‘Ik leer elke dag van iedereen’

“Als je je echt inleeft in je klanten, willen ze nooit meer bij je weg”, zegt Wilma van der Sterre-Aarts, directeureigenaar van drie vestigingen van de Hypotheker in de regio Eindhoven. Een portret aan de hand van acht kernvragen.

1. Visie: waar wil je over vijf jaar met je kantoor staan?

“We willen het beste financieel adviesbureau van de omgeving Eindhoven/Veldhoven worden. Voor wie de omgeving niet kent, lijkt dat misschien een beperkte gedachte, maar voor mij is het een uitdaging. Ten eerste houd ik graag mijn beide benen op de grond en stel mezelf graag doelen die haalbaar zijn. Je kunt wel de beste voetballer van de wereld willen worden, maar dat is niet realistisch. Ten tweede is de uitdaging wel degelijk groot. Ik heb ik in deze regio namelijk te maken met een aantal prachtige concurrenten, waar ik bewondering voor heb. De doelstelling is dus niet zomaar even gehaald. Daar moeten we vanuit onze drie vestigingen met onze zeventien medewerkers wel echt voor willen gaan.”

2. Missie: waarom ben je financieel adviseur geworden?

“C’est la vie. Het is zoals bij de meeste financieel dienstverleners: je rolt per ongeluk in het vak. Ikzelf had mezelf hooguit twee jaar gegeven in de financiële sector. Ik kwam bij toeval bij dit advieskantoor terecht en ben er gebleven. Niet alleen vanwege de toenmalige eigenaar Harry Doomen, die voor mij een inspirerend werkgever is geweest, maar ook vanwege het vak zelf. Goede adviseurs – dat wil zeggen adviseurs die niet alleen kennis van zaken hebben, maar ook de juiste vragen weten te stellen, durven doorvragen en weten te luisteren – weten binnen de kortste keren alles van een klant. Ze kennen zijn wensen, zijn angsten, zijn dromen en zijn dilemma’s. Als adviseur kun je een enorme impact hebben op het leven van mensen. Je kunt het positieve verschil voor ze maken. Iedere keer geniet ik weer hoe snel je tot echte gesprekken over wezenlijke zaken met mensen kunt komen. Vaak weet ik na tien minuten al meer van een klant dan mensen uit hun directe omgeving. Dat is mooi. En daar kun je als adviseur ongelooflijk veel mee.”

3. Voorbeeldondernemers: ken je voorbeeldondernemers waar jij je aan spiegelt of die je bewondert? Kun je kort uitleggen waarom?

“Ik kan niet direct een voorbeeldondernemer noemen. Ik houd van mensen, of ze nu ondernemer zijn of niet. Ik leer elke dag van iedereen. Ik heb geen lichtend voorbeeld. Er zijn ook geen mensen die ik nog per se moet ontmoeten voor ik dood ga. Ik houd ook niet van adoratie en ook niet van mensen die andere mensen blind navolgen. We zijn allemaal bijzonder. Als je goed naar iemand kijkt, kun je altijd wel iets leren. Ieder mens draagt een geschiedenis in zich mee. Het mag geen verrassing zijn dat ik vooral van ondernemers houd

die niet voor het gewin gaan, maar die mensen oprecht willen helpen. Ik heb altijd geloofd dat wie zich echt kan inleven in zijn klanten ook succesvol is. Als klanten het gevoel hebben dat ze gehoord en geholpen worden, willen ze nooit meer bij je weg.”

4. Inspiratie: door wie of wat wordt jij geïnspireerd? Liefst één voorbeeld van binnen en één voorbeeld van buiten de sector.

“Er is niet iets specifieks dat mij inspireert. Ik laat me inspireren door al mijn medewerkers, al mijn klanten en door iedereen die ik op mijn pad tegenkom.”

5. Samenwerking: hoe werk je het liefst samen met verzekeraars en banken? En zie je dit terug in je praktijk? Wat kan verbeterd worden?

“Het zou mooi zijn als een woord weer een woord is waarop vertrouwd mag en kan worden. Nu kun je geen rechten ontlenen aan hetgeen er wordt (toe)gezegd. Dit maakt de terugkoppeling aan de consument erg lastig. Hierdoor zal het langer duren voor het vertrouwen in de branche hersteld is. Ik betreur dit ten zeerste. De totale bedrijfstak heeft er baat bij dat het vertrouwen wordt hersteld. Dat vertrouwen verdienen we alleen bij de klant. En om de klant zo goed mogelijk te bedienen, hebben we elkaar nodig.”

