Hoe het ook kan…

Marc Freedman en medewerkers

(Mark Boskamp, Dukers & Baelemans in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022)  Regelmatig confronteer ik financieel planners en adviseurs met de term ‘duurzaam fruit’, de schijnbare paradox tussen een ‘duurzaam verdienmodel’ en ‘laaghangend fruit’. Met dat laatste bedoel ik dan de verleiding om het leeuwendeel van je tijd bezig te zijn met korte termijn omzet, zoals bijvoorbeeld hypotheken. Graag deel ik hier hoe het ook kan en je ondernemingswaarde en bovenal een gouden klantrelatie kunt bouwen.

In de afgelopen decennia heb ik met honderden topadviseurs (ondernemers) intensief samengewerkt. Zo heb ik met hen veel interviews en brainstormsessies gedaan, studiereizen mogen organiseren en trainingen gegeven. Daarbij heb ik het voorrecht gehad om met de allerbesten nauw samen te werken. De meest succesvolle adviseurs hadden allemaal één ding gemeen: een zeer professioneel onderhoud van de klantrelatie en klanten die met veel plezier bereid waren om jaarlijks te betalen voor hun dienstverlening. Die dienstverlening noem ik Actief Klantbeheer. Bij die meest succesvolle adviseurs denk ik aan Alan Smith, Paul Armson, William van der Maas en last but not least Marc Freedman uit Peabody, Massachusetts, een voorstad van Boston. Graag wil ik zijn succes met je delen.

Marc heeft het financieel planningsbedrijf van zijn vader Barry overgenomen en naar grote hoogten getild. Het kantoor heeft zeven medewerkers die lokale families begeleiden in de totale ontzorging van hun leven op financieel vlak. Marc is een veelgevraagd spreker, auteur van wellicht een van de meest inspirerende boeken die ooit geschreven zijn over de praktijk van een advieskantoor met actief klantbeheer ( Oversold and underserved, a Financial Planner’s Guidebook to Effectively Serving the Mass Affluent ) en Marc heeft iedere zondag zijn eigen radioprogramma op 104.9 FM.

Freedman Financial heeft zijn eigen Client Officer, Lisa, die hij met een knipoog maar bloedserieus zijn ‘Director of Lasting Impressions’ noemt. Het staat zelfs op haar visitekaartje. Freedman Financial heeft een actieve marketingkalender en organiseert veel klantseminars en periodiek een leuke avond met zijn topklanten, de klantenadviesraad. Uit een van die bijeenkomsten deel ik een indrukwekkende anekdote van Marc uit zijn boek.

‘Werk aan je bedrijf, niet in je bedrijf’

Waarom doe je zaken met ons?

“Tijdens een van onze periodieke klantadviesraden stelde ik hen de kwetsbare vraag ‘waarom doen jullie zaken met ons?’. Direct kwam een reactie van Roger en Janet Waterstone die al jaren klant waren. Roger had zijn beleggingen en pensioen altijd zelf gemanaged. Zijn vrouw Janet was een fragiele en verlegen vrouw die altijd meekwam naar de meetings maar nooit iets zei. Roger (72 jaar) schraapte zijn keel en stond langzaam op terwijl hij Janet nog een keer aankeek. ‘Marc’, zei hij, ‘de reden waarom we achttien jaar geleden Freedman Financial inschakelden is totaal anders dan de reden waarom we nu gebruik maken van jullie begeleiding. Toen ik mijn pensioenleeftijd bereikte wilde ik niet meer verantwoordelijk zijn voor alle financiële zaken en meer genieten van onze oude dag. Ik wilde niet meer bezig zijn met alle rompslomp. Jouw bedrijf gaf ons de veiligheid en vertrouwen om dat uit handen te geven. Dat hebben jullie ook gedaan, maar zoals ik al zei is de reden waarom we jullie nu nodig hebben anders dan toen.’ Er viel een ongemakkelijke stilte in de zaal omdat emotie zich meester leek te maken van Roger. ‘Twee maanden geleden is kanker bij me ontdekt’. Hij keek Janet weer aan die zijn hand vastpakte. ‘Mijn dokter heeft me verteld dat ik nog hooguit twaalf maanden te leven heb en ik ben bang.’ De zaal was muisstil maar hij vervolgde met hernieuwde energie. ‘De reden dat we bij jullie willen, nee moeten blijven is dat toen ik dit verschrikkelijke nieuws met Janet besprak aan de keukentafel zij tegen me zei: ‘Wat je ook doet en regelt, zorg ervoor dat we bij Freedman Financial blijven. Waar moet ik anders naar toe als jij er niet meer bent?!’ Roger ging toen nog wat in op de zaken die wij voor ze hadden geregeld en herinnerde me aan het feit dat Janet nauwelijks sprak tijdens onze jaarlijkse reviews, maar de meetings bijwoonde, naderhand de inhoud altijd uitgebreid met Roger besprak en gerustgesteld was over de financiële zaken en dat ze blij was dat ze ons in de hand hadden genomen. Dat ze net zoveel vertrouwen had in ons als in Roger. ‘Marc, dat is waarom we jouw begeleiding meer dan ooit nodig hebben! Janet wil het ook goed doen voor onze kinderen en kleinkinderen.’

