Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

Marcel Kroon 2018

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Een bedrijf heeft net als het leven ups en downs. Communiceer daarom ook eens over de downs, het maakt je bedrijf zoveel geloofwaardiger en de verhalen over waar jullie écht goed in zijn des te sterker.

Ken jij ze ook, mensen met wie het zogenaamd altijd goed gaat. De leukste vakanties, topbaan, lieve kinders, dito partner, praten graag, stellen geen vragen en staan immer lachend op Insta? Ik pruim ze slecht. Maar goed, mensen die zich zo positioneren is één, bedrijven hebben er ook een handje van om de altijd-mooi-weer-show te spelen. Als verzekeringsmeneer of -mevrouw moet je al helemaal niet bovenop de rots gaan zitten en hard met de vuisten op de borst slaan. Onze branche, met ons verleden, leent zich meer voor enige bescheidenheid. Toch vertonen we nog steeds veel borstklopperij. De 9+ rankings, positieve klantverhalen en testimonials zijn niet van onze homepages te slaan.

Maar wat blijkt, de doelgroep die voor assurantieadviseurs belangrijk is voor de toekomst, de millennials, zijn helemaal niet op zoek naar bedrijven die perfect zijn. Millennials, die nu ergens tussen de 19 en 39 jaar oud zijn, accepteren dat bedrijven specifieke voordelen maar ook nadelen hebben. Wat zij vooral zoeken in bedrijven is echtheid. Ik denk dan ook dat hier een grote kans voor assurantieadviseurs ligt.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren.

Medewerkers

Echtheid of authenticiteit beleggen binnen je organisatie is niet overnight te regelen. Echtheid is niet van bovenaf op te leggen, maar komt vooral vanuit de medewerkers. De mensen bepalen de identiteit. Helemaal bij dienstverlenende bedrijven. In een TED-talk over authenticiteit zei Sarah Archer dat “het streven van mensen om volledig in het moment te zijn een belangrijk onderdeel is voor authenticiteit”. Dat geloof ik wel. Laatst werd bij het zakelijke platform van Adfiz geopperd om te investeren in het opleiden van medewerkers en dan niet alleen vakopleidingen maar bijvoorbeeld ook op het gebied van mindfulness of een training work-life-balance. Geen gek idee.

Om de identiteit van een dienstverlenend bedrijf écht te veranderen moet je bij de medewerkers zijn. Zij bepalen voor een groot deel de klantervaring. Echter om medewerkers beter bij je bedrijfsDNA te laten aansluiten is lastig en niet snel te realiseren. Een dagelijkse downward facing dog in combinatie met wat mindfulness kan best wat doen, maar een karakter laat zich lastig boetseren. Wel kan je bij het aannamebeleid focussen op een match tussen bedrijfs- en medewerkersDNA in plaats van het CV en diploma leidend te laten zijn.

Vlog

In marketingcommunicatie kun je wel snel stappen maken in authenticiteit door bijvoorbeeld te vertellen wat jouw bedrijf goed kan en daarnaast aandacht te geven aan de onderdelen die nog verbeterd moeten worden. Manage de verwachting en ben niet altijd serieus! Vertel eens over de dingen die het afgelopen jaar niet zo goed gingen.

Laat de directeur eens optekenen of via een vlog (bij hem of haar thuis!) vertellen waarover zij blij is en waarover niet. Een beetje zelfspot en humor mag.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Björn Jalving in directie Turien & Co. en Ansvar

Björn Jalving in directie Turien & Co. en Ansvar

Björn Jalving is opgenomen in de directie van Turien & Co. en Ansvar als Chief Operating Officer. Hij zal in zijn nieuwe rol de verantwoordelijkheid overnemen...

Compleet, innovatief en persoonlijk

Compleet, innovatief en persoonlijk

(Partner in kennis Turien & Co. in katern Inkomen, VVP 4-2024) Janna Vos werkt als productspecialist bij Turien & Co. In deze functie houdt ze zich bezig...

Samen fietsen tegen brandwonden en littekens (advertorial)

Samen fietsen tegen brandwonden en littekens (advertorial)

De Nederlandse Brandwonden Stichting is volledig afhankelijk van donaties. Daarom organiseren AnsvarIdéa en Turien & Co. op 13 september een Bike &...

Het recht om te repareren

Het recht om te repareren

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak!, VVP 3-2024) Met het recht op reparatie moet het makkelijker en goedkoper worden om elektronische producten...

Ken je vak! Het recht om te repareren

Ken je vak! Het recht om te repareren

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak!, VVP 3-2024) Met het recht op reparatie moet het makkelijker en goedkoper worden om elektronische producten...

Zekerheuts trots op nominatie VVP Advies Award 2024

Zekerheuts trots op nominatie VVP Advies Award 2024

Medewerkers van Zekerheuts tonen trots de poster van  de VVP Advies Award 2024, nadat het kantoor is genomineerd in de categorie Zakelijk Advies. Johan van...

Advies met M.I.N.T. voor tweede keer genomineerd voor VVP Advies Award

Advies met M.I.N.T. voor tweede keer genomineerd voor VVP Advies Award

Advies met M.I.N.T. is voor de tweede keer genomineerd voor de VVP Advies Award in de categorie Hypotheek Advies. "Weet je nog dat Advies met M.I.N.T. in 2022 genomineerd...

Van der Doelen trots op nominatie VVP Advies Award 2024

Van der Doelen trots op nominatie VVP Advies Award 2024

Trots. Dat is Ruud van der Doelen van Van der Doelen, genomineerd in de categorie Particulier Advies. Het kantoor telt in totaal vijftien medewerkers en heeft...

Nominatie 123Advies voor Advies Award enthousiast ontvangen

Nominatie 123Advies voor Advies Award enthousiast ontvangen

Feest bij 123Advies. Het team van 123Advies, in totaal bestaande uit zes hypotheekadviseurs, acht assistent hypotheekadviseurs en één verzekeringsadviseur,...

Turien & Co. breidt inkomenspropositie uit met WIA-Excedentverzekering

Turien & Co. breidt inkomenspropositie uit met WIA-Excedentverzekering

Turien & Co. biedt nu ook een oplossing voor werknemers met een hoger inkomen die te maken krijgen met arbeidsongeschiktheid. Janna Vos, productspecialist Inkomensverzekeringen:...