6. Klant: wat is je mooiste klantervaring? Kun je dit heel kort toelichten?

“Er zijn zoveel voorbeelden. Eigenlijk wil ik niet kiezen. Ik maak ze elke dag mee. Ik zal er twee noemen. Eén alledaagse en één bijzondere. Een vader belt mij met de vraag of zijn dochter, die in het noorden van het land woont, langs kan komen omdat ze een huis willen kopen. Uiteraard kan dat. Dochter en vriend komen ’s avonds naar Eindhoven en slapen bij vader omdat we ’ s morgens vroeg de afspraak hebben. Hun verwachtingen zijn hoog gespannen, want ze willen graag het huis kopen. Na een goed gesprek is mijn advies echter om nog een jaar te wachten met kopen. Ze zijn niet teleurgesteld, maar begrijpen mijn advies en zijn er blij mee. Terugkoppeling van zowel vader als dochter: we zijn blij met het duidelijke en eerlijke advies, mogen we volgend jaar weer langskomen? “Op de dag van de aanslagen op het World Trade Center

7. In the picture: ken je iemand in de financiële sector die je wel eens in de schijnwerpers wil zetten? Wie en waarom?

“Mijn voormalige werkgever Harry Doomen. Hij is met pensioen, maar hij heeft ervoor gezorgd dat ik in dit vak ben gebleven. Hij is mijn inspirator geweest. Door betrokken te zijn bij het wel en wee van elke medewerker en elke klant.”

8. Wens: wat wens je de adviessector toe?

“Ik wens de sector oprechte klantgerichtheid toe. We zeggen vaak dat we het klantbelang voorop stellen, maar vaak is dat afgedwongen door wetgeving en media. Door alle negatieve aandacht is er dan het besef dat we wel beter voor de klant moeten zijn, willen we de negatieve aandacht stoppen. Maar dat is de omgekeerde wereld. Als we samen het klantbelang echt voorop stellen, hoeven we ons niet meer druk te maken over onze reputatie. Dan is het vertrouwen er volledig.” nin New York besloten we onze adviesgesprekken van die dag toch door te laten gaan. Natuurlijk spraken we alleen maar over de terreur van die dag die we totaal niet konden bevatten. Veel mensen weten nog precies waar ze waren en wat ze deden op 9 september 2001. Wij zullen nooit de intense gesprekken vergeten die we op deze dag met een aantal van onze klanten voerden. Zo bijzonder. Zo hartverscheurend. Zo kwetsbaar. We hebben met elkaar gehuild en voelden de wanhoop van elkaar. Dan ben je geen klant of adviseur meer. Dan ben je mens. Het klinkt misschien vreemd, maar zo wil ik werken: van mens tot mens.”

‘Als je je echt inleeft in je klanten, willen ze nooit meer bij je weg’

Wilma van der Sterre-Aarts: ‘Ik wens de sector oprechte klantgerichtheid toe’

Reactie toevoegen

 
Editie
Nederlanders nog vaak onbekend met financiële gevolgen relatiebreuk

Nederlanders nog vaak onbekend met financiële gevolgen relatiebreuk

Een derde van de Nederlanders die te maken heeft gehad met een relatiebreuk was er vooraf onvoldoende van op de hoogte tot welke financiële gevolgen dit kan...

Menselijke interactie blijft belangrijk

Menselijke interactie blijft belangrijk

(Edgar Hollander, De Hypotheker Nieuw-Vennep, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Digitalisering biedt ontegenzeglijk voordelen, zoals meer adviestijd. Belangrijk...

Vooruitzichten alleenstaanden met modaal inkomen onverminderd slecht op huizenmarkt

Vooruitzichten alleenstaanden met modaal inkomen onverminderd slecht op huizenmarkt

"Het is voor huizenkopers met een modaal inkomen onverminderd moeilijk om een betaalbare woning te vinden. Zo krijgen alleenstaanden met een modaal inkomen voor...

De Hypotheker: woningmarkt herstelt zich

De Hypotheker: woningmarkt herstelt zich

De woningmarkt is zich geleidelijk aan het herstellen, aldus De Hypotheker. Na veertien opeen volgende maanden van dalingen is het gemiddelde hypotheekbedrag in...

Jonge huizenkopers profiteren van herstel op huizenmarkt

Jonge huizenkopers profiteren van herstel op huizenmarkt

Doordat het woningaanbod in de afgelopen maanden is toegenomen en starters minder last hebben van concurrentie van beleggers hebben zij steeds meer kans op een betaalbare...

"In tweede helft 2023 daling langlopende hypotheekrentes in vooruitzicht"

"In tweede helft 2023 daling langlopende hypotheekrentes in vooruitzicht"

De gemiddelde hypotheekrente is in de eerste vijf maanden van 2023 gestabiliseerd en gaat naar verwachting tegen het einde van dit jaar zelfs dalen. Tegelijkertijd...

Interesse verduurzaming woning groeit ondanks gestegen hypotheekrente

Interesse verduurzaming woning groeit ondanks gestegen hypotheekrente

Uit eigen data van De Hypotheker blijkt dat het aantal hypotheekaanvragen voor woningverbetering - waaronder het verbouwen of verduurzamen van de woning - in het...

Positie starters op woningmarkt stabiel

Positie starters op woningmarkt stabiel

In de afgelopen twaalf maanden is de positie van starters - ondanks de flink gestegen hypotheekrente - per saldo redelijk stabiel gebleven door dalende huizenprijzen,...

De Hypotheker ziet herstel

De Hypotheker ziet herstel

Verschillende signalen wijzen erop dat de huizenmarkt begint te herstellen, meent De Hypotheker. In vergelijking met de laatste drie maanden van 2022 is het aantal...

Het vuur van... Jasper Cuijten

Het vuur van... Jasper Cuijten

(Het vuur van.... Jasper Cuijten, directeur Business Development De Hypotheker, in VVP 1, 2023)Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste...