Het onafhankelijk adviesvak is relevanter dan ooit

Willem Vreeswijjk met Toon en Arjan 25 jaar

“De wereld ziet er compleet anders uit dan 25 jaar geleden en tegelijkertijd is het wezenlijke van het adviesvak niet veranderd”, aldus Willem Vreeswijk. Op 1 december 2019 was hij 25 jaar werkzaam voor VVP waarvan het laatste jaar als zelfstandig ondernemer. Een goed moment om kort terug te blikken en vooral vooruit te kijken, zowel naar het adviesvak als naar VVP. Zijn passie is er in ieder geval niet minder op geworden. Integendeel. “Het onafhankelijk adviesvak is relevanter dan ooit. Prachtig om dit mooie vak met een onafhankelijk platform van dienst te mogen zijn.”

VVP werd op 1 januari 2019 overgenomen door hoofdredacteur Willem Vreeswijk. Zijn twee collega’s Toon Berendsen en Arjan Cornelisse gingen met hem mee. Voor Vreeswijk was het intact blijven van het team een belangrijke voorwaarde om deze ondernemersstap te nemen. “Zonder team geen bedrijf. Het is een voorrecht om collega’s te hebben met ongelooflijk veel vakkennis en waar je volledig op kunt bouwen. De reden waarom VVP is overgenomen, was helder. Met de overname wilde ik de continuïteit van het 75-jarige merk VVP waarborgen, juist omdat ik van mening ben dat het maatschappelijk zo belangrijke adviesvak een eigen onafhankelijk platform verdient dat een bijdrage levert aan de verdere professionalisering van de adviessector in Nederland. VVP was namelijk al 75 jaar puur gericht op de financieel onafhankelijk adviseur en dat wilde ik graag zo houden.”

Wat zijn de grootste verschillen tussen de sector toen je bij VVP begon en nu?

Vreeswijk: “Je kunt zeggen van de financiële sector wat je wilt, maar een saaie sector is het niet. Ik zag meteen hoe belangrijk deze sector is. Zonder verzekeraars en banken komt onze samenleving, zoals wij dit met elkaar hebben ingeregeld, tot stilstand. Zonder verzekeraars en banken rijdt er geen auto, blijven vliegtuigen aan de grond, kan niemand meer ondernemen en blijven onze supermarkten leeg. De relevantie is enorm. Tegelijkertijd was er de afgelopen decennia iets heel merkwaardigs met de sector aan de hand. De grote financiële instellingen werden steeds minder dienend aan de samenleving en gingen steeds meer op zoek naar financiële constructies waarmee geld kon worden verdiend. Steeds meer is die wereld afgeraakt van haar oorspronkelijke missie: helpt elkanders lasten dragen. In de jaren ’90 van de vorige eeuw groeiden de bomen tot in de hemel en net als bij sommige hele succesvolle voetballers of muzikanten kan niet iedereen de weelde van succes dragen. Het financiële landschap werd steeds meer bevolkt door dienstverleners die vooral bezig waren zichzelf een dienst te bewijzen.”

Welke veranderingen heb je gezien bij financieel adviseurs?

“Ten dele zag je deze beweging ook terug bij financieel adviseurs. De meeste adviseurs zijn altijd fantastische dienstverleners geweest die dag en nacht klaar stonden voor hun klanten. Dat is in al die jaren echt niet veranderd. Wel werd ook de advieswereld steeds meer bewoond door mensen die vooral bezig waren met het eigenbelang in plaats van het klantbelang. Doodzonde, want juist deze relatief kleine groep heeft jarenlang voor een groot deel het imago van deze beroepsgroep bepaald. Uiteraard bleef dit niet onopgemerkt bij de overheid. Klantbescherming werd het devies, met nieuwe wet- en regelgeving, opleidingseisen en een niet malse toezichthouder. Een hard gelag voor al die adviseurs die zich al die jaren uit de naad hebben gerend voor hun klanten. Tegelijkertijd was de opruiming noodzakelijk en is het goed dat iedere adviseur een bijdrage levert om het gemiddelde niveau van het adviesvak naar een hoger niveau te tillen. Dat heeft bij menig adviseur tot wenkbrauwgefrons en nogal wat krachttermen geleid. Begrijpelijk maar jammer. Het vak van financieel adviseur is zeker zo belangrijk als dat van een dokter of notaris. Dan mag die lat ook best wel hoog liggen. Een echte vakman of –vrouw kan daar overheen. Niet omdat het moet, maar omdat het goed is te laten zien dat het adviesvak hoog op de maatschappelijke ladder thuishoort. Dan past daar ook oprechte trots op dit prachtvak bij.”

