Huishoudens in beweging zetten

Adfiz ken je vak 2022

(Adfiz in VVP 01-2022) Om consumenten te laten nadenken over de financiële gevolgen van overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid, startten BNP Paribas Cardif, Scildon en Adfiz onlangs een bewustwordingscampagne.

Een op de twee Nederlandse huishoudens is financieel kwetsbaar, meer dan 75.000 huishoudens krijgen binnen drie maanden te maken met betalingsproblemen als een inkomen wegvalt en ruim 25.000 gezinnen komen jaarlijks in de financiële problemen door het overlijden van een kostwinner.

In de praktijk blijkt het om uiteenlopende redenen lastig om consumenten te activeren zich te verdiepen in hun eigen financiële situatie en de risico’s die zij lopen. Uit zowel de gedragswetenschap als praktische ervaringen van financieel adviseurs blijkt dat consumenten zich liever op korte termijn ontwikkelingen focussen. Bijvoorbeeld de aankoop van een woning of het profiteren van de lage hypotheekrente. Overlijdens-, werkloosheids- en arbeidsongeschiktheidsrisico’s worden door consumenten beschouwd als kleine risico’s die zich mogelijk in de toekomst kunnen voordoen en worden daarom als minder urgent ervaren.

De reden hiervoor is dat consumenten – volgens het Nibud – niet over de juiste competenties beschikken voor financiële zelfredzaamheid op de lange termijn. Welke competenties dat zijn heeft heeft het Nibud ook geformuleerd. Daarbij is ook aangegeven welke rol de financieel adviseur daarbij zou kunnen spelen. Want als iemand de consument in beweging kan brengen om wél over lange termijn risico’s na te denken, is het de adviseur.

Campagne

Om adviseurs te ondersteunen bij het in beweging brengen van de consument in beweging te brengen, zijn verzekeraars BNP Paribas Cardif en Scildon samen met Adfiz een campagne gestart om consumenten te laten nadenken over hun maandlasten. Het hart van deze campagne is een communicatietoolkit die financieel adviseurs kan helpen om huizenbezitters én huurders in beweging te brengen. Hiermee kan aandacht worden gevraagd voor de gevolgen van werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en overlijden op de betaalbaarheid van woonlasten.

De boodschap van de middelen is vooral gericht om klanten die nog niet echt met het vraagstuk bezig zijn in beweging te brengen, en zijn geschikt om in te zetten op bijvoorbeeld website, in nieuwsbrieven, op social media, of als praatplaat om in een adviesgesprek het onderwerp te agenderen. In de middelen wordt verwezen naar een 5-stappenplan voor de consument:

Stap 1 Bereken wat je nodig hebt elke maand.

Stap 2 Bekijk wat de financiële gevolgen zijn als jou iets overkomt.

Stap 3 Bekijk of je het zelf op kunt vangen en voor hoe lang.

Stap 4 Bekijk of je het (gedeeltelijk) kunt verzekeren en wat dat kost.

Stap 5 Bepaal wat voor jou de beste keuze is.

De communicatietoolkit wordt kosteloos aangeboden aan alle financieel adviseurs in Nederland en is te vinden op adfiz.nl/wonenzonderzorgen .

‘Consumenten laten nadenken over hun maandlasten’

Reactie toevoegen

 
Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "Op basis van de data-analyse heeft Onesurance...

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...