onderbewuste. Ons onderbewuste maakt gebruik van relatief onbetrouwbare data. Dat betekent dat we vele fouten maken als mens met alle gevolgen van dien.

Ons reptielenbrein scant gevaren en is altijd op zoek naar verschillen. Om te overleven was dit vroeger heel logisch en goed. In de hedendaagse maatschappij kan dit echter desastreuze gevolgen hebben. Veel conflicten tussen mensen en dus ook binnen organisaties ontstaan door misverstanden. Ons brein ‘misleid’ ons simpelweg. Conflict ontstaat, het stress hormoon cortisol wordt aangemaakt (welke besmettelijk is) en ellende is het gevolg.

Inzicht in de werking van ons brein kan zorgen voor bewustwording. De woorden van Stephen Covey begin ik nu pas echt te snappen: “Eerst begrijpen en dan begrepen worden”. Door bewust te zijn van de misleidende werking van je brein, kan je gebruik maken van deze kennis. Je kan jezelf trainen door bewust naar je intelligentie te gaan. Snel zal een conflict aanvoelen als een misverstand en kunnen worden opgelost. Ons angstsysteem zorgt dat we niet durven veranderen. Maar met deze kennis begrijpen we de oorzaak en dit inzicht biedt de oplossing dat we toch durven veranderen en daarmee de beste versie van onszelf kunnen worden. En dat laatste willen we natuurlijk allemaal!

“Breinkennis structureel inzetten bij financieel advies”

Wat is het gevolg voor onze omgeving? Wat is het gevolg voor ons gezin, organisatie waar we werken? Een enorme impact! Eddie en Marcel hebben mij persoonlijk opgeleid in deze kennis en ik zie dagelijks de gevolgen. Geweldig. Het idee is ontstaan om deze kennis structureel te gaan inzetten bij financieel advies. Wat een effect kan dat hebben? Dat de financiële wereld echt de inspirator kan zijn voor verandering in de wereld! Laat gerust een bericht achter bij interesse over dit geweldige onderwerp!

Deze bijdrage verscheen eerder als blog op het New Financial Forum.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Maurice van den Hemel weg bij Gewoon Lekker Leven

Maurice van den Hemel weg bij Gewoon Lekker Leven

Maurice van den Hemel is per 1 maart 2024 gestopt bij advieskantoor Gewoon Lekker Leven uit Goes.  Hij heeft zijn aandelen overgedragen aan Pieter Bolle, die...

Wie zijn de Erics binnen de financiële sector?

Wie zijn de Erics binnen de financiële sector?

"Eric van 't Zelfde, schoolleider in het bekende tv programma 'Dreamschool' is een inspirerend voorbeeld voor de financiële sector", aldus adviseur Maurice...

De absolute meerwaarde van een financieel levensplan

De absolute meerwaarde van een financieel levensplan

(Maurice van den Hemel in VVP 3, 2023) Wat kan een financieel levensplan betekenen voor mensen? Vaak merken wij bij ‘Gewoon lekker leven’ dat het maken...

Medewerkers: last of zegen?

Medewerkers: last of zegen?

"Is het tekort aan mensen het probleem of is er een dieperliggend probleem? Ik denk het laatste", aldus adviseur Maurice Van Den Hemel van Gewoon lekker leven in...

Doe meer voor minder klanten

Doe meer voor minder klanten

(Adviseur Maurice van den Hemel in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “Neem minder klanten in beheer zodat je daadwerkelijk al je klanten kent...

Financieel adviseur als veilige basis en inspirator

Financieel adviseur als veilige basis en inspirator

"Wie is bij uitstek de persoon om in deze hectische tijd de mens echt bij te staan? De financieel adviseur! Sta op, neem initiatief en maak het verschil. Wees de...

Crypto: betaalmiddel, belegging of speculatie?

Crypto: betaalmiddel, belegging of speculatie?

"Wij zijn voorzichtig enthousiast geworden met betrekking tot de mogelijkheden en tegelijk huiverig voor de risico’s", aldus adviseur Maurice van den Hemel...

Adviseur Van den Hemel: the Russians love their children too

Adviseur Van den Hemel: the Russians love their children too

"Covid is enigszins achter de rug, maar we worden direct geconfronteerd met andere ontwikkelingen. Zes stormen achter elkaar in Nederland en dan het uitbreken van...

"Te veel geld voor velen"

"Te veel geld voor velen"

"Wat gebeurt er dus als we ons huis op late leeftijd verkopen en het verzorgingstehuis ingaan? Veel geld op de bankrekening, maar vaak weinig energie en vitaliteit...

Meer doen voor minder klanten

Meer doen voor minder klanten

(Uit VVP 4-2021) “Neem minder klanten in beheer zodat je daadwerkelijk al je klanten kent en kunt bedienen. Twintig jaar terug, toen ik mijn eerste advieskantoor...