“Het blijven onze klanten”
Een rechtsbijstandverzekering mag in een particuliere verzekeringsportefeuille niet ontbreken, vindt financieel en juridisch adviseur Eric van Waesberge van Robbe financiële raadgevers. Als hij een kwestie door stuurt naar rechtsbijstandverzekeraar ARAG, blijft hij betrokken. “Het zijn weliswaar verzekerden van ARAG, maar het blijven onze klanten.”
Een arbeidsconflict, een verkeersongeval of een burenruzie, de ervaring leert dat bijna iedereen er op een zeker moment wel mee te maken krijgt. “Dikwijls zijn het kwesties waarbij een rechtsbijstandverzekering van groot nut kan zijn”, zegt Eric van Waesberge, financieel en juridisch adviseur bij Robbe Financiële Raadgevers. “Natuurlijk is het een beetje beroepsdeformatie, maar in de dagelijkse praktijk merk ik hoe waardevol een rechtsbijstandverzekering kan zijn: hij bewijst zijn waarde als je hem nodig hebt. Wij zullen zo’n verzekering niet opdringen, maar we bevelen hem wel dringend aan. In een particuliere verzekeringsportefeuille mag deze eigenlijk niet ontbreken, net zoals een particuliere aansprakelijkheidsverzekering.”
Het afgelopen coronajaar is in vele opzichten uitzonderlijk geweest. “Meer dan ooit zijn we geconfronteerd met juridische geschillen, vooral op het gebied van arbeidsrecht, maar we hebben ook veel vragen gekregen over vakanties en vouchers.” Toch heeft dat niet direct geleid tot het afsluiten van meer rechtsbijstandverzekeringen. “Het bewustzijn van het belang van zo’n verzekering neemt bij klanten niet toe. In Duitsland bijvoorbeeld is het heel vanzelfsprekend om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten; de overgrote meerderheid heeft er daar een. Dat is in Nederland absoluut nog niet het geval.”
Op de zakelijke markt is de behoefte aan en de vraag naar rechtsbijstandverzekeringen nog lager. “Het zakelijke segment bedient zich van ad hoc advies als de situatie zich voordoet. We stimuleren zakelijke klanten ook niet om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten, waar we dat bij particuliere klanten zeker wel doen.”
Geruststellen
Robbe Financiële Raadgevers heeft een volmacht van rechtsbijstandverzekeraar ARAG. “We werken al 35 jaar met ARAG samen en vieren dit jaar een 25-jarig volmachtjubileum”, vertelt Van Waesberge, die zelf al sinds 1987 bij Robbe werkzaam is. “De keuze voor ARAG, net als Robbe een familiebedrijf, hebben we 25 jaar geleden bewust gemaakt. De samenwerking verloopt zeer goed.”
Robbe heeft persoonlijke klantbenadering hoog in het vaandel staan. “Voor klanten die een beroep doen op hun rechtsbijstandverzekering, bestaat die klantgerichtheid vooral uit bereikbaar zijn. Een verzekeraar heeft een bepaalde verwerkingstijd, maar een klant heeft direct vragen. Onze werkzaamheden bestaan dus niet alleen uit het begeleiden van de kwestie naar ARAG en het in de gaten houden of de verzekeraar het goed en adequaat oppakt, maar vooral ook uit het geruststellen van de klant. Ik probeer hun eerste urgente vragen zo veel mogelijk te beantwoorden en ik probeer lucht te creëren door bijvoorbeeld contact op te nemen met de wederpartij en om uitstel te vragen.” Tijdens de behandeling door ARAG kijkt Van Waesberge desgewenst mee. Klanten kunnen namelijk aangeven dat hun intermediair op de hoogte wordt gehouden van alle correspondentie. “De helft van de klanten wil dat graag.”