“Wat me oprecht verbaasd heeft, is het gebrek aan organisatiegraad. Relatief zijn weinig adviseurs aangesloten bij een belangenorganisatie terwijl er wel veel geklaagd wordt dat de onafhankelijk financieel adviseur zo weinig wordt gehoord. Neem een voorbeeld aan de verzekeraars. Ook daar springen de kikkers voortdurend uit de eigen kruiwagen, maar de stem van verzekeraars wordt helder gehoord in politiek Den Haag en in de media. Voorts heeft de adviessector zich altijd erg behoudend getoond. In 2006 hebben we al dialogen gevoerd over de voors en tegens van het provisiesysteem. Daar was toen nog weinig ruimte voor. Eerlijk gezegd wordt vernieuwing afgedwongen door politiek en toezichthouders, zelden uit de sector zelf. Dat is spijtig. De wereld om ons heen verandert drastisch en daar past ook bij dat de financiële adviessector zich vernieuwt. Tegelijkertijd ben ik wel blij dat één ding nooit is veranderd. En dat is de klantgerichtheid. Hoe je ook tegen de wereld aankijkt, de gemiddelde adviseur staat dag en nacht klaar voor zijn klanten. Of dat nu 25 jaar geleden was of heden ten dage. Dat maakt het adviesvak ook juist zo mooi.”

Welk inzicht uit 25 jaar VVP geef je mee aan financieel adviseurs?

“Koester je nieuwe rol. Wat is het een voorrecht om de financiële banden met verzekeraars door te snijden en volledig onafhankelijk de klant te kunnen bedienen. Uiteraard is samenwerking een must, juist ook met verzekeraars, om klanten optimaal te kunnen bedienen, maar wees er bewust van dat je zelfstandigheid en onafhankelijkheid als adviseur je grootste goed is. Klanten willen misschien niet zo snel betalen voor de advisering van een verzekeringsproduct, simpelweg omdat ze daar de meerwaarde niet van inzien en het niet gewend zijn. Wel zijn ze bereid te betalen voor financiele rust, voor financieel inzicht, voor een adviseur die zich als gids opstelt in dienst van de klant. Met VVP hebben we het voorrecht gehad om heel veel fantastische adviesondernemers te mogen interviewen. Mijn tip: ga eens wat meer te rade bij een collega-adviseur, lees een vakblad eens heel goed door en schrijf de leerpunten voor jezelf op en sta eens open voor adviseurs die het al anders doen. Het kan wel, is een motto van VVP. Dat zou elke ondernemer toch moeten aanspreken?”

“We zijn uiteraard ongelofelijk blij dat we er nog staan en voelen ons alive and kicking”

Hoe is het eerste jaar als eigenaar van VVP gegaan?

