Hét financiële platform in snel veranderend landschap

Doniek Franken 2022

(Partner in Kennis ANVA in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). Lag in het verleden de focus bij ANVA vooral op de grotere kantoren, daar komt nu verandering in, want stap voor stap wordt alles wat we nu in ANVA 4 en 5 kunnen vinden opnieuw gebouwd in de cloud. Software as a Service (SaaS) onder de noemer ANVA Hub. Daarmee richt de organisatie zich nu ook meer en meer op het kleinere advieskantoor en wat dit nodig heeft om zijn klanten optimaal te kunnen adviseren.

VVP sprak met strategisch directeur Justin Schlee en Doniek Franken, in jargon ‘product owner’, wat betekent dat hij verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de opvolger van ANVA 4/5, ANVA Hub. Schlee: “We beginnen klein, de eerste versie omvat nog niet alles, maar het is onze bedoeling om uiteindelijk alles van ANVA Backoffice (voor de kenners ANVA 4/5) opnieuw te ontwikkelen op ons nieuwe platform in de cloud. Nu eerst voor de ‘kleinere’ adviseur, daarna voor de volmachten.”

Waarom nu en waarom op deze manier? “Een aantal factoren speelt een rol”, zegt Schlee. “Het verdienmodel van grote kantoren is aan het verschuiven, zij houden zich steeds meer bezig met risicomanagement. Maar je ziet ook dat de kantoren steeds meer inzetten op portefeuillebeheer, inventarisatie en advies. Mede ingegeven door de zorgplicht. Wij willen met onze oplossingen relevant blijven bij die verschuiving, dat biedt ook commerciële mogelijkheden voor onze klanten. Want wij zijn nu vooral bekend vanwege onze administratieve functies; registreren en vastleggen. De trend is dat er steeds meer financiële producten via slim portefeuille beheer en advies in de markt komen. Het is dus een logische stap om in te zetten op ondersteuning van het advies. Onze klanten moeten daar nu steeds nieuwe tools voor aanschaffen, terwijl ze dat eigenlijk van ons mogen verwachten. De wereld verandert en wij moeten mee. Wij willen hét platform bieden dat nodig is, dat de keten van aanbieder tot consument efficiënt laat verlopen.”

“Er is ook een verschuiving gaande naar het administreren en registreren van klanten in plaats van producten”, zegt Franken. “Dat moet ook wil je goed advies kunnen leveren, je moet de klant goed kennen en in beeld hebben.”

Klein beginnen

De ontwikkeling van ANVA Hub begon vorig jaar augustus. En richt zich in eerste instantie op de kleinere kantoren, tot zo’n vijf fte groot. Waarom die keuze, als jullie klanten overwegend juist de grote kantoren zijn. Franken: “Een softwarepakket voor grote partijen heeft veel meer features nodig om aan alle behoeften te voldoen. Door te kiezen voor de kleinere kantoren bouwen we stap voor stap en kunnen functionaliteiten die gewenst zijn, direct in de markt brengen. We krijgen ook direct goede feedback van kantoren zodat we gelijk kunnen bijsturen als dat nodig is. Overigens denken grotere kantoren ook al mee en geven suggesties, zij moeten er straks immers ook mee gaan werken.”

ANVA heeft daarom ook continu overleg met de markt over de ontwikkelingen. “Iedere twee weken spreken we met gebruikers en die groep wordt steeds groter”, aldus Schlee. “Dan krijgen we feedback en leggen we uit wat we willen gaan doen. Dan laten we werkende software zien, geen voorstellen van plannen, maar concrete zaken.”

Franken: “Zo hebben we eens iets gebouwd, waar in de praktijk geen interesse voor was. Dat is direct stopgezet. Het gaat snel, er is wekelijks een nieuwe release, dus we blijven er bovenop zitten. Net als onze gebruikers, die hebben meegedaan aan een ‘dagboek studie’, twee weken lang voerden ze dagelijks een handeling uit in ons systeem en kunnen ze aangeven hoe dat gaat en of het anders zou moeten. Daar komen heel simpele dingen uit naar voren, die passen we doorgaans direct aan en dat wordt gewaardeerd.”

Flow

Jullie gaven al eerder aan de rol van de adviseur te zien veranderen. Wat mag deze van jullie verwachten bij ondersteuning nu en in de toekomst, bijvoorbeeld met actief klantbeheer? “Belangrijk is dat we nu al met ANVA Flow werken, ons systeem waarmee de adviseur de klant in de gaten kan houden en zijn bedrijfsproces op kan afstemmen”, zegt Franken. “Zo voldoet hij aan de zorgplicht, maar hij kan zijn klant zo ook actief volgen.”

