Het antwoord op verandering

Maurice van den Hemel 2017 resized

Met mijn adviesbedrijf begeleiden we al jaren ondernemers bij het invulling geven aan gewoon lekker leven. Het in beeld brengen waar de ondernemer nu staat en vervolgens helder krijgen waar de ondernemer naartoe wil, is geen probleem. Dan begint echter pas het echte werk: om te komen waar je echt wil zijn, is verandering nodig. We weten immers dat als je blijft doen wat je altijd deed, je blijft krijgen wat je altijd kreeg.

Daar ligt de echte uitdaging: veranderen. Veranderen als mens, veranderen als organisatie, veranderen als wereld. Vele gesprekken die wij hebben met onze klanten gaan over wie je als mens wilt zijn geweest als je later op je leven terugkijkt. Hoe bereik je jouw dromen en doelen? Wij hebben hier zelf mee geworsteld en ook veel klanten kwamen slechts kleine stapjes verder. Maar de echte verandering bleef uit. Totdat ik aanraking kwam met breinkennis via founder Eddie Tjon Fo en zijn compagnon Marcel Bos van Sparkwise Institute. Zij hadden jaren geleden de interessante vraag: waarom zeggen mensen vaak intelligent ‘ja’ en doen vervolgens emotioneel ‘nee’. Breinkennis heeft hen het antwoord gegeven.

Jaren zijn zij bezig geweest om achter het antwoord te komen. Met name de neurowetenschap gaf het antwoord. Een van de schokkende feiten die ze ontdekten, was dat 95 tot 97 procent van onze beslissingen wordt genomen door ons (relatief niet zo intelligente) onderbewuste. Ons onderbewuste maakt gebruik van relatief onbetrouwbare data. Dat betekent dat we vele fouten maken als mens met alle gevolgen van dien.

Ons reptielenbrein scant gevaren en is altijd op zoek naar verschillen. Om te overleven was dit vroeger heel logisch en goed. In de hedendaagse maatschappij kan dit echter desastreuze gevolgen hebben. Veel conflicten tussen mensen en dus ook binnen organisaties ontstaan door misverstanden. Ons brein ‘misleid’ ons simpelweg. Conflict ontstaat, het stress hormoon cortisol wordt aangemaakt (welke besmettelijk is) en ellende is het gevolg.

Inzicht in de werking van ons brein kan zorgen voor bewustwording. De woorden van Stephen Covey begin ik nu pas echt te snappen: “Eerst begrijpen en dan begrepen worden”. Door bewust te zijn van de misleidende werking van je brein, kan je gebruik maken van deze kennis. Je kan jezelf trainen door bewust naar je intelligentie te gaan. Snel zal een conflict aanvoelen als een misverstand en kunnen worden opgelost. Ons angstsysteem zorgt dat we niet durven veranderen. Maar met deze kennis begrijpen we de oorzaak en dit inzicht biedt de oplossing dat we toch durven veranderen en daarmee de beste versie van onszelf kunnen worden. En dat laatste willen we natuurlijk allemaal!

“Breinkennis structureel inzetten bij financieel advies”

Wat is het gevolg voor onze omgeving? Wat is het gevolg voor ons gezin, organisatie waar we werken? Een enorme impact! Eddie en Marcel hebben mij persoonlijk opgeleid in deze kennis en ik zie dagelijks de gevolgen. Geweldig. Het idee is ontstaan om deze kennis structureel te gaan inzetten bij financieel advies. Wat een effect kan dat hebben? Dat de financiële wereld echt de inspirator kan zijn voor verandering in de wereld! Laat gerust een bericht achter bij interesse over dit geweldige onderwerp!

Deze bijdrage verscheen eerder als blog op het New Financial Forum.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Met breinkennis naar betere adviezen voor klant en wereld

Met breinkennis naar betere adviezen voor klant en wereld

"Donderdag 10 oktober was ik op uitnodiging van de stichting New Financial Forum aanwezig bij de vertoning van de film ‘Normal is over’. Deze indrukwekkende...

Breinkennis: het antwoord op de verandering?

Breinkennis: het antwoord op de verandering?

Wat betekent het als je breinkennis inzet bij financieel advies? Adviseur Maurice van den Hemel van Gewoon Lekker Leven geeft in een blog op het New FInancial Forum...

Financiële wereld als redder voor mens en natuur

Financiële wereld als redder voor mens en natuur

"Heel de wereld is klant bij een financiële instelling. De afgelopen tijd is gebleken dat we (voorlopig) niet op de politiek hoeven te rekenen. Kom tot bewustwording...

Weet wat je waard bent

Weet wat je waard bent

Het is alweer even geleden dat het provisieverbod werd geïntroduceerd. Veel rumoer, ophef en vooral veel onbegrip bij adviseurs. De intentie voor de afschaffing...

"Wereld helaas niet veranderd na het provisieverbod"

"Wereld helaas niet veranderd na het provisieverbod"

Is in essentie de wereld veranderd na het provisieverbod? In een blog voor het New FInancial Forum zegt adviseur Maurice van den Hemel van Gewoon Lekker Leven teleurgesteld...

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

  Communiceren is niet zo moeilijk, écht communiceren wel. Dat werd duidelijk op het VVP Event Communicatie. Waar het werkelijk om gaat, is het creëren...

VVP-event Communicatie: begrijpen en begrepen worden

VVP-event Communicatie: begrijpen en begrepen worden

Kies wie je klanten zijn en zorg voor een duidelijke pitch naar deze mensen. Aldus Maurice van den Hemel, financieel adviseur en coach, tijdens de kennissessie van...

Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Klanten vinden en vervolgens binden, is de uitdaging voor iedere ondernemer, zeker binnen de (financiële) dienstverlening. "Wat we verkopen is immers niet tastbaar....

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Hoe communiceer je helder over je meerwaarde van je advisering en je beloning. Adviseur Natasja Naron pakt dit op een hele bijzondere manier heel succesvol aan....

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Wat zijn de verschillende insights van compliant klantinformatie en waar moet je precies aan voldoen? Maar veel interessanter, wat als de regels je in de weg zitten?...