‘Hoe gaan we financiële diensten beter maken?’

VVP 75 jaar logo Twitter

Iedere woensdag in de nieuwsbrief van VVP Online: de rubriek Like & Unlike. Daarin beantwoorden branchegenoten twee vragen: wat gaat er momenteel goed in de financiële sector? Wat kan er beter? We lichten de markante uitspraken eruit.

Björn Jalving (Turien & Co.): “Momenteel zien we dat er ontzettend gedrukt wordt op de kosten, denk aan de consolidatie, het verlagen van de tekencommissies en standaardiseren van producten. Deze ontwikkeling brengt de noodzakelijke efficiency aan in de sector, echter, we moeten ons er bewust van zijn dat efficiency weinig intrinsieke waarde toevoegt aan een product of dienst. Wat gaan we doen om financiële diensten beter te maken? Op deze vraag hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden.”

Michel Schaft (we are sure): “We zijn doorgeschoten in bescherming van de consument. De achterliggende gedachte was nobel en op dat moment ook zeker noodzakelijk. Inmiddels zijn we zo ver doorgeschoten, dat de consument als gevolg van de regelgeving eerder meer van de financiële sector vervreemdt dan dat hij gebruik maakt van al het goede dat de sector te bieden heeft, mits zuiver toegepast uiteraard.”

Jos Baeten (ASR): “Je ziet in de volle breedte het besef, dat de sector uit moet gaan van wat klanten nodig hebben in plaats van wat je kunt brengen bij de klant. Dit begint echt in te dalen. Het gaat altijd te langzaam, maar tegelijkertijd geldt dat het wel gebeurt en doordat het geleidelijk gaat, bestendig is.”

Antoinette Kalkman (FlexFront): “Je ziet eindelijk een verschuiving naar klantdenken in plaats van het denken vanuit de organisatie. Deze attitudewijziging vertaalt zich in innovatie, in proces. Veel organisaties zijn bezig om het makkelijker te maken voor de klant. Minder bureaucratie, minder onnodige paperassen, meer ondersteunende automatisering. Wel moeten we oppassen om daarin niet door te schieten en een #metoo-focus te ontwikkelen. Een klantportaal ontwikkelen omdat de concurrent dat ook heeft, hoeft niet altijd de juiste keuze te zijn.”

Ron van Kesteren (Stichting toetsing verzekeraars): “Het klantbelang centraal stellen is geen project met een einddatum, het vraagt om continue aandacht. De verzekeraar moet dus steeds zijn doelen naar boven bijstellen om de waardering te blijven ontvangen. We zien dat belang van continue aandacht terug in onze onderzoeken. Als we een nieuw thema starten, dan zijn er veel meer verbeterpunten dan bij een thema dat we vaker beoordeelden. Daar is dan nog onvoldoende aandacht voor geweest.”

Ewald Bary (Lindenhaeghe): “Verscherpt toezicht van de AFM en de introductie van een nieuw vakbekwaamheidsbouwwerk, hebben ervoor gezorgd dat we kunnen doen wat we volgens anderen minimaal moeten doen. Maar doen we ook wat we zelf vinden dat we moeten doen?”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Edwin Herdink likes & unlikes

Edwin Herdink likes & unlikes

"Alleen wanneer we met elkaar solidair zijn, kunnen we de willekeur van politiek en aanbieders het hoofd bieden." Dat stelt Edwin Herdink, voorzitter CFD, in de...

Michiel Brandt likes & unlikes

Michiel Brandt likes & unlikes

Deze keer in de nieuwe rubriek Like & Unlike in de nieuwsbrief van VVP Michiel Brandt (SVC, Opvolgingsbegeleider en Coach). "De wetgeving was een zure appel,...

John Barkmeijer likes & unlikes

John Barkmeijer likes & unlikes

Dit keer in de nieuwe rubriek Like & Unlike in de nieuwsbrief van VVP John Barkmeijer (Besems verzekeringen en hypotheken, Alblasserdam). "Verzekeraars moeten...

Maurice van den Hemel likes & unlikes

Maurice van den Hemel likes & unlikes

Dit keer in de nieuwe rubriek Like & Unlike van VVP Online Maurice van den Hemel van All-Insure uit Wemeldinge, dat onlangs het 10-jarig bestaan vierde. "De...

Rens van den Boom likes & unlikes

Rens van den Boom likes & unlikes

Deze keer in de nieuwe rubriek in de nieuwsbrief van VVP: Rens van den Boom (Halbertsma van den Boom). “Intermediair over paar jaar dankzij ict adviseur in...

Jurjen Oosterbaan likes & unlikes

Jurjen Oosterbaan likes & unlikes

Deze keer in de nieuwe VVP-rubriek Like & Unlike: Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO). "Ik vind dat we als sector nog beter moeten communiceren met de samenleving." Wat...

Bertjan Scheepbouwer likes & unlikes

Bertjan Scheepbouwer likes & unlikes

Nieuw in de nieuwsbrief van VVP: de rubriek Like & Unlike, waarin branchegenoten zeggen wat ze momenteel goed en minder goed vinden aan de sector. Dit keer Bertjan...

Wilfred Mooij likes & unlikes

Wilfred Mooij likes & unlikes

Nieuw in de nieuwsbrief van VVP: de rubriek Like & Unlike, waarin branchegenoten zeggen wat ze momenteel goed en minder goed vinden aan de sector. Nadat Rutger...

Rutger Westenburg likes & unlikes

Rutger Westenburg likes & unlikes

Nieuw in de nieuwsbrief van VVP: de rubriek Like & Unlike, waarin branchegenoten zeggen wat ze momenteel goed en minder goed vinden aan de sector. Rutger Westenburg...