Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

Marcel Kroon 2018

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Een bedrijf heeft net als het leven ups en downs. Communiceer daarom ook eens over de downs, het maakt je bedrijf zoveel geloofwaardiger en de verhalen over waar jullie écht goed in zijn des te sterker.

Ken jij ze ook, mensen met wie het zogenaamd altijd goed gaat. De leukste vakanties, topbaan, lieve kinders, dito partner, praten graag, stellen geen vragen en staan immer lachend op Insta? Ik pruim ze slecht. Maar goed, mensen die zich zo positioneren is één, bedrijven hebben er ook een handje van om de altijd-mooi-weer-show te spelen. Als verzekeringsmeneer of -mevrouw moet je al helemaal niet bovenop de rots gaan zitten en hard met de vuisten op de borst slaan. Onze branche, met ons verleden, leent zich meer voor enige bescheidenheid. Toch vertonen we nog steeds veel borstklopperij. De 9+ rankings, positieve klantverhalen en testimonials zijn niet van onze homepages te slaan.

Maar wat blijkt, de doelgroep die voor assurantieadviseurs belangrijk is voor de toekomst, de millennials, zijn helemaal niet op zoek naar bedrijven die perfect zijn. Millennials, die nu ergens tussen de 19 en 39 jaar oud zijn, accepteren dat bedrijven specifieke voordelen maar ook nadelen hebben. Wat zij vooral zoeken in bedrijven is echtheid. Ik denk dan ook dat hier een grote kans voor assurantieadviseurs ligt.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren.

Medewerkers

Echtheid of authenticiteit beleggen binnen je organisatie is niet overnight te regelen. Echtheid is niet van bovenaf op te leggen, maar komt vooral vanuit de medewerkers. De mensen bepalen de identiteit. Helemaal bij dienstverlenende bedrijven. In een TED-talk over authenticiteit zei Sarah Archer dat “het streven van mensen om volledig in het moment te zijn een belangrijk onderdeel is voor authenticiteit”. Dat geloof ik wel. Laatst werd bij het zakelijke platform van Adfiz geopperd om te investeren in het opleiden van medewerkers en dan niet alleen vakopleidingen maar bijvoorbeeld ook op het gebied van mindfulness of een training work-life-balance. Geen gek idee.

Om de identiteit van een dienstverlenend bedrijf écht te veranderen moet je bij de medewerkers zijn. Zij bepalen voor een groot deel de klantervaring. Echter om medewerkers beter bij je bedrijfsDNA te laten aansluiten is lastig en niet snel te realiseren. Een dagelijkse downward facing dog in combinatie met wat mindfulness kan best wat doen, maar een karakter laat zich lastig boetseren. Wel kan je bij het aannamebeleid focussen op een match tussen bedrijfs- en medewerkersDNA in plaats van het CV en diploma leidend te laten zijn.

Vlog

In marketingcommunicatie kun je wel snel stappen maken in authenticiteit door bijvoorbeeld te vertellen wat jouw bedrijf goed kan en daarnaast aandacht te geven aan de onderdelen die nog verbeterd moeten worden. Manage de verwachting en ben niet altijd serieus! Vertel eens over de dingen die het afgelopen jaar niet zo goed gingen.

Laat de directeur eens optekenen of via een vlog (bij hem of haar thuis!) vertellen waarover zij blij is en waarover niet. Een beetje zelfspot en humor mag.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Migratie provinciale portefeuille Ansvar naar Turien & Co.

Migratie provinciale portefeuille Ansvar naar Turien & Co.

De provinciale portefeuille en producten van Ansvar worden begin volgend jaar overgevoerd naar Turien & Co.. Het label Ansvar en de producten blijven en zullen...

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...

De wereld verandert en wij geven de richting aan

De wereld verandert en wij geven de richting aan

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het lijkt nog ver, 2050, maar op weg naar klimaatneutraliteit gaat er de komende jaren al veel veranderen. Dat vergt de...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

De stichting New Financial Forum start het nieuwe jaar goed met de eigen podcastserie: de rol van financiële dienstverleners in transitietijd. In deze...

ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Met de benoeming van Uriël Ballast als Chief Marketing Officer, CMO, maakt franchiseorganisatie Hypotheek Visie "de strategische keuze om onze marketingactiviteiten...

Standaard cyberdekking Turien & Co. en AnsvarIdéa

Standaard cyberdekking Turien & Co. en AnsvarIdéa

Turien & Co. en AnsvarIdéa hebben Cyber Compact geïntroduceerd, een gratis standaard cyberdekking op de inboedelverzekering. Nieuwe en de tienduizenden...

Te druk voor duurzaamheid?

Te druk voor duurzaamheid?

(Björn Jalving van Turien & Co. in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Hoe krijg ik meer gedaan op het gebied van duurzaamheid? Helaas heb ik de achtste...

Markel in schap van Turien & Co.

Markel in schap van Turien & Co.

Turien & Co. heeft het productaanbod uitgebreid met de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering van Markel. “We kiezen bewust voor de partners waarmee...

Nieuw hoofdstuk

Nieuw hoofdstuk

(Björn Jalving, Turien & Co., in VVP 5) Waar de verduurzaming in de verzekeringssector tot voor kort vooral gebeurde op het gebied van de beleggingen...