Het antwoord op verandering

Maurice van den Hemel 2017 resized

Met mijn adviesbedrijf begeleiden we al jaren ondernemers bij het invulling geven aan gewoon lekker leven. Het in beeld brengen waar de ondernemer nu staat en vervolgens helder krijgen waar de ondernemer naartoe wil, is geen probleem. Dan begint echter pas het echte werk: om te komen waar je echt wil zijn, is verandering nodig. We weten immers dat als je blijft doen wat je altijd deed, je blijft krijgen wat je altijd kreeg.

Daar ligt de echte uitdaging: veranderen. Veranderen als mens, veranderen als organisatie, veranderen als wereld. Vele gesprekken die wij hebben met onze klanten gaan over wie je als mens wilt zijn geweest als je later op je leven terugkijkt. Hoe bereik je jouw dromen en doelen? Wij hebben hier zelf mee geworsteld en ook veel klanten kwamen slechts kleine stapjes verder. Maar de echte verandering bleef uit. Totdat ik aanraking kwam met breinkennis via founder Eddie Tjon Fo en zijn compagnon Marcel Bos van Sparkwise Institute. Zij hadden jaren geleden de interessante vraag: waarom zeggen mensen vaak intelligent ‘ja’ en doen vervolgens emotioneel ‘nee’. Breinkennis heeft hen het antwoord gegeven.

Jaren zijn zij bezig geweest om achter het antwoord te komen. Met name de neurowetenschap gaf het antwoord. Een van de schokkende feiten die ze ontdekten, was dat 95 tot 97 procent van onze beslissingen wordt genomen door ons (relatief niet zo intelligente) onderbewuste. Ons onderbewuste maakt gebruik van relatief onbetrouwbare data. Dat betekent dat we vele fouten maken als mens met alle gevolgen van dien.

Ons reptielenbrein scant gevaren en is altijd op zoek naar verschillen. Om te overleven was dit vroeger heel logisch en goed. In de hedendaagse maatschappij kan dit echter desastreuze gevolgen hebben. Veel conflicten tussen mensen en dus ook binnen organisaties ontstaan door misverstanden. Ons brein ‘misleid’ ons simpelweg. Conflict ontstaat, het stress hormoon cortisol wordt aangemaakt (welke besmettelijk is) en ellende is het gevolg.

Inzicht in de werking van ons brein kan zorgen voor bewustwording. De woorden van Stephen Covey begin ik nu pas echt te snappen: “Eerst begrijpen en dan begrepen worden”. Door bewust te zijn van de misleidende werking van je brein, kan je gebruik maken van deze kennis. Je kan jezelf trainen door bewust naar je intelligentie te gaan. Snel zal een conflict aanvoelen als een misverstand en kunnen worden opgelost. Ons angstsysteem zorgt dat we niet durven veranderen. Maar met deze kennis begrijpen we de oorzaak en dit inzicht biedt de oplossing dat we toch durven veranderen en daarmee de beste versie van onszelf kunnen worden. En dat laatste willen we natuurlijk allemaal!

“Breinkennis structureel inzetten bij financieel advies”

Wat is het gevolg voor onze omgeving? Wat is het gevolg voor ons gezin, organisatie waar we werken? Een enorme impact! Eddie en Marcel hebben mij persoonlijk opgeleid in deze kennis en ik zie dagelijks de gevolgen. Geweldig. Het idee is ontstaan om deze kennis structureel te gaan inzetten bij financieel advies. Wat een effect kan dat hebben? Dat de financiële wereld echt de inspirator kan zijn voor verandering in de wereld! Laat gerust een bericht achter bij interesse over dit geweldige onderwerp!

Deze bijdrage verscheen eerder als blog op het New Financial Forum.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Klanten vinden en vervolgens binden, is de uitdaging voor iedere ondernemer, zeker binnen de (financiële) dienstverlening. "Wat we verkopen is immers niet tastbaar....

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Hoe communiceer je helder over je meerwaarde van je advisering en je beloning. Adviseur Natasja Naron pakt dit op een hele bijzondere manier heel succesvol aan....

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Wat zijn de verschillende insights van compliant klantinformatie en waar moet je precies aan voldoen? Maar veel interessanter, wat als de regels je in de weg zitten?...

Vanuit CRM naar klantcontact  (extra workshop VVP Event Communicatie)

Vanuit CRM naar klantcontact (extra workshop VVP Event Communicatie)

"Wij doen onze activiteiten met altijd één doel voor ogen: het beter en mooier voor uw klant maken. Uw klanten zijn uw meest waardevolle bezit. Met...

AFM op VVP Event Communicatie

AFM op VVP Event Communicatie

Met welk oog kijkt de toezichthouder naar de communicatie van uw advieskantoor? Op 28 november geeft de AFM op het VVP Kennisevent Communicatie tips voor assurantiekantoren. Het...

All-insure na tien jaar herdoopt

All-insure na tien jaar herdoopt

Adviseur Maurice van den Hemel viert dit jaar het 10-jarige bestaan van zijn bedrijf All-Insure. Tijd voor een nieuwe inspiratieavond met onder meer Dirk Zeelenberg,...

All-Insure verder als Gewoon Lekker Leven

All-Insure verder als Gewoon Lekker Leven

All-Insure, het advieskantoor van Maurice van den Hemel uit Wemeldinge, gaat verder als Gewoon Lekker Leven. De nieuwe naam werd tijdens de jaarlijkse inspiratieavond...

Van financiële planning naar een creatieve flow... Huh?

Van financiële planning naar een creatieve flow... Huh?

Sigfrid van Driel richtte twintig jaar geleden Impessive Arts op. Recentelijk ging hij sparren met adviseur Maurice van den Hemel uit Wemeldinge. De aanpak van...

Kennis, passie, plezier

Kennis, passie, plezier

“Mijn eigen visie op het kantoor is niet van belang, wel de gezamenlijke visie van de mensen die hier werken. Wij geloven in betrokkenheid, jezelf kunnen...

Kerk vol ondernemers op inspiratie-avond All-Insure

Kerk vol ondernemers op inspiratie-avond All-Insure

Topadvocaat Wim Anker en topcoach Remco Claassen scoorden op de inspiratieavond die advieskantoor All-Insure op 22 september in de Maartenskerk te Wemeldinge organiseerde...