“Als VVP zien we terug op een bewogen en ook mooi jaar. We zijn uiteraard ongelofelijk blij dat we er nog staan en voelen ons alive and kicking. Er is ongelooflijk veel gebeurd, ook achter de schermen. Bij ondernemerschap hoort onzekerheid, het maken van keuzes, het loslaten van zaken waar je aan gehecht bent, het vertrouwen op de goede afloop en de slapeloze nachten. Ik ben trots op het team en trots op de markt waar we als VVP deel van uit maken. Bijzonder trots ben ik op alle nieuwe initiatieven die we dit jaar met ons kleine team in de wereld hebben gezet. Denk aan de eerste editie van de Advies Award die werd uitgereikt in juni op de vijfde Dag van het Topadvies. Een groot succes omdat deze award enorm werd gewaardeerd door alle genomineerden. Daarnaast hebben we de Adviescampagne geïntroduceerd. We hebben aan de markt gevraagd een betaalbare en impactvolle campagne te bedenken die het belang van onafhankelijk advies aan heel Nederland moet duidelijk maken. Er waren tien inzendingen en de winnaar wordt bekend gemaakt op de Nieuwjaarsbijeenkomst van Adfiz in januari 2020. Naast alle events en specials hebben we een Vacaturebank voor adviseurs ontwikkeld, samen met Werk & Co, en hebben we het VVP Vademecum nieuw leven ingeblazen. Last but not least hebben we de VVP App ontwikkeld, een app die al het verzekeringsnieuws van nagenoeg alle media in één overzicht biedt. Daar mogen we met ons kleine team best trots op zijn.”

Wat zijn de plannen van VVP voor de komende tijd?

“VVP bruist. Zo zijn we volop bezig met de nieuwe special Digitale Transformatie die in februari uitkomt en met de nieuwe editie van de Advies Awards die we grootser in de markt willen zetten. De jury gaat samen met een groot aantal spotters in iedere provincie op zoek naar de meest klantgerichte advieskantoren in Nederland. Samen met de markt ontwikkelen we nieuwe events en nieuwe bewaaredities voor financieel adviseurs en gaan we onze abonnees meer betrekken bij de inhoud van het magazine. Ook zijn we volop bezig met de ontwikkeling van een VVP Academy. Vooral willen we ook in 2020 de onafhankelijk adviseur voorzien van inspiratie, kennis, netwerkmogelijkheden en concrete support. 2020, here we come!”

Reactie toevoegen

 
VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

Consumenten verstaan iets anders onder klantgerichtheid dan adviseurs. Om hun pole position te behouden dienen adviseurs minder in productoplossingen te gaan denken...

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid wordt meer en meer het onderscheidend vermogen van financieel adviseurs. Dat werd duidelijk op de vijfde VVP Dag van het Topadvies. Ook duidelijk...

Volgende nieuwsbrief dinsdag 11 juni

Volgende nieuwsbrief dinsdag 11 juni

De volgende nieuwsbrief van VVP verschijnt aanstaande dinsdag 11 juni. Dan organiseert VVP onder de titel 'How to be Wow' de vijfde Dag van het Topadvies. Thema...

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...

Gewoon... doen!

Gewoon... doen!

Anno 2019 is de vraag niet langer relevant waarom je een bedrijf hebt opgericht en waarom je onderneemt, maar gaat het om het ‘wat’. Wat doe je precies...

Help VVP-hoofdredacteur Vreeswijk ALS de wereld uit te trappen

Help VVP-hoofdredacteur Vreeswijk ALS de wereld uit te trappen

Op woensdag 29 mei 2019 vindt de achtste editie plaats van de Tour du ALS. Onder het motto 'Samen trappen we ALS de wereld uit!' fietsen, wandelen of rennen ruim...

VVP 2:  kijken in overnamekeuken Sucsez Groep

VVP 2: kijken in overnamekeuken Sucsez Groep

Sucsez Groep gunt de lezers in de nieuwe VVP (nummer 2, 19 maart) een exclusief kijkje in haar overnamekeuken. De groep is snel gegroeid, maar hoe komen deze overnames...

Omdat u het waard bent

Omdat u het waard bent

De maatschappelijke betekenis van de onafhankelijke adviseur is enorm en toch is het imago nog altijd niet heel erg goed. Het intermediair is anno 2019 echter een...

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

De betrokkenheid van de sector bij de vakpers is groot. Dat bleek maar weer eens bij de officiële hergeboorte van uw vakblad, na de overname door hoofdredacteur...

VVP ondernemerspanel: vraagbaak voor adviseurs

VVP ondernemerspanel: vraagbaak voor adviseurs

Stel als financieel adviseur vragen aan het VVP Ondernemerspanel! Het panel bestaat uit zes topondernemers die gespecialiseerd zijn in HR en personeelsbeleid, financieel...