Het werk gaat door... Boudewijn van Uden

Het werk gaat door... Boudewijn van Uden
Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in het werk ten tijde van crisis en draagt hopelijk bij aan de saamhorigheid in de sector. Dit keer Boudewijn van Uden, directeur Corporate Communicatie a.s.r..

1. Werk je vanuit huis? In hoeverre ben je in staat je werk te doen?

Bij a.s.r. werken we vanaf 16 maart volledig thuis. Ik zit dus in mijn derde thuiswerkweek. Zeker technisch en inhoudelijk ben ik prima in staat om mijn werk te doen. Mooi om te constateren dat alles werkt als we met zo’n 4.000 collega’s tegelijk inloggen. De hele situatie blijft voor mij overigens wel surrealistisch aandoen. Zeker nu alle geplande ‘fysieke’ evenementen en bijeenkomsten, zowel privé als zakelijk, zijn afgelast.

2. Hoe geef je nu invulling aan je werk? Wat zijn je ervaringen daarmee?

Veel vergaderingen en besprekingen doe ik nu via Teams. Ik vind dat verrassend goed en prettig werken. Het was even wennen om in een ander dagritme te komen, want ik was gewend om veel op pad te zijn, binnen en buiten a.s.r. Nu gaat dat allemaal via andere wegen zoals whatsapp, teams-vergaderingen en calls. Ik moet zeggen dat dat eigenlijk best snel went. Je moet wel opletten dat je er af en toe even tussenuit gaat. Want de hele dag met oortjes in achter je laptop is best intensief. Maar nogmaals, het werkt op deze manier prima, waarbij ik het ‘live’ contact met collega’s en relaties natuurlijk wel mis.

3. Beschrijf een positieve werkervaring.

Het is heel goed om te merken dat je het met elkaar nu ook over andere dan alleen de zakelijke dingen hebt. Menige call of gesprek wordt begonnen met een rondje ‘hoe gaat het met iedereen?’ En dan wordt vooral gedoeld op de privésituatie, in combinatie met het werk. Die is per persoon natuurlijk nogal verschillend. Er zitten mensen alleen thuis te werken, anderen hebben een gezin met jonge kinderen die ook thuis rondlopen nu de scholen dicht zijn, partners werken ook vaak thuis etcetera etcetera. Iedereen geeft op zijn of haar eigen manier invulling aan de situatie en je ziet dat allerlei manieren blijken te werken. Ik heb het dan relatief makkelijk. Mijn vrouw werkt ook thuis en we kunnen allebei in een aparte ruimte rustig werken, zonder dat er kleine kinderen in huis zijn waar voor gezorgd moet worden. Maar ik spreek ook collega’s die veel meer moeten ‘organiseren’ om alle ballen in de lucht te kunnen houden. Dat vraagt vaak het nodige improvisatietalent.

4 Benader je klanten pro-actief? Hoe?

Ik heb zelf geen rechtstreeks contact met klanten. Maar vanuit a.s.r. is er dagelijks natuurlijk heel veel contact met zowel klanten als intermediairs. Vaak in relatie tot de ontstane situatie, maar ook voor de reguliere zaken. Veel dingen lopen immers gewoon door. Ook die contacten hebben de collega’s allemaal vanaf hun thuiswerkplek. Verder probeer ik al mijn afspraken zo veel mogelijk door te laten gaan.

5. Waar put je momenteel energie/hoop uit?

Ik heb nooit zo veel moeite met het hebben van energie, dus ook nu niet. Tot nu toe is er voldoende werk om mij niet te vervelen en ik ben ook nauw betrokken bij hoe we als a.s.r. omgaan met en communiceren, in- en extern, over de huidige situatie. Verder probeer ik met regelmaat even op de racefiets te stappen voor een uurtje buitenlucht en ‘echte’ zuurstof. Blijven bewegen is denk ik wel belangrijk als je dagelijks urenlang zittend aan een bureau doorbrengt. Verder ben ik wel hoopvol dat we met alle genomen maatregelen binnen niet al te lange tijd het tij ten goede kunnen keren. De wens is daarbij wel de vader van de gedachte…..

