Het productontwikkelingsproces

Minke Verberk

De winter is voorbij, dus in dit artikel wil ik wat dieper op de materie omtrent de IDD en PARP ingaan.

Sinds 1 januari 2013 gelden er wettelijke eisen ten aanzien van de kwaliteit van productontwikkelingsprocessen van financiele ondernemingen en de daaruit voortvloeiende producten. Zoals in mijn vorige artikel aangegeven, gelden deze verplichtingen voor de ontwikkelaar maar ook voor de distributeur.

Daarnaast zijn er processen voor de ontwikkelaar en distributeur en moeten deze processen binnen de organisatie worden geborgd. Voor ontwikkelaars gelden de volgende processen en verplichtingen die daaruit voortvloeien op het gebied van distributie, doelgroep, gekwalificeerd personeel, inrichting, producttest en productevaluatie.

En voor de distributeurs (ook het intermediair) geldt dat binnen de eigen organisatie is verankerd: verplichtingen met betrekking tot de productontwikkeling, de informatieverstrekking, de advisering, de vakbekwaamheid en de bedrijfsprocessen.

Al deze verplichtingen en eisen moeten ervoor zorgen dat bij zowel de ontwikkelaar als distributeur de producten op evenwichtige wijze rekening houden met de belangen van de klant.

Praktijk

In de praktijk is er altijd weinig weet van wat nou het reviewen van producten (PARP-toetsing) inhoudt en wat nu wel of niet gereviewd moet worden. Allereerst: het productontwikkelingsproces is alleen noodzakelijk voor partijen die producten ontwikkelen als productontwikkelaar. Produceert u samen producten, dan bent u ook samen verantwoordelijk. We kennen drie processen binnen het proces:

  • Alle nieuw te introduceren producten worden getoetst binnen het Product Approval Process (PAP) aan de hand van het Product Approval Report (PAR).
  • Alle actieve producten moeten op regelmatige basis gereviewd worden binnen het Product Review Process (PRP) aan de hand van een Product Review Report (PRR).
  • Alle inactieve producten moeten op regelmatige basis gereviewd worden binnen het Product Review Process (PRP) aan de hand van een Product Review Report (PRR) of een uitfaseringsdocument (UD).

Waarbij de laatste variant de interessantste is. Er wordt namelijk in de markt gesteld dat volledige verzekeraarsproducten (ontwikkelaarsproducten) alleen maar door de ontwikkelaar gereviewd moeten worden. Dit klopt, alleen zal een ieder (intermediair maar ook volmacht) nog steeds voor de eigen organisatie moeten bepalen of het product past bij de kernwaarden van het kantoor, er geen afwijkingen zijn ten opzichte van het verzekeraarsproduct en of de juiste doelgroep wordt gehanteerd. Dit laatste geldt ook voor het intermediair, die actief moet terugkoppelen aan een ontwikkelaar of de juiste doelgroep met het product wordt bereikt.

Tijdwinst

Er is dus echt wel wat te doen. Ik vraag me af in hoeverre dit nu binnen de eigen organisatie belangrijk wordt gevonden. Door het op een juiste wijze inrichten van deze processen en wetgeving zoals de IDD maar ook het productontwikkelingsproces kan er tijdswinst worden behaald, leidt dit tot een efficiëntere werkwijze en krijg je betere, nuttige en veiligere producten voor de klant! De klant of gebruiker van het product staat voorop, het draait tenslotte bij de IDD, allemaal om deze (eind)klant.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Product Oversight Governance: tools onmisbaar

Product Oversight Governance: tools onmisbaar

(Partner in Kennis, de Verzekeringsanalyse, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Met toenemende overheidseisen, krijgen aanbieders van verzekeringen er extra...

Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....

Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022).  Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou...

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 01-2022). Sinds juli vorig jaar hebben verenigingen en stichtingen te maken met de Wet Bestuur en Toezicht...

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

HYPOTHEKEN – In deze klacht is de adviseur opgetreden als zowel aankoopmakelaar als adviseur en bemiddelaar bij het verkrijgen van een hypothecaire geldlening....

De redelijk handelend adviseur

De redelijk handelend adviseur

HYPOTHEKEN – Indien adviseur en consument ervoor kiezen om niet in detail overeen te komen welke prestatie de adviseur moet leveren, dan mag de consument...

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

HYPOTHEKEN – Met grote regelmaat dienen consumenten klachten bij de Geschillencommissie in over het feit dat de geldverstrekker hen niet op eigen initiatief...

Rode draad en blauwe knoop

Rode draad en blauwe knoop

(Paul Burger, Ansvar, in VVP 6-2021) Installeren van warmtepompen, zonnepanelen maar ook isoleren, het is allemaal een vak apart. Maar ook een geweldige groeimarkt...