VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

VVP wedergeboorte januari 2019

De betrokkenheid van de sector bij de vakpers is groot. Dat bleek maar weer eens bij de officiële hergeboorte van uw vakblad, na de overname door hoofdredacteur Willem Vreeswijk. VVP is en blijft, aldus Vreeswijk op de bijeenkomst, “hét platform voor de financieel adviseur”.

De avond van 22 januari telde de Anwb even voor zessen 2.287 kilometer file in Nederland, een record. Oorzaak: de sneeuwval. Hoe wit de wegen ook waren, het weerhield een groot aantal branchegenoten er niet van naar Hoevelaken te komen, waar de hergeboorte van VVP werd gevierd met als gastheer Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO). Het laat zien dat velen een goed functionerende vakpers belangrijk vinden.

Willem Vreeswijk, hoofdredacteur en sinds 1 januari eigenaar van VVP, lichtte het waarom van de overname toe. VVP werd oorspronkelijk uitgegeven door Nijgh Periodieken. Nadat Nijgh eind 2016 failliet ging, werden de titels overgenomen door Vakbladen.com. Afgelopen zomer koos deze snel gegroeide uitgeverij voor consolidatie. Dit door te focussen op de segmenten waar ze meerdere titels houdt. De financiële sector valt daar niet onder. Vandaar dat werd besloten VVP – en tal van andere titels in dezelfde situatie – te vervreemden.

Willem Vreeswijk, die in 1994 in dienst trad van VVP als eindredacteur en in 1998 werd benoemd tot hoofdredacteur, bood aan VVP over te nemen. Ook onderdeel van de overname: de ervaren redacteur Toon Berendsen en Senior Account Manager Arjan Cornelisse. En zo is een nieuwe fase begonnen in de lange geschiedenis van VVP, waarvan het eerste nummer verscheen in augustus 1943 (vorig jaar was dat 75 jaar geleden dus).

De adviescampagne

VVP richt zich nadrukkelijk op de financieel adviseur en Vreeswijk legde uit dat dit zo blijft. Sterker, hij wil deze focus alleen maar nog groter maken. “VVP is en blijft hét platform voor de financieel adviseur.” De aanwezige branchegenoten brachten daar graag een toost op uit, evenals op de plannen van VVP die Vreeswijk presenteerde. Zo worden de studiemiddagen van vroeger in samenwerking met Bureau DFO in ere hersteld en komt er een reeks specials met als thema ‘Het rendement van advies’.

Ook nieuw is ‘De Adviescampagne’. Hierin worden branchepartijen uitgenodigd een concrete campagne te bedenken om de meerwaarde van de financieel adviseur bij het grote publiek neer te zetten. Want dát is precies waar VVP aan wil bijdragen, aldus Vreeswijk: “Ik ben heilig overtuigd van de maatschappelijke functie van de financieel adviseur. In al zijn vezels wil VVP bijdragen aan het versterken van die rol. Maar de advieskracht van de adviseur mag meer worden uitgestraald!”

Sector versterken

In zijn welkomstwoord besprak Jurjen Oosterbaan de positie van de vakpers. Die positie is niet meer die van vroeger, omdat de omgeving is veranderd. Denk alleen al aan het sterk teruggelopen aantal verzekeraars (met als gevolg beduidend minder advertenties). En wat te denken van internet; mensen lezen nieuws steeds vaker online en het liefst zonder daarvoor te hoeven betalen.

Het is al langer duidelijk dat de vakpers zich net zoals financieel adviseurs en verzekeraars opnieuw moet uitvinden.

Oosterbaan gelooft dat VVP “ook in haar nieuwe leven weer een belangrijke rol kan gaan spelen. Misschien op onderdelen anders dan in het verleden. Maar voor de verdere ontwikkeling van de financiële sector net zo belangrijk.

“Een nieuwe rol zou kunnen zijn om de sector te versterken. Door slechte praktijken te signaleren en te veroordelen. Door bijvoorbeeld in gesprek te gaan met een aanbieder of bemiddelaar die een klacht laat escaleren tot aan Kifid zonder dat je als buitenstaander enig begrip voor het standpunt van de aanbieder kunt opbrengen. Door goede praktijken te beschrijven en te stimuleren dat anderen die volgen; Het is mooi om te horen dat individuele advieskantoren en aanbieders er in slagen om hun klanttevredenheid te verhogen. Maar wat doen ze dan precies anders?

