Hypotheekadviseur, timing is alles!

Kennisartikel Centraal Beheer foto 1 006

(Partner in kennis Centraal Beheer in Katern Hypotheken, VVP 3-2024) Hoe kun je verduurzamingsadvies voor consumenten zo effectief mogelijk maken? Door het onderwerp op het juiste moment aan te kaarten en zo concreet mogelijk te maken. En daar heb je echt de hypotheekadviseur bij nodig, blijkt na analyse van de klantarena, een groepsgesprek van Centraal Beheer met woningeigenaren.

...

Acht klanten zitten om de tafel. Allemaal hebben ze de afgelopen anderhalf jaar een woning met een laag energielabel gekocht: E, F, of G. En allemaal hebben ze een hypotheek afgesloten bij Centraal Beheer, Syntrus Achmea Hypotheken, Woonfonds of Attens.

In deze klantarena praten ze over hun hypotheek, over de verduurzaming van hun huis, en hoe ze het advies van hun hypotheekadviseur hebben ervaren. Ze laten foto’s zien van hun verbouwing of verduurzaming en benoemen hun emoties. Het publiek, zo’n dertig medewerkers van de genoemde merken, luistert aandachtig toe. Online kijken er nog ruim zestig collega’s mee.

Naar binnen halen

“We doen zo’n klantarena een paar keer per jaar’, vertelt José Rouwenhorst. Ze is liaison Klant en Toezichthouder van de hypotheekmerken. “Het is voor ons een manier om de stem van de klant naar binnen te halen.”

“Er is veel herkenning bij zo’n evenement, maar we doen ook altijd nieuwe inzichten op”, vult Paul Bänziger aan. “Het zet ons aan het denken over hoe we ons klantproces nog beter kunnen vormgeven.” Bänziger is commercieel verantwoordelijk voor de intermediaire distributie van de hypotheekmerken.

Energielabel leeft niet

Een van de vragen was natuurlijk waarom de klanten gekozen hebben voor een huis met een laag energielabel. De antwoorden laten zien dat het label absoluut niet leeft onder deze consumenten. Een klant merkte zelfs op dat het uit huis gaan van de kinderen meer besparing had opgeleverd dan het isoleren.

Verduurzaming wordt vaak gezien als gedoe, bleek uit de reacties. En het is zeker niet de drijfveer om een huis te kopen. De jongere aanwezigen waren al blij dat ze na lang zoeken überhaupt een woning gevonden hadden. Een paar ouderen zeiden het huis vooral te hebben gekocht vanwege de plek, de omgeving en de charme.

Wat Rouwenhorst opviel is dat verduurzaming heel erg werd gekoppeld aan de energierekening. “Een onderwerp als de staat van de fundering was voor hen echt een heel ander hoofdstuk. Ik zag een paar mensen schrikken toen de fundering ter sprake kwam. Daar hadden ze kennelijk nog niet over nagedacht.”

Rol hypotheekadviseur

Verder merkten zowel Bänziger en Rouwenhorst op dat deze klanten door hun hypotheekadviseur slechts in beperkte mate waren gewezen op verduurzaming. Bänziger: “Wat ik vaker hoor, is dat het onderwerp wel wordt aangestipt, maar het gaat maar één spade diep. Ik zie daar bij consumenten zeker behoefte aan meer hulp.”

“Een paar klanten zeiden dat ze het fijn zouden vinden als er bij de aan koop een bouwkundig adviseur of iemand van dien aard mee had gekeken. Iemand die daadwerkelijk in de woning kijkt en uit kan leggen wat de situatie is: wat zou je kunnen doen, wat heb je daarvoor over, hoe zou je dit kunnen fi nancieren”, vult Rouwenhorst aan. “De consument is zeker bereid om te verduurzamen. Maar het lijkt meer een latente wens te zijn, die door een concrete trigger aangewakkerd moet worden.”

“Er bestaat al energieadvies. Maar dat kost al gauw 300 euro, dat is weer een drempel”, vult Rouwenhorst aan. “We geven klanten nu soms een waardecheque voor korting op de verduurzaming zelf. En misschien moeten we overwegen om zo’n energieadvies nóg aantrekkelijker of misschien wel gratis te maken. Vraag is op welk moment we dat dan inpassen in het proces.”

Centraal beheer helpt met tools

Bänziger: “Adviseurs hebben een cruciale rol, want zij geven het advies. En wij helpen de adviseur dan weer met onze tools, onze adressen waar een klant energieadvies kan krijgen, en de mensen die zij kunnen inschakelen.”

