Het recht om te repareren
(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak!, VVP 3-2024) Met het recht op reparatie moet het makkelijker en goedkoper worden om elektronische producten te repareren. Het niet kunnen openmaken van het apparaat zonder het kapot te maken of dat ene reserve onderdeeltje dat nergens te krijgen is? Dat behoort straks (hopelijk) tot het verleden!
Twee jaar geleden ging mijn wasmachine stuk. Het moeten uitzoeken en betalen van een nieuwe wasmachine, het moeten afvoeren van de oude wasmachine en het leren begrijpen van de nieuwe wasmachine met alle fancy wasprogramma’s, ik had er allemaal geen zin in en baalde ervan. Kennelijk sta ik daar niet helemaal alleen in, want vol-gens de Eurobarometer wil 77 procent van de EU-burgers hun apparatuur liever repareren dan vervangen. Daarnaast vindt 79 procent dat fa brikanten wettelijk verplicht moet worden om het repareren van elektronische apparaten mogelijk te maken.
In de Europese Unie is er ruim tien jaar druk geweest om het recht op reparatie bij wet te regelen. Onlangs is de richtlijn aangenomen en nu moet deze richtlijn nog worden goedgekeurd door de Europese Raad. Vanaf dat moment hebben de landen circa twee jaar de tijd om dit nationaal te regelen. Het duurt nog even maar het recht om te repareren komt er dus aan!
‘Repareren in plaats van vervangen gaat de komende jaren een grote vlucht nemen!’
Bijzondere schroevendraaier
De recente goedkeuring van nieuwe regels door het Europees Parlement versterkt het recht op reparatie voor consumenten, met als doel minder afval en gemakkelijkere, kosteneffectievere reparaties te bevorderen. Deze regels verplichten fabrikanten om tijdig betaalbare reparatiediensten aan te bieden en consumenten te informeren over hun recht op reparatie. Zelfs nadat de wettelijke garantie is verstreken, moeten fabrikanten huishoudelijke producten kunnen repareren. Kent u die frustratie van een zeer bijzondere schroevendraaier die nodig is om een apparaat te openen?
Een Europees informatieformulier en onlineplatform zullen consumenten helpen bij het vinden van reparatiediensten en het vergelijken van prijzen en duur. Fabrikanten zullen ook verplicht worden reserveonderdelen tegen redelijke prijzen aan te bieden en geen belemmeringen op te werpen voor onafhan kelijke reparateurs. Deze maatregelen worden gezien als een belangrijke stap naar duurzamer consumeren!
Impact op onze sector
Komende periode is het aan ons als sector de uitdaging om het repareren een flinke boost te gaan geven. Wat betekent dit bijvoorbeeld in ons advies en bij de behandeling van een schade? Hoe bied je de klant een overzicht aan van kwalitatief goede en betrouwbare reparateurs? En betaalt de klant de reparatie of doen wij als verzekeraar dat? Bij mijn wasmachine was het twee jaar geleden een onverzekerde schade en vond ik met veel geluk op internet een handige klusjesman die een nieuw printplaatje heeft gesoldeerd. De wasmachine doet het nog steeds!
Reactie toevoegen
Meer over
a.s.r. introduceert klimaattransitieplan
a.s.r. introduceert een klimaattransitieplan. Met deze stap neemt a.s.r. afscheid van het klimaat- en biodiversiteitsverslag. Het plan beschrijft de stappen die...
Boudewijn van Uden: elke druppel telt
“Je kunt bij alles denken dat het om een druppel op een gloeiende plaat gaat, maar ik denk dat al die druppels samen toch helpen om die plaat iets te koelen…”...
(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2025) Wordt het niet eens tijd voor een keurmerk Duurzaam Financieel Advies? VVP vraagt het zich af in de rubriek vol praktijkinfo...
Duurzaam verzekeren met data en diensten
(Onno Bloemers, First Day Advisory Group, in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Of het nu gaat om schade, pensioen, zorg of leven – de verzekeringssector...
De stille kracht achter een duurzaam MKB
(Carolien Sala, directeur INSVER, in VVP-special Duurzaam Advies 2025) De Keniaanse Elizabeth Wathuti, de Zweedse Greta Thunberg of dichterbij huis de Nederlandse...
Obvion: Energiebespaarpakket voor klanten met een laag energielabel
Obvion gaat bestaande hypotheekklanten met een woning met energielabel G en F helpen verduurzamen door hen een Energiebespaarpakket aan te bieden. Dit bestaat uit...
Duurzaam schadeherstel als norm
(Verbond van Verzekeraars in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Duurzaam herstel moet in 2027 de gangbare praktijk zijn bij het afhandelen van schade, in plaats...
INSVER 2.0: Verduurzaming mét en voor adviseurs
(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2025) Het Instituut Verduurzaming Verzekeringsbranche (INSVER) stáát, nu is het tijd voor de volgende fase. Aldus...
Positive Finance Day 2025: van onderstroom naar bulderende rivier
De Positive Finance Day 2025 van MaatschapWij en Dazure maakte duidelijk dat de onderstroom in de samenleving op weg naar een groenere, gezondere en meer verbonden...
Voor méér mussen, planten en bijen
(Partner in kennis Klaverblad Verzekeringen in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Hoe kunnen we als verzekeraar bijdragen aan meer biodiversiteit? Met veel ambitie...