Hotelbed is geen ziekenhuisbed

SCHADE - De consument heeft een reisverzekering. De verzekeringsvoorwaarden bepalen onder meer dat, wanneer de verzekerde tijdens de reis in een ziekenhuis wordt opgenomen, er een uitkering volgt vanwege niet gebruikte reisdagen. In deze casus wordt de consument kort na aanvang van de reis van 12 dagen ziek, waardoor hij 9 dagen noodgedwongen in zijn hotelkamer moet blijven. Consument vordert hierop driekwart van de reissom.

Verzekeraar weigert uitkering met als argument dat uitsluitend niet genoten vakantiedagen als gevolg van een ziekenhuisopname worden vergoed. Een ziekenhuis is iets anders dan een hotelkamer. De Geschillencommissie deelt de visie van de verzekeraar en wijst de klacht af.

Een mogelijk bijkomend leermoment uit deze uitspraak is het volgende. Consumenten kunnen noodzakelijke kosten die zij tijdens een vakantie hebben gemaakt, vaak via hun basisverzekering vergoed krijgen. Bij lage kosten voor medische consumptie kan het zijn dat deze kosten via het eigen risico voor rekening van de consument blijven. In deze uitspraak blijkt de betreffende verzekeraar de eventuele kosten van het eigen risico van dekking te hebben uitgesloten.

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging

Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging

(Kifid-uitspraak GC 2025-0307) De consumenten hebben - via verzekeraar Nationale-Nederlanden - DAS ingeschakeld om rechtsbijstand vanwege gebreken aan een gekochte...

Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw

Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw

(Kifid-uitspraak GC 2025-0272) Een consument vordert dat gevolmachtigde Promovendum de premieverhoging voor twee autoverzekeringen per contractvervaldatum ongedaan...

Kifid: verzekeringsvoorwaarden verstrekken via Mijn-omgeving voldoet

Kifid: verzekeringsvoorwaarden verstrekken via Mijn-omgeving voldoet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0266) Bij het online afsluiten van een verzekering moet de verzekeraar de verzekeringsvoorwaarden op de juiste manier ter hand stellen....

Kifid: niet wijzen op passende verzekering is schending zorgplicht

Kifid: niet wijzen op passende verzekering is schending zorgplicht

(kifid-uitspraak GC 2025-0248)  Er is schade ontstaan aan de woning van de consumenten doordat de vloer van de garage gedeeltelijk is verzakt. Tijdens het onderzoek...

Kifid: verweer gevolmachtigde te laat, klacht gedeeltelijk toegewezen

Kifid: verweer gevolmachtigde te laat, klacht gedeeltelijk toegewezen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0173, bindend) De consument heeft op vakantie in de Dominicaanse Republiek hartklachten gekregen waarvoor hij een arts heeft bezocht. De...

Kifid: Centraal Beheer verzaakte zorgplicht

Kifid: Centraal Beheer verzaakte zorgplicht

(Kifid-tussenuitspraak GC 2025-0162A, bindend) Centraal Beheer heeft in een klachtzaak als bemiddelaar of adviseur niet voldaan aan de zorg die redelijkerwijs verwacht...

Kifid: roekeloos rijden niet bewezen, bumperkleven wel

Kifid: roekeloos rijden niet bewezen, bumperkleven wel

(Kifid-uitspraak 2025-0093)  De auto van de consument is betrokken geweest bij een aanrijding met twee andere voertuigen. Volgens de consument is de tegenpartij...

Kifid: beëindiing klantrelatie door Rabobank onaanvaardbaar

Kifid: beëindiing klantrelatie door Rabobank onaanvaardbaar

(Kifid-uitspraak GC 2025-0072) De Rabobank verdenkt een consument van het plegen van hypotheekfraude en registreert de persoonsgegevens van de consument voor de...

Carola le Poole versterkt Geschillencommissie Kifid

Carola le Poole versterkt Geschillencommissie Kifid

Carola le Poole wordt per 1 februari benoemd tot  lid van de Geschillencommissie. Zij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie...

Kifid: geen reactie, geen renteherziening

Kifid: geen reactie, geen renteherziening

(Kifid-uitspraak GC 2025-0006) Consumenten hebben in 2019 van Florius een renteherzieningsaanbod ontvangen, waarop ze niet hebben gereageerd. Hierop heeft Florius...