Hoogste tijd voor een nieuw verhaal

Ruim 160 bezoekers op de vierde editie van de Positive Finance Day.

Evenals de eerdere edities bood de Positive Finance Day 2019 van Dazure en de Stichting New Financial Forum volop inspiratie. Want de (financiële) wereld verbeteren, is urgenter dan ooit. Wacht niet af, neem je verantwoordelijkheid, doe het gewoon!

Oprichter Willem Vreeswijk stond aan het begin van de goedbezochte middag stil bij de lancering van het New Financial Forum precies vijf jaar geleden. En constateerde dat de noodzaak tot verandering in de tussentijd alleen maar groter is geworden. Hij gaf enkele voorbeelden, die we eigenlijk allemaal kennen, maar die we niet langer kunnen ont kennen. Normal is over , heet niet voor niets de film van Renée Scheltema die het Forum onlangs vertoonde en die diepe indruk maakte.

Volgens Vreeswijk kan iedereen bijdragen aan de ommekeer ten goede. “Neem je verantwoordelijkheid. Het maakt uit wat je eet, hoe je reist, hoe je stemt, waar je bankiert, welke energieleverancier je kiest, hoe je je verzekert, hoe je je kleedt. Alle individuele keuzes dragen bij. Je kunt altijd wat doen. De één op zijn of haar vierkante millimeter, de ander op zijn of haar vierkante kilometer. Elke stap is er één.”

Ben & Jerry’s

Doe dat dan ook gewoon, was de boodschap van de middag. Tijdens de Positive Finance Day, met als gastheer De Goudse, presenteerde zich op het marktplein een aantal initiatieven die ‘gewoon’ bezig zijn met vernieuwing. Onder meer: de Scale of Significance (die werkt aan een nieuwe waardering van bedrijven), de stichting Over Rood (die kleine ondernemers in financiele nood helpt, wordt ondersteund door het New Financial Forum en op zoek is naar vrijwilligers), ScanCoaching, MLF Junior, Tikkie, Het Dagboek van Bewust Leiderschap van Jos Claessens, etc. Ook de genomineerden voor de Positive Finance Awards 2019 waren aanwezig op het marktplein.

Al tijden geleden gewoon begonnen: Ben & Jerry’s. “Succes smaakt beter als iedereen er voordeel bij heeft”, vat de benadering van Ben & Jerry’s goed samen. Pleun Lauwerier (country manager Benelux) vertelde dat het bedrijf drie duidelijk omschreven missies heeft: een productmissie (onder meer honderd procent Fairtrade), een financiële missie en last but absoluut not least een sociale missie. Indrukwekkend is de realisering van de Greyston Bakery, die al decennia in New York brownies bakt voor Ben & Jerry’s. Het bedrijf bakt geen koekjes om geld te verdienen, maar bakt koekjes om mensen aan het werk te helpen. Iedereen die wil werken, wordt aangenomen. No questions asked. Een van de werknemers is Dion Drew. Zijn verhaal wordt belicht in de aflevering Rendement van Geluk van VPRO Tegenlicht uit 2016. Lauwerier toonde een ontroerend fragment. Drew was ooit drugsdealer, maar werkt er nu als supervisor. Hij voelt zich trots dat hij nu op een eerlijke manier in zijn onderhoud kan voorzien en doet tegenwoordig niets liever dan mensen helpen om ook uit het dal te krabbelen. Hij is ongelooflijk dankbaar dat hij een tweede kans heeft gekregen. Een prachtig voorbeeld uit de betekeniseconomie.

‘We zoeken de oplossingen steeds weer binnen het oude systeem. Dat is dom’

Dogma’s

Amba Zeggen (Risk & Governance) noemde het Amerikaanse Lemonade – sinds kort ook in Duitsland actief – als voorbeeld hoe verzekeren ook kan. Zeggen: “Een bakker doet alles om lekker brood te maken, maar een verzekeraar staat bepaald niet te juichen als een klant honderd jaar wordt. Het business model van verzekeraars is dat ze hun best doen om te kijken hoe ze níet aan hun belofte hoeven te voldoen. Bij Lemonade is het juist andersom.”

Zeggen benoemde enkele van de dogma’s die verandering in de weg staan: ‘bonussen zijn nodig om te groeien’ en ‘belastingontwijking is een must’. Ze liet zien dat bonussen bij complexe taken niet werken. Tenminste niet als je met je bedrijf wilt bijdragen aan een betere wereld. Dan is het veel belangrijker dat je mensen plezier hebben in hun werk, dat ze het verschil kunnen maken, dat ze zich kunnen ontwikkelen. En belastingontwijking is volgens Zeggen niet nodig om succesvol te zijn. Daar komen steeds meer voorbeel den van. Niet alleen van internationale bedrijven zoals Lush, maar ook van beursgenoteerde ondernemingen als energiebedrijf SSE. De uitleg van deze bedrijven is kraakhelder: van het belastinggeld worden allerlei voorzieningen betaald die een onderneming nodig heeft om succesvol te kunnen zijn. Denk aan een goede infrastructuur, aan goede scholing voor de kinderen van de medewerkers, etc. Volgens Zeggen moeten we elkaar dan ook in beweging komen. “Er zijn geen excuses meer.”

