Het productontwikkelingsproces

Minke Verberk

De winter is voorbij, dus in dit artikel wil ik wat dieper op de materie omtrent de IDD en PARP ingaan.

Sinds 1 januari 2013 gelden er wettelijke eisen ten aanzien van de kwaliteit van productontwikkelingsprocessen van financiele ondernemingen en de daaruit voortvloeiende producten. Zoals in mijn vorige artikel aangegeven, gelden deze verplichtingen voor de ontwikkelaar maar ook voor de distributeur.

Daarnaast zijn er processen voor de ontwikkelaar en distributeur en moeten deze processen binnen de organisatie worden geborgd. Voor ontwikkelaars gelden de volgende processen en verplichtingen die daaruit voortvloeien op het gebied van distributie, doelgroep, gekwalificeerd personeel, inrichting, producttest en productevaluatie.

En voor de distributeurs (ook het intermediair) geldt dat binnen de eigen organisatie is verankerd: verplichtingen met betrekking tot de productontwikkeling, de informatieverstrekking, de advisering, de vakbekwaamheid en de bedrijfsprocessen.

Al deze verplichtingen en eisen moeten ervoor zorgen dat bij zowel de ontwikkelaar als distributeur de producten op evenwichtige wijze rekening houden met de belangen van de klant.

Praktijk

In de praktijk is er altijd weinig weet van wat nou het reviewen van producten (PARP-toetsing) inhoudt en wat nu wel of niet gereviewd moet worden. Allereerst: het productontwikkelingsproces is alleen noodzakelijk voor partijen die producten ontwikkelen als productontwikkelaar. Produceert u samen producten, dan bent u ook samen verantwoordelijk. We kennen drie processen binnen het proces:

  • Alle nieuw te introduceren producten worden getoetst binnen het Product Approval Process (PAP) aan de hand van het Product Approval Report (PAR).
  • Alle actieve producten moeten op regelmatige basis gereviewd worden binnen het Product Review Process (PRP) aan de hand van een Product Review Report (PRR).
  • Alle inactieve producten moeten op regelmatige basis gereviewd worden binnen het Product Review Process (PRP) aan de hand van een Product Review Report (PRR) of een uitfaseringsdocument (UD).

Waarbij de laatste variant de interessantste is. Er wordt namelijk in de markt gesteld dat volledige verzekeraarsproducten (ontwikkelaarsproducten) alleen maar door de ontwikkelaar gereviewd moeten worden. Dit klopt, alleen zal een ieder (intermediair maar ook volmacht) nog steeds voor de eigen organisatie moeten bepalen of het product past bij de kernwaarden van het kantoor, er geen afwijkingen zijn ten opzichte van het verzekeraarsproduct en of de juiste doelgroep wordt gehanteerd. Dit laatste geldt ook voor het intermediair, die actief moet terugkoppelen aan een ontwikkelaar of de juiste doelgroep met het product wordt bereikt.

Tijdwinst

Er is dus echt wel wat te doen. Ik vraag me af in hoeverre dit nu binnen de eigen organisatie belangrijk wordt gevonden. Door het op een juiste wijze inrichten van deze processen en wetgeving zoals de IDD maar ook het productontwikkelingsproces kan er tijdswinst worden behaald, leidt dit tot een efficiëntere werkwijze en krijg je betere, nuttige en veiligere producten voor de klant! De klant of gebruiker van het product staat voorop, het draait tenslotte bij de IDD, allemaal om deze (eind)klant.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Schoon in ’t handje

Schoon in ’t handje

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de Italiaanse oud-president Giuseppe Saragat verdienen Italianen netto, maar leven ze bruto....

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Geen tegenvordering

Geen tegenvordering

HYPOTHEKEN – Het kan verleidelijk zijn. De klant stelt de adviseur aan-sprakelijk en gaat naar Kifid, maar de adviseur heeft eigenlijk ook nog wel een appeltje...

Kampvuur als verbinding

Kampvuur als verbinding

(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Kameleons en draaideuren

Kameleons en draaideuren

(Annemieke Postema, RADI AOV, in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ondernemers zijn vaak net kameleons; ze passen zich aan veranderende omstandigheden aan. Maar hoe...

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

(Mieke Dadema in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ik heb nooit schade, dus ik lees nooit de voorwaarden van mijn eigen verzekeringen. Ik lees die alleen beroepsmatig...

Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...

Oprecht betrokken betekent…

Oprecht betrokken betekent…

(Sonja Stalfoort in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Een hogere klant-én medewerkerstevredenheid… Hoe werkt dat precies? In de basis wil iedere medewerker...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...