Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur
(Partner in Kennis ING in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De woning-en hypothekenmarkt is altijd in beweging. Dan is er niet altijd voldoende tijd voor actief klantbeheer. Dat is een gemiste kans. Want tijdens de looptijd van een hypotheek gebeurt er veel in een mensenleven. Als adviseur ken je je klant het beste en wil je je klant zo goed mogelijk begeleiden. Door vooraf advies te geven over life events maak je écht het verschil voor klanten, nu en in de toekomst. Actief klantbeheer is het fundament van de financiële gezondheid van zowel klant als adviseur.
Het belang van proactief klantbeheer kan niet genoeg benadrukt worden. Niet omdat ik denk dat het intermediair hier geen rol ziet, maar omdat hier de afgelopen jaren in de oververhitte woning- en hypothekenmarkt, met een schaars aanbod op de arbeidsmarkt van nieuw talent, soms te weinig tijd voor was. Als het aantal nieuwe hypotheekaanvragen het aantal beschikbare arbeidsuren in een week structureel overschrijdt, dan is de bestaande klant die zichzelf niet meldt gauw vergeten. Dat is begrijpelijk maar niet goed voor de consument en voor een gezonde bedrijfsvoering op de langere termijn.
Dit is hét moment
Wat de hypotheekmarkt de rest van 2022 en de komende jaren gaat doen, laat zich moeilijk voorspellen. De traditionele zomerdip lijkt wat dieper dan we historisch zien; een vorm van afkoeling in volume, omloopsnelheid en prijsontwikkeling lijkt meer voor de hand te liggen dan een terugkeer naar de hectiek van de periode van voor de zomer. Mocht er dus proactief beheerwerk zijn blijven liggen, dan is dit hét moment om dat waar dat noodzakelijk is te repareren en voor de toekomst te borgen. Een huis en een hypotheek zijn voor de lange termijn. Met dertig jaar heeft een hypotheek een looptijd die de consument eigenlijk niet kan overzien. De adviseur kan, en moet, daarbij helpen. De consument kijkt vooral uit naar mooie momenten als een huis kopen, baanzekerheid, samenwonen, trouwen, kinderen krijgen, een wereldreis en een goed pensioen. De adviseur weet wel beter. Hij kent de feiten en weet dat ‘life events’ bij het leven horen. Zo’n één op de drie relaties loopt op de klippen, baanzekerheid is een utopie, kinderen gaan studeren en dat kost geld, de kans op ziekte of vroegtijdig overlijden is reëel, pensioen is niet waardevast, woonwensen veranderen, keukens en badkamers vragen investeringen en verduurzaming is niet meer weg te denken.
APK
De adviseur weet hoe op deze events te anticiperen in het advies en te reageren als het moment daar is. De ambitie van adviseurs zou naar mijn beeld moeten zijn om met klanten in gesprek te gaan vóór zo’n life event zich voordoet. Vanuit de klant gebeurt dit echter niet zo snel. De klant meldt zich, áls de klant zich al meldt, als het event daar is. De adviseur zal dus met regelmaat proactief het contact moeten zoeken om te informeren of er zich iets gaat voordoen wat herijking of update van het advies vereist.
In de dagelijkse praktijk kom ik steeds meer initiatieven op dit vlak tegen. Van eens per jaar of twee jaar een fysiek contactmoment tot e-mail vragenlijsten, WhatsApp-initiatieven, outbound gesprekjes en zelfs traditionele, vaak ludieke, mailings. De vorm is voor mij minder relevant, zolang er maar een periodieke APK is. De woordkeuze APK is hier geen toeval. De risico’s van een onvoldoende onderhouden auto zijn duidelijk; de overheid koos daarom voor een verplichte periodieke keuring. De risico’s van het niet periodiek onderhouden van de financiële situatie zijn eveneens groot; een wettelijke verplichting tot onderhoud is er niet. Hier ligt dus een grote rol en verantwoordelijkheid voor de adviseur.