Uit bovenstaand voorbeeld blijkt wel dat het me niet verbaast dat de topadviseurs en kantoren ook regelmatig gevraagd worden om op te treden als executeur testamentair voor klanten. Een begrijpelijk en prachtig compliment als je actief klantbeheer op goede wijze uitvoert. Een positionering als financieel vertrouwenspersoon die ik iedere financieel professional gun. Een positionering die er ook toe leidt dat – of je nou werkt met financieel planningsabonnementen, op uurbasis of op basis van ‘assets under management’ – een duurzaam verdienmodel hebt. Daarmee bouw je ook ondernemingswaarde op in plaats van alleen kortetermijninkomsten. Een duurzaam verdienmodel in plaats van alleen laaghangend fruit.

Tot slot de belangrijkste lessen die ik heb geleerd van Marc Freedman en zijn bedrijf Freedman Financial:

• Neem de tijd om te werken aan een ondernemingsplan. Ga de hei op en investeer kwaliteit-tijd om te werken aan je bedrijf in plaats van alleen in je bedrijf.

• Beschrijf al je processen. Van de eerste ontmoeting, het eerste gesprek, de uitleg van hoe je met klanten wilt werken tot en met de onderhoudsgesprekken en klantevenementen. Zorg dat je lokaal gezien wordt als een leider op financieel gebied. Schrijf columns in lokale kranten, organiseer seminars en bied je aan als autoriteit bij de lokale media. Als financieel planner ben je inmiddels veel meer zichtbaar dan de traditionele banken in je lokale omgeving.

• Werk aan een marketingplan.

• Bekwaam je in Actief Klantbeheer door middel van de vele goede boeken die over dit onderwerp geschreven zijn en door trainingen te volgen.

• Stel je eigen ‘Director of Lasting Impressions’ aan. Ook al ben je alleen, dan doe je het er gewoon bij. Ook op dit gebied zijn er initiatieven en trainingen. Zoals ook voor de Client Officer.

• Formeer een klantenadviesraad met wie je periodiek samenkomt en naast een formele agenda ook leuke dingen doet. Zo gaat Freedman met haar topklanten regelmatig naar de Christmas Carol in New York en naar de Boston Red Sox in Fenway Park.

• Mix met andere succesvolle adviseurs. In Nederland en daarbuiten.

• Kies zelf je klanten! Je kan maar een beperkt aantal klanten bedienen die je bovendien regelmatig wilt ontmoeten. Laten het dan ook klanten zijn waarmee je een echte ‘klik’ hebt.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

“Het laatste kwartaal van 2023 is voor iedereen een drukke periode. Zaken afronden, nieuwe doelen stellen. Dit is ook een goed moment om stil te staan, achterom...

Periodiek en proactief!  (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Periodiek en proactief! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat...

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

“Je kent de situatie vast wel; je hebt je klanten geholpen aan hun droomhuis. Ze werken fulltime en beide salarissen zijn meegenomen voor de financiering....

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

"Intermediairs zien allemaal het belang van goede nazorg. Niet alleen omdat er wettelijke richtlijnen voor zijn, maar ook vanuit plichtsbesef en commercieel aspect....

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Tijdgeestanalist en innovatiestrateeg Christine Boland (eerder dit jaar hogelijk gewaardeerd door de 700 bezoekers van het VIP-congres van VVP en CGA) en architect...

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data. Dit betoogt Michiel van der Linde, Commercieel Directeur  FlexFront, in de serie Actief Klantbeheer. "Dat...