‘Hoe gaan we financiële diensten beter maken?’

VVP 75 jaar logo Twitter

Iedere woensdag in de nieuwsbrief van VVP Online: de rubriek Like & Unlike. Daarin beantwoorden branchegenoten twee vragen: wat gaat er momenteel goed in de financiële sector? Wat kan er beter? We lichten de markante uitspraken eruit.

Björn Jalving (Turien & Co.): “Momenteel zien we dat er ontzettend gedrukt wordt op de kosten, denk aan de consolidatie, het verlagen van de tekencommissies en standaardiseren van producten. Deze ontwikkeling brengt de noodzakelijke efficiency aan in de sector, echter, we moeten ons er bewust van zijn dat efficiency weinig intrinsieke waarde toevoegt aan een product of dienst. Wat gaan we doen om financiële diensten beter te maken? Op deze vraag hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden.”

Michel Schaft (we are sure): “We zijn doorgeschoten in bescherming van de consument. De achterliggende gedachte was nobel en op dat moment ook zeker noodzakelijk. Inmiddels zijn we zo ver doorgeschoten, dat de consument als gevolg van de regelgeving eerder meer van de financiële sector vervreemdt dan dat hij gebruik maakt van al het goede dat de sector te bieden heeft, mits zuiver toegepast uiteraard.”

Jos Baeten (ASR): “Je ziet in de volle breedte het besef, dat de sector uit moet gaan van wat klanten nodig hebben in plaats van wat je kunt brengen bij de klant. Dit begint echt in te dalen. Het gaat altijd te langzaam, maar tegelijkertijd geldt dat het wel gebeurt en doordat het geleidelijk gaat, bestendig is.”

Antoinette Kalkman (FlexFront): “Je ziet eindelijk een verschuiving naar klantdenken in plaats van het denken vanuit de organisatie. Deze attitudewijziging vertaalt zich in innovatie, in proces. Veel organisaties zijn bezig om het makkelijker te maken voor de klant. Minder bureaucratie, minder onnodige paperassen, meer ondersteunende automatisering. Wel moeten we oppassen om daarin niet door te schieten en een #metoo-focus te ontwikkelen. Een klantportaal ontwikkelen omdat de concurrent dat ook heeft, hoeft niet altijd de juiste keuze te zijn.”

Ron van Kesteren (Stichting toetsing verzekeraars): “Het klantbelang centraal stellen is geen project met een einddatum, het vraagt om continue aandacht. De verzekeraar moet dus steeds zijn doelen naar boven bijstellen om de waardering te blijven ontvangen. We zien dat belang van continue aandacht terug in onze onderzoeken. Als we een nieuw thema starten, dan zijn er veel meer verbeterpunten dan bij een thema dat we vaker beoordeelden. Daar is dan nog onvoldoende aandacht voor geweest.”

Ewald Bary (Lindenhaeghe): “Verscherpt toezicht van de AFM en de introductie van een nieuw vakbekwaamheidsbouwwerk, hebben ervoor gezorgd dat we kunnen doen wat we volgens anderen minimaal moeten doen. Maar doen we ook wat we zelf vinden dat we moeten doen?”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Bart de Nie likes & unlikes

Bart de Nie likes & unlikes

"Al te zeer wordt vakbekwaamheid als een pure kostenpost gezien en niet als een investering in de klant." Aldus Bart de Nie (directeur SEH) in de rubriek Like &...

Christian Bouter likes & unlikes

Christian Bouter likes & unlikes

Veel adviseurs zijn online slecht vindbaar. Een gemiste kans, meent Christian Bouter (Advieskeuze.nl) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van...

Fred de Jong likes & unlikes

Fred de Jong likes & unlikes

"Er staan steeds meer ondernemers op met frisse ideeën en concepten, denkend vanuit klantbelang en uitgaand van de kracht van financieel advies." Aldus onderzoeker/consultant...

Ruud van der Wal likes & unlikes

Ruud van der Wal likes & unlikes

"Er waait inmiddels weer een positieve en optimistische sfeer door de branche." Dat zegt Ruud van der Wal, manager intermediaire distributie bij Monuta, in de rubriek...

Marieke van Zuien likes & unlikes

Marieke van Zuien likes & unlikes

"In mijn ogen is er een frisse, vooruitkijkende mindset nodig om weer lucht in het systeem te krijgen en ruimte te maken." Dat zegt Marieke van Zuien (Chief Commercial...

Karin Jakobsen likes & unlikes

Karin Jakobsen likes & unlikes

"Transparantie is op veel fronten nog ver te zoeken", zegt Karin Jakobsen (financieel directeur en mede-oprichter van BrightPensioen) in de rubriek Like & Unlike...

Annemieke Postema likes & unlikes

Annemieke Postema likes & unlikes

Deze keer in de VVP-rubriek Like & Unlike Annemieke Postema van Maan Financieel Advies uit Utrecht. "Helaas hebben veel verzekeraars besloten de levensverzekeringsproducten...

Indra Frishert likes & unlikes

Indra Frishert likes & unlikes

"Het kan echt anders, en dat is zo gaaf om te zien!" Dat schrijft Indra Frishert (Dazure) in de rubriek Like & Unlike. In deze nieuwe rubriek in de woensdageditie...

Jeroen Wolfsen likes & unlikes

Jeroen Wolfsen likes & unlikes

Deze keer in de rubriek Like & Unlike in de nieuwsbrief van VVP: directeur en oprichter Jeroen Wolfsen van MoneyWise. "Goed dat klanten kritischer worden en...

Jan van de Veen likes & unlikes

Jan van de Veen likes & unlikes

In de nieuwe rubriek Like & Unlike in de VVP-nieuwsbrief dit keer volmachtconsultant Jan van de Veen (JV Impuls). "Het vertrouwen tussen volmachtgevers en volmachten...