Advieskosten
Met proactief beheer draagt de adviseur bij aan de financiële gezondheid van klanten. En dat is goed, want zo zijn zij verzekerd van veel meer dan één keer de juiste keuze voor een hypotheek en hypotheekverstrekker. Ook is het structureel inrichten van actief beheer goed voor de continuïteit van de adviespraktijk van de adviseur: het bindt klanten en zorgt voor nieuwe klanten. De adviseur kan de toegevoegde waarde die tijdens de looptijd wordt geleverd meenemen in de advieskosten.
Hierbij helpt het te realiseren dat ‘life events’ meer zijn dan de traditionele momenten als relatiebreuk, verbouwing en dat soort zaken. Denk aan de maatschappelijke aandacht voor het klimaat. Voor veel consumenten een reden om hun woning te willen verduurzamen. Vaak weten mensen niet waar te beginnen en hoe dat te financieren. Denk aan de stijgende energielasten. Dit versterkt de behoefte aan verduurzaming en voedt de behoefte aan inzicht in de eigen financiele gezondheid. Dan zijn de hypotheek, de verzekeringen en het pensioen de belangrijkste gespreksonderwerpen waarbij advies van een specialist noodzaak is. Een adviseur die op deze ‘life events’ en onderwerpen toegevoegde waarde biedt maakt ambassadeurs van zijn of haar klanten. En die ambassadeurs brengen weer nieuwe klanten. Waar een huis en hypotheek voor de consument het fundament zijn voor de financiële gezondheid, zijn tevreden klanten dat voor een onafhankelijk adviseur.
Fundament
Ook als het gaat om actief beheer staat ING graag naast de professioneel onafhankelijk adviseur. Ten eerste door het bestendigen en blijvend uitbouwen van onze langjarige keuze voor het professioneel onafhankelijk intermediair als belangrijkste distributiepartner voor hypotheken. Hierbij is ING een marktpartij die er altijd was, is en blijft. Een geruststellende gedachte bij verlenging, verhoging of aanpassing van een hypotheek. ING biedt naast gemak in het aanvraagproces ook aanspreekpunten, oplossingen en processen gedurende de looptijd van een hypotheek. Met de klant aan het stuur – de AVG is leidend – vraagt een adviseur ná toestemming van de klant snel gemakkelijk en kosteloos de meest actuele klantdata op. Of de klant deelt via de app zijn gegevens met de adviseur.
Actief klantbeheer als fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur; de adviseur heeft een wereld te winnen.
Reactie toevoegen
Meer over
Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)
In de komende maanden nemen Helder Beheerd, Faster Forward, ActievBeheer en Nationale Hypotheekbond je mee tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’....
By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023
Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...
Hypothecair Planner maakt klant besluitvaardig
De kerntaak van Hypothecair Planners is om hun relaties besluitvaardig te maken. Aldus voorzitter Turhan Özgüner tijdens de algemene ledenvergadering van...
Eindbod cao ING: De Unie geeft leden negatief stemadvies
De Unie legt het eindbod van ING voor een nieuwe cao alsnog ter stemming voor aan de leden. Dit met een negatief stemadvies. Tegelijkertijd erkent De Unie dat het...
ING brengt emotie terug in merk
ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...
FNV-leden stemmen in met eindbod ING Bank
Medewerkers van ING hebben een nieuwe cao. De leden van de FNV stemden de afgelopen weken in meerderheid (55 procent) voor het eindbod van hun werkgever waardoor...
ING: verduurzaming Nederlandse bedrijfsleven is aan het versnellen
De verduurzaming in het Nederlandse bedrijfsleven versnelt: tweederde van de bedrijven verwacht dat de eigen verduurzaming dit jaar accelereert in vergelijking met...
Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer
Financieel adviseurs hebben het afgelopen jaar meer werk gemaakt van actief klantbeheer, zo blijkt uit het tweede onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer....
FNV en CNV schorten acties bij ING op
FNV en CNV schorten de acties bij ING op na een verbeterd eindbod van de bank voor de nieuwe cao. Zij blazen de geplande staking op dinsdag 4 april in Noord-West...
Actief Klantbeheer centraal in SEH College Tour
"Hoe bouw je een duurzame relatie op met je klanten? Hoe verhoog je de intensiteit en het niveau van klantcontacten en hoe creëer je tegelijkertijd een solide...