Schlee vult aan: “Wij hebben een partnership gesloten met Hippoline, een dataspecialist op gebied van klantgegevens. Zo kunnen onze gebruikers beschikken over de nieuwste klantinzichten waarop ze actie kunnen of moeten ondernemen. Wij willen samenwerken met partners die het beste te bieden hebben en niet langer in eigen huis dingen ontwikkelen.”

Franken: “In dit geval analytisch CRM, dat wil zeggen dat je met de data die je hebt van de klant ook actief aan de slag kunt gaan. Dat gaat een stap verder dan gewoon CRM: het simpelweg vastleggen van klantgegevens.”

Voor ieder kantoor

Jullie geven aan continu nieuwe releases beschikbaar te stellen, met name voor de kleinere advieskantoren. Wanneer is de basis af en kunnen ook grotere kantoren van de clouddienst gebruik maken? Franken: “Dat is lastig te zeggen, dat hangt sterk af van de adviseur. Feitelijk staat er nu een eerste goede versie waarmee al gewerkt wordt, vooral door de kleinere kantoren. Heb je een kantoor van zeg dertig man, dan zul je andere eisen stellen aan wat er kan. Dan moet je nog even wachten tot we meer features hebben ontwikkeld. Dat zal in de loop van 2021 zijn.”

Schlee: “Vooral voor kleine kantoren is deze ontwikkeling belangrijk. Vergeet niet dat die vaak nog een CRM-systeem in Excel voeren. Juist voor hen is de overstap naar een geavanceerd CRM-systeem eenvoudig. Daar valt direct winst te halen. En omdat wij met een prijssysteem werken op basis van aantal contracten in de boeken, is het ook voor kleine kantoren zeer betaalbaar en snel inzetbaar. Ik ben er trots op, we zitten echt aan de top van wat kan.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
We leven in de toekomst

We leven in de toekomst

(door Justin Schlee, ANVA) Daar zit je dan aan de keukentafel, helemaal alleen of midden in de chaos. Meer thuiswerken is het nieuwe normaal, zegt men. Maar is...

Coen van Ham nieuwe voorzitter RvC ANVA

Coen van Ham nieuwe voorzitter RvC ANVA

Coen van Ham is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Raad van Commissarissen van Anva. Van Ham volgt Wim Heeres op, die heeft aangegeven te zullen stoppen maar...

Het werk gaat door... Jurriën Schel

Het werk gaat door... Jurriën Schel

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

Anva en Adfiz stellen Safebay twee maanden gratis beschikbaar

Anva en Adfiz stellen Safebay twee maanden gratis beschikbaar

Anva en Adfiz stellen het communicatieplatform Safebay twee maanden lang gratis beschikbaar. Op deze manier willen Anva en Adfiz adivseurs helpen om communicatie...

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

(Uit VVP-special Digitale Transformatie) “Het massaal omarmen door verzekeraars én volmachtbedrijven van het door de Stichting Uniforme Inrichting...

Digitalisering leidt tot passende producten

Digitalisering leidt tot passende producten

(door Justin Schlee, ANVA) Digitalisering en samenwerking is de basis van onze toekomst, laten we dit juist gaan stimuleren. In oktober publiceerde de AFM haar...

Bijzonder en persoonlijk

Bijzonder en persoonlijk

“Probeer complexiteit en diversiteit terug te brengen zodat er meer tijd is dat kleine beetje extra te geven wat je als adviseur bijzonder en persoonlijk...

Lezing VPV Rotterdam: durf buiten je eigen kaders te kijken

Lezing VPV Rotterdam: durf buiten je eigen kaders te kijken

"Buiten je eigen kaders kijken en durven samenwerken zijn belangrijke competenties om te ontwikkelen wil je als sector mee blijven doen en niet worden ingehaald...

De robo versie van mijzelf

De robo versie van mijzelf

(door Justin Schlee, ANVA) Uiteraard blijven we persoonlijk contact houden met de particuliere en zakelijke consument, maar ons werk zal in de toekomst verschuiven...

Anva lanceert Anva Hub

Anva lanceert Anva Hub

Anva lanceert tijdens het Anva Fest op 17 april Anva Hub, een nieuw cloudplatform. Het platform biedt apps waarmee gebruikers werkprocessen zo efficiënt mogelijk...