In de wereld van likes, shares en retweets

Karin van Geelen 2020

Als er ooit een goede tijd was om serieus aan de slag te gaan met sociale media, dan is het nu. Maar hoe pakt u dat slim aan?

In de anderhalvemetersamenleving zijn kantoorbezoeken, keukentafelgesprekken, congresbezoeken en netwerkbijeenkomsten voorlopig even van de baan. Hoe onderhoudt u vanuit kantoor of thuiswerkplek de contacten met klanten, relaties en de rest van de wereld? Sociale media kunnen zeker nu een belangrijke rol spelen in klantcontact, kennisdeling en profilering. Als u toch al werk wilde maken van LinkedIn, Twitter, Instagram of Facebook, dan is dit een mooie gelegenheid.

Als het goed is, heeft u nagedacht over het doel van uw activiteiten op sociale media. Dat kan bijvoorbeeld zijn: bouwen aan naamsbekendheid, een extra kanaal inzetten voor klantenservice, laten zien dat u actief en deskundig bent of uw bedrijf en portefeuille een podium geven. De realiteit zal zijn dat uw aanwezigheid op sociale media meerdere doelen dient. Toch is het belangrijk om gefocust te blijven op wat u voor ogen heeft. Voor u het weet, bent u de hele dag met iedereen aan het discussiëren en reageert u op elke post, tweet en reactie.

Het 3b-model

Laten we ervan uitgaan dat uw professionele doel is om u te profileren als verzekeringsdeskundige voor particulieren en kleine zelfstandigen en dat u daarmee ook uw naamsbekendheid wilt vergroten. Een beproefd model om uw strategie daarin te bepalen is, net als voor uw reguliere marketing- en communicatieactiviteiten, gebaseerd op de drie B’s: behoefte, belofte, bewijs. Waar ligt op dit moment de behoefte van uw doelgroep? Zijn ze op zoek naar extra (inkomens)zekerheid of juist naar mogelijkheden om op kosten te besparen? Met welke belofte kunt u die behoefte invullen? En wat is het bewijs dat u doet wat u belooft en daar goed in bent? Heeft u tevreden klanten die iets posten over hun positieve ervaringen of de goede resultaten dankzij uw advies? Kunt u een case laten zien waaruit blijkt dat een klant door een update van zijn verzekeringen nu minder premie betaalt?

Het is verstandig om in dit 3B-model ook alvast na te denken over de thema’s die u wilt bespreken en de frequentie waarmee u dit doet.

Fatsoensgrenzen

Behalve de geplande activiteiten, is er ook zoiets als aanwezig zijn op sociale media. U kunt snel vragen beantwoorden, uw mening geven over actuele (financiële) onderwerpen en zo laten zien dat u een betrokken deskundige bent. Houd er rekening mee dat in principe iedereen kan meelezen met wat u post, tweet of liket. Een vriend die in de diplomatenwereld werkt, gaf me ooit een simpel maar doeltreffend advies. “Als je over iemand anders praat, doe dan net of diegene erbij staat. Daarmee voorkom je excuses en smoesjes achteraf of een verstoorde relatie.” Die houding is handig voor uitingen op sociale media. Wees bewust dat klanten, collega’s en uw vrienden meelezen.

De volgende keer ga ik in op de specifieke sociale media en welke kanalen waarvoor het meest geschikt zijn. Intussen nodig ik u van harte uit om uw uitdagingen of successen met mij te delen. Ik ontmoet u - voorlopig vooral even online - graag!

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...