Dom

Volgens Kaj Morel (Zaak van Betekenis) moet het bestaande economische model vervangen worden door een nieuw model: de betekeniseconomie. “We gaan de 21e eeuw in met een verhaal uit 1950. Toen was dat model logisch. We kwamen uit een Wereldoorlog en moesten inzetten op herstel, puinruimen en groei. De mogelijkheden leken nog oneindig en het was nog onduidelijk dat de groei tot negatieve effecten zou kunnen leiden. Zeventig jaar later is de realiteit anders. Toch zoeken we de oplossingen steeds weer binnen het oude systeem. Dat is niet alleen raar, maar vooral ook dom. Tijd voor een ander verhaal.”

Morel noemde kenmerken van het huidige economische model, waarin “mensen bestaan om te werken en te consumeren en bedrijven bestaan om spullen te maken en mensen aan het werk te houden”. Kenmerken zijn: gericht op jezelf, het individu is belangrijker dan de gemeenschap, ethiek heeft niets met economie van doen, het doel van bedrijven is zoveel mogelijk winst maken en het kortetermijnbeleid is leidend.

“In de betekeniseconomie daarentegen doe je niets dat schadelijk is voor de gemeenschap, is er voorspoed voor iedereen, zijn bedrijven zoveel mogelijk van betekenis voor anderen, is de lange termijn leidend, is er betekenisvolle groei en is er ‘dikke waarde’ en zijn er geen verborgen kosten.”

Homo ecologicus

Volgens Astrid Elburg (Elburg Consultancy) kunnen alleen nieuwe systemen ontstaan als het onderwijs, nu gericht op conditionering, verandert. Van de homo economicus naar de homo ecologicus. Natuurlijk blijft vakinhoudelijke kennis van belang, maar het accent moet veel meer komen te liggen op persoonlijke ontwikkeling en relationele vaardigheden. Verder is het van belang dat andersdenkenden de ruimte krijgen. Want juist deze mensen zorgen voor nieuwe zienswijzen. Elburg opperde een ‘wensmuur’ binnen organisaties waarop andersdenkenden hun ideeën kwijt kunnen, zonder dat ze nu direct op de voorgrond hoeven te treden. Zo betrek je ook mensen die normaal hun mond liever houden.

De middag werd afgesloten door Jaap Godrie (muzikant en Rembrandt-kenner). Hij vertelde hoe Cosimo de Medici ervoor zorgde dat de Duomo van Florence een koepel kreeg, nadat er jarenlang over was gesoebat door de meest beroemde architecten. Hij liet de eis los dat het ontwerp van een architect moest zijn, die ook nog eens uit Florence moest komen. Een van de inzendingen was van de hand van een zilversmid. Ook al was het een lumineus idee, toch dachten maar weinigen dat het ontwerp de oplossing was voor de bijna onmogelijke opgave. Cosimo de Medici gaf de zilversmid echter het volledige vertrouwen en droeg iedereen op mee te werken en dit ontwerp uit te voeren. Dat lukte ook. En nog altijd is dit de grootste koepel die ooit is gemaakt in de wereld. Het begint met vertrouwen. En vervolgens gaat het om gewoon… doen! Een krachtig voorbeeld van waar het New Financial Forum in gelooft en voor staat.

Reactie toevoegen

 
Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk vandaag om 16.00 uur naar de live-uitzending van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantgerichte advieskantoor...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Woon op 11 oktober 2023 om 16.00 uur gratis de spectaculaire live-uitzending bij van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest...

VVP-hoofdredacteur in podcast Sterveding

VVP-hoofdredacteur in podcast Sterveding

Willem Vreeswijk, hoofdredacteur van VVP en oprichter van de stichting New Financial Forum, is te gast in een aflevering van de podcastserie Sterveding. In deze...

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

VVP vroeg de drie finalisten van de Advies Award waarom nu juist zij de award op 11 oktober gaan winnen. Dit zijn hun antwoorden. [object type="youtube" id="DoHevpg20tI?si=J3nn0XVuTV52qyA1"] Het...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Opbrengsten ALS Zwemevent 32.000 euro

Opbrengsten ALS Zwemevent 32.000 euro

De derde editie van het Nationale Waarborg Zwemevent voor Stichting ALS Nederland heeft in totaal 32.000 euro opgebracht. Op de dag van het zwemevent - tevens het...

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2023 zijn inmiddels bekend. Van de spannende halve finale, die 6 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Kees Klomp: "Economie als gedachtegoed"

Kees Klomp: "Economie als gedachtegoed"

"Als we het over de economie hebben, dan hebben we het over de zaken die we tijdens het alledaagse leven over economie horen en zien: inflatie, koopkracht, belastingdruk...

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023.  Ze waren al winnaar in hun eigen categorie, resp....