Het productontwikkelingsproces

Minke Verberk

De winter is voorbij, dus in dit artikel wil ik wat dieper op de materie omtrent de IDD en PARP ingaan.

Sinds 1 januari 2013 gelden er wettelijke eisen ten aanzien van de kwaliteit van productontwikkelingsprocessen van financiele ondernemingen en de daaruit voortvloeiende producten. Zoals in mijn vorige artikel aangegeven, gelden deze verplichtingen voor de ontwikkelaar maar ook voor de distributeur.

Daarnaast zijn er processen voor de ontwikkelaar en distributeur en moeten deze processen binnen de organisatie worden geborgd. Voor ontwikkelaars gelden de volgende processen en verplichtingen die daaruit voortvloeien op het gebied van distributie, doelgroep, gekwalificeerd personeel, inrichting, producttest en productevaluatie.

En voor de distributeurs (ook het intermediair) geldt dat binnen de eigen organisatie is verankerd: verplichtingen met betrekking tot de productontwikkeling, de informatieverstrekking, de advisering, de vakbekwaamheid en de bedrijfsprocessen.

Al deze verplichtingen en eisen moeten ervoor zorgen dat bij zowel de ontwikkelaar als distributeur de producten op evenwichtige wijze rekening houden met de belangen van de klant.

Praktijk

In de praktijk is er altijd weinig weet van wat nou het reviewen van producten (PARP-toetsing) inhoudt en wat nu wel of niet gereviewd moet worden. Allereerst: het productontwikkelingsproces is alleen noodzakelijk voor partijen die producten ontwikkelen als productontwikkelaar. Produceert u samen producten, dan bent u ook samen verantwoordelijk. We kennen drie processen binnen het proces:

  • Alle nieuw te introduceren producten worden getoetst binnen het Product Approval Process (PAP) aan de hand van het Product Approval Report (PAR).
  • Alle actieve producten moeten op regelmatige basis gereviewd worden binnen het Product Review Process (PRP) aan de hand van een Product Review Report (PRR).
  • Alle inactieve producten moeten op regelmatige basis gereviewd worden binnen het Product Review Process (PRP) aan de hand van een Product Review Report (PRR) of een uitfaseringsdocument (UD).

Waarbij de laatste variant de interessantste is. Er wordt namelijk in de markt gesteld dat volledige verzekeraarsproducten (ontwikkelaarsproducten) alleen maar door de ontwikkelaar gereviewd moeten worden. Dit klopt, alleen zal een ieder (intermediair maar ook volmacht) nog steeds voor de eigen organisatie moeten bepalen of het product past bij de kernwaarden van het kantoor, er geen afwijkingen zijn ten opzichte van het verzekeraarsproduct en of de juiste doelgroep wordt gehanteerd. Dit laatste geldt ook voor het intermediair, die actief moet terugkoppelen aan een ontwikkelaar of de juiste doelgroep met het product wordt bereikt.

Tijdwinst

Er is dus echt wel wat te doen. Ik vraag me af in hoeverre dit nu binnen de eigen organisatie belangrijk wordt gevonden. Door het op een juiste wijze inrichten van deze processen en wetgeving zoals de IDD maar ook het productontwikkelingsproces kan er tijdswinst worden behaald, leidt dit tot een efficiëntere werkwijze en krijg je betere, nuttige en veiligere producten voor de klant! De klant of gebruiker van het product staat voorop, het draait tenslotte bij de IDD, allemaal om deze (eind)klant.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Werkprogramma Risico-beheersing Volmachten

Werkprogramma Risico-beheersing Volmachten

(door Richard Meinders, SVC Groep) Het Werkprogramma Risicobeheersing Volmachten (WRV) is een intern risicobeheersingsprogramma. Als je dit goed op orde hebt,...

Een oneerlijke belasting?

Een oneerlijke belasting?

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe) De erfbelasting staat weer eens ter discussie. De overledene heeft toch al op meerdere manieren afgerekend met de Belastingdienst?...

Stichting PAWW

Stichting PAWW

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe) Stichting PAWW is alweer een tijd geleden opgericht, toch weet nog niet iedereen waar deze stichting voor staat. PAWW is...

Eerste afslag rechts

Eerste afslag rechts

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Laatst schetste iemand mij de metafoor van een rotonde. Je kunt de comfortzone zien als een rotonde: we blijven...

Mensen maken het verschil

Mensen maken het verschil

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Voor veel assurantiekantoren is marketing een onoverzichtelijk iets. Vaak een samenraapsel van zo’n beetje alles wat...

De juiste mentaliteit

De juiste mentaliteit

(door Christel van Bommel, compliance-expert) Een adviesrapport is niet bedoeld als cover your ass. Het is een middel voor inventarisatie en analyse. Zodat een...

Breng de klant in een betere positie

Breng de klant in een betere positie

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Een goede adviseur brengt zijn klant in een betere positie. Toch blijkt voor veel adviseurs het formuleren van hun unieke...

Arbeidsmarkt: discussie blijft

Arbeidsmarkt: discussie blijft

(door Marjol Nikkels, CS Opleidingen) Het langverwachte wetsvoorstel Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) is ingediend bij de Eerste Kamer. Na overleg met sociale...

De robo versie van mijzelf

De robo versie van mijzelf

(door Justin Schlee, ANVA) Uiteraard blijven we persoonlijk contact houden met de particuliere en zakelijke consument, maar ons werk zal in de toekomst verschuiven...

IDD en PARP in de adviespraktijk

IDD en PARP in de adviespraktijk

Minke Verberk van De Verzekeringsanalyse geeft in de VVP-rubriek Ken je vak! een toelichting op IDD en PARP. Sinds 1 januari 2013 gelden er wettelijke eisen...