IDD: hoe omgaan met de 'wensen en behoeften'-eis

Adfiz logo 350 x 168

(door Adfiz)

De IDD schrijft voor dat je voorafgaand aan het sluiten van een verzekering de wensen en behoeften vaststelt op basis van de informatie die je van je klant hebt gekregen. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je klant uitsluitend informatie ontvangt over verzekeringen die aansluiten bij zijn wensen en behoeften. Wat betekent dit voor de breedte van je advies?

Achtergrond van de ‘wensen en behoeften’-bepaling is de wens vanuit Europa om ongewenste verkoop tegen te gaan. Als een klant een gerichte vraag heeft dan moet een financiële dienstverlener daarop inspelen en hem informatie verschaffen die daarop aansluit. In de memorie van toelichting op de Wft wordt daarbij het volgende voorbeeld aangehaald: heb je een klant die aangeeft zijn auto alleen WA te willen verzekeren, dan mag je hem geen informatie geven over een all-risk verzekering.

Gevolgen voor advies?

Bovenstaand voorbeeld kan tot het misverstand leiden dat de ruimte om te adviseren wordt ingeperkt. Dat hoeft niet zo te zijn. De Europese eis is vooral in het leven geroepen om te voorkomen dat klanten op een website allerlei commerciële aanbiedingen krijgen voor financiële producten waar ze niet om hebben gevraagd.

In het IDD-portaal op de Adfiz-site, dat we ook voor niet-leden hebben opengesteld, hebben wij daarover het volgende geschreven: “In gewone adviessituaties zal deze regel geen (noemenswaardige) impact hebben. Dat komt omdat je je klant pas over producten informeert na een (vaak bredere) inventarisatie van zijn wensen en behoeften en vaak ook financiële positie, kennis en ervaring en risicobereidheid. De regel richt zich vooral op execution only waar deze inventarisatie niet plaatsvindt.”

Kort gezegd: de wensen en behoeften komen in een adviessituatie tot stand in overleg tussen de klant en zijn adviseur. Vervolgens moet de productinformatie aansluiten op de samen vastgestelde wensen en behoeften.

Nadere toelichting

De wensen en behoeften-regel ziet op adviessituaties, maar ook op bemiddeling (dus zonder advies):

- in een adviessituatie bespreek je (automatisch) met de klant zijn wensen en behoeften. De vraag waar de klant mee binnenkomt hoeft daarbij niet de eindsituatie te zijn. Integendeel, daarop volgt doorgaans een interactief proces waarbij de adviseur met de klant zijn klantvraag bespreekt wat leidt tot een concreet op de klantvraag gericht advies;

- in de complexe sfeer kennen we in de Wft de verplichting van passend advies en de aantoonbaarheid daarvan;

- bij niet complex is er geen Wft-plicht voor passend advies maar geldt de civiele zorgplicht. De wensen en behoeften-regel is dan een nadere invulling vanuit de Wft dat je advies en informatie wel moet aansluiten bij de (uiteindelijke) wensen en behoeften van de klant;

- bij bemiddeling zonder advies is dit interactieve proces er niet en moet de informatie die je geeft direct aansluiten op de wensen en behoeften die de klant aangeeft. Je mag daarbij afgaan op de informatie die de klant je geeft, hebt geen onderzoeksplicht en hoeft geen aanvullende vragen te stellen.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...