6. Wat denk je dat de crisis ons gaat brengen?

Tja, dat vind ik wel een moeilijke vraag hoor. Is natuurlijk ook afhankelijk van hoe diep een en ander uiteindelijk ingrijpt in onze samenleving. We hebben een onwezenlijke situatie als deze eigenlijk niet eerder meegemaakt. Is dus ook lastig te vergelijken met iets anders. Wellicht gaan we, als alles straks weer goed is, toch meer relativeren en zijn we ons meer bewust van het feit dat we als samenleving veel kunnen, maar toch ook niet alles helemaal in de hand hebben. En hopelijk is die persoonlijke aandacht voor elkaar straks een positief overblijfsel.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Duurzaamheid en verzekeren: meer dan een groen advies

Duurzaamheid en verzekeren: meer dan een groen advies

(Partner in kennis a.s.r. in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzaamheid gaat verder dan de klimaat-onderwerpen. Het omvat bijvoorbeeld ook de sociale verantwoordelijkheid...

Forse premieverhogingen a.s.r. bij particuliere schadeverzekeringen

Forse premieverhogingen a.s.r. bij particuliere schadeverzekeringen

a.s.r. voert soms fors premieverhogingen door bij haar particuliere schadeverzekeringen. Zo gaan casco- en WA-premie bij bromfietsen met 20 procent omhoog, wordt...

a.s.r. en Nibud introduceren quickscan Financiële redzaamheid voor mbo-studenten

a.s.r. en Nibud introduceren quickscan Financiële redzaamheid voor mbo-studenten

Tijdens de maandag begonnen Week van het geld 2024 introduceren a.s.r. en het Nibud speciaal voor mbo-studenten de Nibud Quickscan Financiële redzaamheid. Deze...

a.s.r. verkoopt Knab aan Oostenrijks BAWAG Group

a.s.r. verkoopt Knab aan Oostenrijks BAWAG Group

ASR Nederland (a.s.r.) heeft overeenstemming bereikt over de verkoop van Knab aan BAWAG Group AG voor een bedrag van 510 miljoen euro. a.s.r. liet al eerder weten...

"Nieuwe leennormen maken huizen met slecht energielabel aantrekkelijker"

"Nieuwe leennormen maken huizen met slecht energielabel aantrekkelijker"

Nu met de nieuwe leennormen meer geld kan worden geleend voor verduurzaming, is het volgens a.s.r. aantrekkelijker geworden om ook te kijken naar woningen met een...

Neriman Polat manager Business Development a.s.r. en Aegon Hypotheken

Neriman Polat manager Business Development a.s.r. en Aegon Hypotheken

Neriman Polat is per 1 januari manager Business Development in de nieuwe hypotheekorganisatie van a.s.r. Zij wordt verantwoordelijk voor de beide merken, zowel a.s.r....

Zestig procent wil dat zorgverzekeraar helpt gezond te leven

Zestig procent wil dat zorgverzekeraar helpt gezond te leven

De meerderheid van de respondenten (zes op de tien) in a.s.r.-onderzoek verwacht dat haar zorgverzekeraar helpt met een gezonde levensstijl en veerkracht. Ruim drie...

a.s.r. verlaagt uitvaartpremie met gemiddeld zeven procent

a.s.r. verlaagt uitvaartpremie met gemiddeld zeven procent

Vanaf januari 2024 verlaagt a.s.r. de premie met gemiddeld zeven procent voor klanten die een nieuwe uitvaartverzekering willen sluiten. Ook klanten bij wie de verzekering...

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Inzetten op inzetbaarheid

Inzetten op inzetbaarheid

(Joost Keizer van a.s.r. in VVP 4 2023) “De arbeidsmarkt is dé komende jaren de grootste uitdaging voor werkgevers”, aldus Joost Keizer, specialist...