Huurrecht: verder denken en kijken

NienkeTinholt Nienke ARAG 2021

(Uit ARAG-special 'Vertrouwen op het recht') In 2019 stond huurrecht op plaats 5 van de meest gemelde zakelijke geschillen. In 2020 steeg het met één plaats naar nummer 4. Deze geschillen gaan meestal over bedrijfsruimtes. Bij de huur van een bedrijfspand kan een ondernemer voor lastige situaties komen te staan. Denk aan de opzegging van de huur door de verhuurder, of aan gebreken aan, onderhoud of renovatie van een winkelbedrijfsruimte.

Het is wonderlijk dat slechts één op de vijf ondernemers beschikt over een rechtsbijstandverzekering. En dat terwijl vrijwel iedere ondernemer binnen vijf jaar te maken krijgt met minstens één juridisch geschil. Ik zie zelf hoeveel conflicten er kunnen ontstaan, alleen al op het gebied van huurrecht. Dat zijn soms lastige zaken. Want ons doel is natuurlijk om alles zo goed mogelijk op te lossen, zodat huurder en verhuurder uiteindelijk weer op goede voet met elkaar verder kunnen. Onze drijfveer is om mensen zo goed mogelijk te helpen en voor hen het best mogelijke resultaat te behalen. Soms betekent dat ook wel eens dat men wat water bij de wijn moet doen.“

Uit handen

“Zo had ik bijvoorbeeld een cliënte die na dertig jaar haar winkelpand moest verlaten, omdat de verhuurder had besloten te gaan verbouwen. Of eigenlijk beter gezegd: te slopen en te herbouwen. In de dertig jaar voorafgaand aan deze plannen had de verhuurder eigenlijk nooit veel aandacht aan het pand besteed. Cliënte had dit altijd voor lief genomen. Zij wilde geen problemen omdat zij erg blij was met de gunstige ligging van het pand. Maar nu werd ze ineens geconfronteerd met deze situatie. Ze heeft eerst geprobeerd om zelf tot een oplossing te komen, maar toen de verhuurder ervoor koos om het juridische pad te bewandelen, besloot ze hulp te zoeken. Gelukkig had zij wel een rechtsbijstandverzekering. Wij konden haar daardoor de juridische rompslomp uit handen nemen, zodat zij zich kon bezighouden met het runnen van haar zaak.”

Realistisch beeld

Als ik een zaak ga behandelen, voer ik altijd veel gesprekken met cliënten. Allereerst om zorgen weg te nemen en het vertrouwen te geven dat ik hun belangen goed ga behartigen. Natuurlijk bespreken we ook altijd wat de wensen zijn en hebben we het over alle mogelijke uitkomsten. Want er is natuurlijk een kans dat een rechter in het nadeel van mijn cliënt besluit en daar heeft mijn cliënt zich dan wel naar te schikken. Je lot in handen leggen van de rechter is altijd lastig. Je weet nooit welk besluit er wordt genomen en dat brengt voor beide partijen de nodige onzekerheid met zich mee. Ik probeer daarom altijd zo’n realistisch mogelijk beeld te scheppen voor mijn cliënten. Een goede afloop van een zaak kan je simpelweg niet garanderen. Bij de rechter zijn er twee uitkomsten mogelijk: winst of verlies.

Gelijk of zekerheid

Mijn cliënte uit bovengenoemde zaak zag het echt niet zitten om te moeten verhuizen, maar later terugverhuizen naar de nieuwbouw was ook geen optie. Dan moest zij in totaal twee keer verhuizen en dat bracht flink wat kosten met zich mee. En dan was het ook maar de vraag of klanten haar op haar tijdelijke locatie wel zouden weten te vinden. De wens van cliënte was in principe dan ook om de huurovereenkomst in stand te houden. Tegelijkertijd was ze ook heel erg op zoek naar zekerheid. Daarom besloten we om, terwijl de procedure al liep, toch weer in gesprek te gaan met de gemachtigde van de verhuurder. En wat bleek: ook de verhuurder bewandelde toch liever een ander pad. We gingen met elkaar in gesprek en na een moeizame onderhandeling kwamen we tot een akkoord. De afspraken werden vastgelegd in een beëindigingsovereenkomst bij een notaris. Dat gaf beide partijen de zekerheid dat de afspraken ook echt nageleefd zullen worden. De gerechtelijk procedure kon hiermee worden stopgezet. Dit betekende wel dat mijn cliënte toch haar vertrouwde plek moest verlaten. Dat viel haar best zwaar, maar zij had nu zekerheid over de toekomst. Een nieuwe locatie had ze ondertussen al gevonden en ze ontving een vergoeding voor de verhuis- en inrichtingskosten. Daarmee was het voortbestaan van haar onderneming veiliggesteld en dat was voor haar belangrijker dan haar gelijk proberen te krijgen, met alle gevolgen die daar misschien bij komen kijken.

Nienke Tinholt: ‘Je lot in andermans handen leggen, is lastig.‘

Klantbelang centraal

Het oplossen van juridische problemen betekent soms dus verder denken en kijken. Het belangrijkste in het hele proces is een luisterend oor te zijn voor cliënten en te achterhalen waar precies hun belang zit. Wat willen ze bereiken? En wat is realistisch? Als dat duidelijk is, kunnen we aan de slag met het oplossen van het probleem! En dat hoeft niet altijd door middel van een stap naar de rechter.

Partner van dit artikel

Reactie toevoegen

 
Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

De jury van de VVP Advies Award 2024 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

KNVB en ARAG presenteren nieuw scheidsrechterstenue voor #TeamFairPlay

KNVB en ARAG presenteren nieuw scheidsrechterstenue voor #TeamFairPlay

De volledige arbitrage tijdens de TOTO KNVB Bekerfinale Feyenoord – N.E.C maakte voor het eerst haar opwachting in het gloednieuwe Nike scheidsrechterstenue....

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Tijdgeestanalist en innovatiestrateeg Christine Boland (eerder dit jaar hogelijk gewaardeerd door de 700 bezoekers van het VIP-congres van VVP en CGA) en architect...

ARAG:  Nederlanders onderschatten persoonlijke kwetsbaarheid bij online fraude

ARAG: Nederlanders onderschatten persoonlijke kwetsbaarheid bij online fraude

Nederlanders schatten hun kennis over cybercrime te positief in en dat verhoogt het risico op deze groeiende vorm van fraude, aldus ARAG op basis van onderzoek onder...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk vandaag om 16.00 uur naar de live-uitzending van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantgerichte advieskantoor...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Woon op 11 oktober 2023 om 16.00 uur gratis de spectaculaire live-uitzending bij van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest...

KNVB en ARAG verlengen samenwerking tot 2028

KNVB en ARAG verlengen samenwerking tot 2028

ARAG en de KNVB verlengen hun samenwerking tot 2028. Marc van Erven, CEO ARAG Nederland: “De match tussen de scheidsrechters en ARAG is heel logisch en...