Hoezo aflossingsblij?

Hoezo Aflossingsblij

De Familie Mulder werd bepaald niet ‘aflossingsblij’ van de brief die zij kreeg van haar bank over de aflossingsvrije hypotheek. Gelukkig werd de soep uiteindelijk niet zo heet gegeten. Jeroen Oversteegen, directeur Nationale Hypotheekbond, begrijpt niet dat de bank niet ook meteen een oplossing bood voor het (vermeende) probleem dat zij aankaartte. Verder pleit Oversteegen er naar aanleiding van diverse dossiers voor dat geldverstrekkers aflossingsvrije hypotheken voortaan standaard verlengen met 20 tot 30 jaar.

De brief die ze van hun bank kregen, hebben ze helaas niet bewaard. Maar de heer en mevrouw Mulder, gepensioneerd, werden er wel onrustig van, weten ze nog heel goed. In hun beleving kwam het er op neer dat ze misschien wel hun huis uit zouden moeten.

De heer Mulder kocht in 1986 een woning in Almere. Oorspronkelijk met daarop een samengestelde hypotheek: een deel annuïtair, een deel aflossingsvrij. Medio jaren negentig viel ook Mulder voor een aanbod waarbij de hypotheek werd overgesloten naar volledig aflossingsvrij bij ABN Amro met daaraan gekoppeld een beleggingsverzekering van ASR.

‘Het was fijn geweest als de bank ons had gebeld met de vraag of het allemaal is gelukt’

Zeven jaar voor het aflopen van de hypotheek liep de ASR-polis fors achter. Beoogd was een uitkering van 175 mille, in de polis was op dat moment nog geen kwart daarvan opgebouwd. De woekerpoliscompensatie van 2.000 euro die Mulder kreeg, was bij lange na niet genoeg om het tekort goed te maken.

Toen de brief van ABN Amro op hun deurmat plofte, sloeg de schrik de Mulders om het hart. De brief bood volgens de Mulders zelfs geen aanzet tot een oplossing, iets wat ze de bank kwalijk nemen.

De Mulders zochten uiteraard contact met de bank maar kwamen in eerste instantie niet verder. Uiteindelijk hielp het toeval ze een handje: via hun schoonzoon kwamen ze in contact met een hypotheekadviseur die op de achtergrond wel wilde meekijken.

Toen was de oplossing snel gevonden. De beleggingsverzekering van ASR werd afgekocht. Met de opbrengst van circa 45 mille kon de hypotheek worden verlaagd. En passant is ook de rentekorting aangepast. Dankzij de gestegen woningwaarde valt de woning in een lagere risicoklasse. Formeel kon aanpassing tijdens de rentevaste periode niet, maar dit is toch geregeld. De Mulders hebben ook compensatie gehad voor de misgelopen rentekorting.

Meer denken in oplossingen

Door VVP gevraagd om commentaar zegt de Nationale Hypotheekbond vaker van dit soort dossiers te zien. Directeur Jeroen Oversteegen weet dat deze kwesties “doorgaans worden behandeld op speciale afdelingen. De medewerkers daar hebben echter niet altijd de kennis en het mandaat om zaken goed af te handelen. Het is dus niet per se onwil, maar de klant loopt er wel tegenaan. Geldverstrekkers zouden de consument meer handelingsperspectief en oplossingen kunnen aanbieden.”

Oversteegen noemt het “van de gekke dat de klant in een situatie als deze een beroep moet doen op een adviseur, die met zo’n dossier zo vijftien tot 20 uur zoet kan zijn. Dit is helemaal niet nodig als de aanbieder voor het versturen van de brief, oplossingen bedenkt en consumenten ook informeert welke oplossingen er mogelijk zijn met zijn hypotheek.”

Volgens Oversteegen bestaat ook nog eens de kans dat een commerciële adviseur kiest voor de makkelijkste weg: oversluiten. “Kun je doen, maar het verhoogt alleen maar de kosten (advieskosten van 2.000 - 3.000 euro, notariskosten, taxatiekosten en eventuele boeterente) en had de situatie voor deze klant niet beter gemaakt.”

Oversteegen vindt de kwestie goed opgelost. “ABN Amro heeft de hypotheek van de Mulders afgelost met de opgebouwde waarde van de ASR-polis, de risico-opslag en hypotheekrente verlaagd. Daardoor is de onzekerheid voor een deel weggenomen. De hypotheek eindigt nu in 2030. Maar zij had veel langer weggenomen kunnen worden, door de hypotheek met 20 tot 30 jaar te verlengen. Enkele geldverstrekkers, Rabobank en ASR, zeggen dit standaard te doen.”

Gebrekkige communicatie

De Mulders zijn natuurlijk blij dat ze weer met een gerust hart in hun huis wonen. In ieder geval tot 2030. Maar goed, het moet raar lopen wil de bank tegen die tijd de hypotheek niet opnieuw verlengen.

Terugkijkend zegt mevrouw Mulder dat de communicatie vanuit ABN Amro veel beter had gekund. “Door sommige afdelingen zijn wij perfect geholpen, door andere afdelingen slecht. Soms werd botweg gezegd:

‘Wij kunnen u niet helpen’. “Wij hebben heel lang moeten wachten op een bevestiging dat het afkoopbedrag van de ASR-polis binnen was. Terwijl het al die tijd al bij ABN Amro op de rekening stond.

“Verder hadden wij het wel fijn gevonden als er de bank ons had gebeld met de vraag of alles goed is gegaan en of het nu naar onze zin is.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Periodiek en proactief!  (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Periodiek en proactief! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat...

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

De toekomst is nu

De toekomst is nu

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de steeds veranderende wereld van de hypotheek-en verzekeringsbranche...

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Zomerserie, deel 4: Jeroen Oversteegen

Zomerserie, deel 4: Jeroen Oversteegen

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Blinqx neemt Faster Forward en Nationale Hypotheekbond over

Blinqx neemt Faster Forward en Nationale Hypotheekbond over

Blinqx heeft Faster Forward en de Nationale Hypotheekbond overgenomen. De toevoeging van deze merken versterkt de dienstverlening van Blinqx - de nieuwe naam van...

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 4)

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 4)

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

In de komende maanden nemen Helder Beheerd, Faster Forward, ActievBeheer en Nationale Hypotheekbond je mee tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’....