Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Jeroen Bais

Het belangrijkste kenmerk van een team is dat ze een gemeenschappelijk doel hebben. Daarbij zijn ze afhankelijk van elkaar om dit doel te bereiken. Die wederzijdse afhankelijkheid is essentieel en wordt helaas maar al te vaak vergeten. Om op topniveau te kunnen presteren, moet je je teamleden beter laten zijn dan jijzelf. Het team, inclusief leidinggevende of de coach, is zo sterk als z’n zwakste schakel.

In een goed functionerend team, is vertrouwen de basis. Vertrouwen creëren is het lastigste gedeelte van teamontwikkeling. Dat gaat echt niet vanzelf. Dat kun je ook niet opeisen. Je bent ook nooit klaar met eraan werken. Om een goed team te bouwen, zul je met de billen bloot moeten. Vertrouwen ontstaat door voldoende kwetsbaarheid van de leidinggevende én de teamleden. De voorbeeldrol van de leidinggevende is hierbij cruciaal. Het werkt op dezelfde manier als in een gezin. Kinderen doen niet wat hun ouders zeggen, maar wat hun ouders doen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Andersom overigens ook…

Gaan kwetsbaarheid en leiderschap dan samen? Ik denk van wel. Kwetsbaarheid vraagt om lef. Lef om je persoonlijke ambities te laten zien. Om het te vertellen als je iets niet weet. Lef om fouten te durven maken en ook om die te durven toegeven. Lef om los te laten en te delegeren. Om te vertrouwen op de talenten en vaardigheden van je teamleden. Lef om enthousiast te zijn over het succes van anderen zonder bang te zijn voor je eigen positie. Lef om nee te duren zeggen en adviezen naast je neer te leggen als je het oprecht niets vindt.

 

‘Een goed team heeft levendige discussies’

Spanning is brandstof

Door kwetsbaarheid ontstaat vanzelf spanning in een team. Spanning in het team is goed, zolang ze gebruikt worden om het team of het werk beter te maken. Spreek elkaar aan op gedrag, niet op de persoon. Goede feedback helpt je om jezelf of je prestaties te verbeteren.

In de praktijk is dat best wel eens ongemakkelijk. We zijn geneigd om een uitweg of afleiding te zoeken zodra het ongemakkelijk wordt. Schuif deze spanningen niet onder de tafel. Maak ze juist bespreekbaar. Klagen over het werk of over elkaar bij de koffieautomaat draagt niet positief bij aan het vertrouwen.

Stel iedereen in de gelegenheid zichzelf uit te durven spreken tijdens bijeenkomsten. Spreek met elkaar af dat je van mening mag verschillen, maar dat het wel bespreekbaar blijft. Een goed team heeft juist levende discussies. We agree to disagree.

Johari venster

...

In 1955 hebben Joseph Lust en Harry Ingram het Johari venster bedacht. Met dit model kun je op een gemakkelijke manier de mate van openheid en vertrouwen met en tussen teamleden weergeven.

  • Hoe groter de open ruimte, hoe meer men deelt met elkaar
  • Hoe meer men met elkaar deelt, hoe meer vertrouwen er is
  • De effectiviteit en productiviteit van het team stijgt naarmate de open ruimte groter is.

Bij het ontwerpen van jouw topteam is dit een makkelijk hulpmiddel om de communicatie, samenwerking en het geven van feedback aan elkaar te bevorderen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Kom uit je groef

Kom uit je groef

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 5) Als het in je bedrijf net lekker lijkt te gaan, is er vroeger of later weer een uitdaging die je aan moet gaan. Heb...

Ondernemen met impact

Ondernemen met impact

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2022) In het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ geven Paul van Ruiten en collega-auteurs...

Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....

Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022).  Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou...

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 01-2022). Sinds juli vorig jaar hebben verenigingen en stichtingen te maken met de Wet Bestuur en Toezicht...

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

HYPOTHEKEN – In deze klacht is de adviseur opgetreden als zowel aankoopmakelaar als adviseur en bemiddelaar bij het verkrijgen van een hypothecaire geldlening....

De redelijk handelend adviseur

De redelijk handelend adviseur

HYPOTHEKEN – Indien adviseur en consument ervoor kiezen om niet in detail overeen te komen welke prestatie de adviseur moet leveren, dan mag de consument...

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

HYPOTHEKEN – Met grote regelmaat dienen consumenten klachten bij de Geschillencommissie in over het feit dat de geldverstrekker hen niet op eigen initiatief...