Van een rechtsbijstandverzekeraar verwacht Van Waesberge ook betrokkenheid en bereikbaarheid. “Uiteraard is kwaliteit belangrijk, maar commitment ook. De verzekeraar moet oprechte belangstelling tonen voor het juridische probleem van de klant. Wij hebben telefonisch en fysiek contact met onze klanten, de verzekeraar heeft vooral klantcontact op papier, maar dat maakt betrokkenheid niet minder belangrijk. Het allerbelangrijkste is dat ze onze klanten goed bedienen. Wij verwachten optimale en professionele ondersteuning. Het zijn verzekerden van ARAG, maar het zijn vooral onze klanten. Wij hebben die verzekering aanbevolen, dus we voelen ons verantwoordelijk.”
Advocaatkeuze
Een belangrijke taak van het intermediair is ook uitleg geven over het traject. “En verwachtingen temperen. Zo moet ik aan ongeveer de helft van de klanten uitleggen dat je niet per definitie recht hebt op een advocaat. Dat is pas het geval op het moment dat er uiteindelijk een procedure volgt waarin bijstand door een advocaat wettelijk verplicht is. Bij overige procedures mag je weliswaar een advocaat kiezen, echter de vergoeding is dan beperkt en gemaximeerd. In principe neemt een jurist van ARAG een kwestie in behandeling. Het is dus niet zo dat je zelf een advocaat mag inhuren en de factuur bij ARAG kunt indienen. Pas als ARAG de mogelijkheid biedt een eigen advocaat te kiezen, gaat dat spelen. Dikwijls blijft iemand dan bij de behandelaar van ARAG en stapt hij of zij niet over naar een eigen advocaat.”
Een praktijkgeval waarbij vrije keuze rechtshulpverlener wel aan de orde was, maakte Van Waesberge mee toen een statutair directeur in een arbeidsconflict kwam met zijn werkgever. “Het kwam tot een rechtszaak, die de directeur won. Zijn werkgever ging echter in hoger beroep. Pas toen meldde de directeur zich bij ARAG. De externe kosten van een advocaat zijn in dit geval gemaximeerd. ARAG heeft toen een goede deal gesloten met de behandelend advocaat, waardoor de verzekerde deze kon behouden. De zaak is binnen de vergoedingslimiet zorgvuldig afgehandeld. Een mooi voorbeeld van hoe een rechtsbijstandverzekering zijn meerwaarde bewijst.”
Partner van dit artikel
Reactie toevoegen
Meer over
In het productenpalet van Lemonade wordt nu ook een rechtsbijstandverzekering van ARAG opgenomen. De nieuwe rechtsbijstandverzekering komt beschikbaar via de Lemonade...
Stijging woonconflicten en klachten dropshipping
Na een jarenlange daling was er in 2024 sprake van een stijging van het aantal juridische hulpvragen. Dat blijkt uit de Juridische Barometer 2024 van Stichting Achmea...
Robbe en Esseboom samen verder
Vanaf 2025 gaan Robbe Financiële Raadgevers en Esseboom Advies & Financiële Diensten uit Oosterhout samenwerken. Esseboom Advies & Financiële...
“De inzet van ChatGTP kan nuttig zijn in het adviesvak, maar je kunt er niet op bouwen. Net als zorgverleners kunnen financieel dienstverleners het zich namelijk...
VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn
(Uit VVP 5-6 2024) Advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde. Nieuw in...
VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven
Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de...
Laatste kans: schrijf je in voor de VVP Ondernemersdag!
Heeft u zich al opgegeven voor de VVP Ondernemersdag op 4 december? Dat kan eenvoudig HIER. Het belooft een dag te worden vol inspiratie voor ondernemers met uiteraard...
Praktijktips Bernard Goede: persoonlijke aanpak benadrukken
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Bernard Goede, Manager Commercie...
Hét ondernemersevent voor adviesbedrijven
VVP organiseert op 4 december 2024 in het AFAS Theater de VVP Ondernemersdag: Bouwstenen voor succes. Op deze dag worden niet alleen de uitdagingen overzichtelijk...
"Helft Nederlanders vertrouwt juridisch advies van AI"
Kunnen AI-tools goed juridisch advies geven? Bijna de helft van de Nederlanders heeft er vertrouwen in dat AI-tools een goed advies kunnen geven, zo blijkt uit een ...