‘We kunnen niet genoeg investeren in een sterke en dus onafhankelijke pers’

 

“Door kennis te verbreden. Hoe moeilijk is het om als vakblad niet alleen aan te kondigen dat er opnieuw een wet wijzigt maar gelijk ook aan te geven wat dit voor de praktijk kan gaan betekenen?

“En ja de vakpers mag de gevestigde orde nog steeds jeuk bezorgen. Door bijvoorbeeld kritisch te kijken naar de zeggenschap en financiële geldstromen van allerlei stichtingen die aan de touwtjes trekken van organisaties die zich richten op adviseurs en consumenten. Maar ook door de AFM kritisch te blijven volgen en het effect van hun beleid zichtbaar te maken.”

Open voor suggesties

VVP zit wat dit betreft natuurlijk niet stil. Afgelopen zomer wees de redactie bijvoorbeeld verschillende keren op de mogelijkheid voor de AFM om anoniem toezicht te houden die bij een wetswijziging en passant werd geïntroduceerd. Blader door het nummer dat u nu in handen heeft en u komt tal van artikelen tegen die uw vakkennis vergroten.

Maar er is nog veel meer mogelijk, erkende Vreeswijk. En de redactie gaat daar ook verder aan werken. Tijdens de avond kwamen ook tal van goede nieuwe ideeën op tafel. En uiteraard staat de redactie altijd open voor suggesties van lezers (vvp@vvponline.nl). Maak vooral ook gebruik van de mogelijkheid om vragen te stellen aan de vakexperts van het VVP Ondernemerspanel!

Oosterbaan zei dat een goed functionerende vakpers juist in deze verwarrende tijden van cruciaal belang is: “We vinden persvrijheid belangrijk. Maar hebben we er ook iets voor over? Zijn we bereid nog een abonnement te nemen of kijken we wel gratis op nu.nl? De vraag dringt op of het kalf eerst moet dreigen te verdrinken voordat we het gaan redden? In een tijd dat het maken van fake news voor arme families een aantrekkelijke bron van inkomsten blijkt te zijn geworden, denk ik dat we niet genoeg kunnen investeren in een sterke en dus onafhankelijke pers.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Het onafhankelijk adviesvak is relevanter dan ooit

Het onafhankelijk adviesvak is relevanter dan ooit

“De wereld ziet er compleet anders uit dan 25 jaar geleden en tegelijkertijd is het wezenlijke van het adviesvak niet veranderd”, aldus Willem Vreeswijk....

Willem Vreeswijk 25 jaar bij VVP

Willem Vreeswijk 25 jaar bij VVP

Willem Vreeswijk, hoofdredacteur en eigenaar, was 1 december 25 jaar in dienst van VVP. Een goed moment om kort terug te blikken en vooral vooruit te kijken, zowel...

VVP 5: MoneyView pleit voor Onafhankelijk Financieel Spreekuur

VVP 5: MoneyView pleit voor Onafhankelijk Financieel Spreekuur

In de dinsdag verschenen nieuwe VVP, nummer 5-2019, pleit MoneyView voor een Onafhankelijk Financieel Spreekuur. Dit in de reeks De Adviescampagne, waarin VVP zoekt...

Verdieping

Verdieping

VVP staat voor Verhelderend, Verdiepend en Praktisch. Onder 'Verdieping' vindt u wisselende recente of relevante kennisartikelen van de redactie, externe deskundigen...

In de brand, uit de brand!

In de brand, uit de brand!

VVP-redacteur Toon Berendsen maakte het zelf mee: brand! Samen met July Schrama van Achmea kijkt hij terug op de afhandeling van de schade. Een praktijkverhaal...

VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

Consumenten verstaan iets anders onder klantgerichtheid dan adviseurs. Om hun pole position te behouden dienen adviseurs minder in productoplossingen te gaan denken...

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid wordt meer en meer het onderscheidend vermogen van financieel adviseurs. Dat werd duidelijk op de vijfde VVP Dag van het Topadvies. Ook duidelijk...

Volgende nieuwsbrief dinsdag 11 juni

Volgende nieuwsbrief dinsdag 11 juni

De volgende nieuwsbrief van VVP verschijnt aanstaande dinsdag 11 juni. Dan organiseert VVP onder de titel 'How to be Wow' de vijfde Dag van het Topadvies. Thema...

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...

Gewoon... doen!

Gewoon... doen!

Anno 2019 is de vraag niet langer relevant waarom je een bedrijf hebt opgericht en waarom je onderneemt, maar gaat het om het ‘wat’. Wat doe je precies...