‘Verduurzaming op tijd bespreken helpt huizenkopers’

Rouwenhorst: “Deze klanten vonden onze online tools te generiek. En ze worden vaak te laat opgemerkt, als de handtekening al is gezet. Veel mogelijkheden die wij bieden, bleken bovendien niet bekend bij deze klanten. Het is goed om dat van hen te horen.”

Groen leningdeel onbekend

Ze licht toe: “Een paar klanten zeiden dat ze wel behoefte hadden gehad aan een verduurzamingspotje dat niet meteen besteed hoefde te worden. Ze wis-ten niet dat dat gewoon bestaat: de 6 procent extra leenruimte voor verduurzaming. En daarnaast hebben wij nog ‘het groene leningdeel’, met korting op de rente. Dus ik zie daar echt een rol voor de hypotheekadviseur. De meeste klanten aan tafel zien die echt als hun vertrouwenspersoon.”

IJzer smeden als het heet is

Bänziger besluit: “Je moet het ijzer smeden als het heet is. Dat is naar mijn mening het moment dat de klant richting een handtekening gaat: we gaan kopen, en hoe gaan we dat financieren. Dat is hét moment om over verduurzaming te beginnen.”

Reactie toevoegen

 
Hogere rente lastig voor pensioenfondsen en verzekeraars

Hogere rente lastig voor pensioenfondsen en verzekeraars

Hoewel het verschil tussen een rentevaste periode van tien en 20 jaar ongeveer hetzelfde is gebleven (0,20-0,30 procentpunt), kiezen meer mensen vanwege de hogere...

CB verandert Extra Pensioen Sparen in Extra Pensioen Opbouw

CB verandert Extra Pensioen Sparen in Extra Pensioen Opbouw

Centraal Beheer wijzigt vanaf 25 oktober de naam Extra Pensioen Sparen in Extra Pensioen Opbouw. Klanten kunnen dan naast sparen ook beleggen. Klanten krijgen vanaf...

Centraal Beheer: energie-apps helpen vergroenen

Centraal Beheer: energie-apps helpen vergroenen

De helft van de Nederlanders die zonnepanelen heeft, checkt hun energieopbrengsten in een app. Ruim 60 procent van hen zegt hierdoor bewuster met energie om te gaan....

Jongeren minst bekend met financiële gevolgen langdurig verzuim

Jongeren minst bekend met financiële gevolgen langdurig verzuim

Jongeren weten relatief het minste van de mogelijke financiële gevolgen van langdurig verzuim. Dat blijkt uit onderzoek van Centraal Beheer, uitgevoerd door...

Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024

Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024

Uitgaande van de verwachte gemiddelde loonstijging in 2023, stijgt volgend jaar voor de meeste inkomens de maximale hypotheek. Aldus de toelichting bij de Wijzigingsregeling...

Nederlanders stellen onderhoud aan woning uit

Nederlanders stellen onderhoud aan woning uit

De helft van de huizenbezitters stelt woningonderhoud uit, terwijl de gevolgen groot kunnen zijn, zo blijkt uit onderzoek van MeMo2 in opdracht van Centraal Beheer...

Persoonlijke lening bij verbouwen minder vaak interessant door stijgende rente

Persoonlijke lening bij verbouwen minder vaak interessant door stijgende rente

Een lening afsluiten om te verbouwen is volgens Geld.nl steeds minder vaak voordeliger dan de hypotheek verhogen. “Alleen voor leenbedragen tot 23.000 euro...

Hypotheekbezitter met financiële stress zoekt geen hulp

Hypotheekbezitter met financiële stress zoekt geen hulp

Een op de vijf Nederlanders met een koopwoning en hypotheek maakt zich zorgen over zijn financiële situatie. Ondanks die zorgen schakelt de helft van alle huiseigenaren...

Tegemoetkoming in mindering gebracht op studieschuld

Tegemoetkoming in mindering gebracht op studieschuld

De terugkeer van de basisbeurs, waar de Eerste Kamer eerder deze week mee instemde, betekent het einde van het sociaal leenstelsel. Als gebaar richting studenten...

Geschillencommissie steekt stokje voor executie woning

Geschillencommissie steekt stokje voor executie woning

(Kifid-uitspraak GC 2023-0362) De Geschillencommissie is in dit geval van oordeel dat opeising van de geldlening en de executie van de woning door Obvion gegeven...