In Holland staat een duurzaam huis

Björn Jalving 2020

(door Björn Jalving, Turien & Co.) Met het groeiend aantal duurzame consumenten heeft de duurzame adviseur toekomst! Net als voor iedere doelgroepbenadering vraagt dit wel om een investering in kennis en kunde.

In Holland staat een huis, en dat huis is steeds vaker een duurzaam huis. Met zonnepanelen, goede isolatie, een warmtepomp, misschien is het huis zelfs wel gasloos. Naast de verduurzaming van onze woningen springt ook de verduurzaming van het wagenpark in het oog. Zo is het aantal Tesla’s dat ik iedere ochtend zie rijden in november en december weer fors toegenomen. Deze verduurzaming van onze auto’s en woonhuizen zal lang niet altijd ideologisch gedreven zijn, hoor ik soms. En inderdaad de lagere bijtelling op elektrische auto’s en de lagere hypotheekrente op duurzame investeringen resulteren erin dat deze transitie ook vaak fiscaal of economisch gedreven is.

Jaarlijks verschijnt het onderzoek Dossier Duurzaam. In het onderzoek uit 2019 valt op dat 39 procent van de consumenten bereid is om extra te betalen voor duurzaamheid. In 2014 was dit nog 28 procent. Van de consumenten ziet 45 procent zichzelf als aanjager of sympathisant van duurzaamheid. In de VVP kwam onlangs een onderzoek van Vereniging Eigen Huis aan bod waaruit blijkt dat een kwart van de klanten duurzaamheid bespreekt met de hypotheekadviseur. Deze statistieken verklaren wellicht het groeiende aantal ‘meters’ met duurzame producten in de supermarkt, de opmars van ASN en Triodos en de opmars van duurzame energieleveranciers. Wat betreft duurzame producten moet u de Toscaanse Minestronesoep van de Kleinstesoepfabriek eens proberen!

Enorme kans

En wat doen wij als verzekeringssector? Er schiet me een grote verzekeraar te binnen die zo nu en dan reclamespotjes heeft over duurzaamheid. Ik denk aan een grote vergelijkingssite die duurzaam beleggen meeneemt in de vergelijking van zorgverzekeringen. Verder is er nog de Eerlijke Verzekeringswijzer, waarin de beleggingsprofielen van een aantal grote verzekeraars worden vergeleken. Helaas ontbreken hierin de kleinere verzekeraars. Als marketeer in de verzekeringen zie ik duurzaamheid als een ontzettende kans. De doelgroep is de laatste jaren sterk groeiende en zal nu minimaal een kwart en maximaal de helft van de consumenten betreffen. Was het in het verleden niet de adviseur die klanten de weg kon wijzen in het woud van verzekeraars en producten naar de juiste verzekeraar en het juiste product? Met de komst van IPIDS, vergelijkingswebsites en duidelijker verzekeringsvoorwaarden neemt de rol van de adviseur wellicht wat af. Toekomst is er echter voor degene die klanten op weg kan helpen naar duurzame verzekeringen. Welke verzekeraar heeft een duurzaam beleggingsprofiel, wat doet de verzekeraar op het gebied van duurzaamheid in de producten en wat draagt de verzekeraar in algemene zin bij aan mens, maatschappij en milieu? Affiniteit met duurzaamheid, belangstelling en nieuwgierigheid zijn een goed startpunt. Welke adviseur bij u op kantoor past in dit profiel? Een match tussen de adviseur en klant op deze kernwaarde zorgt voor een ontzettend sterke klantenbinding! Overdrijf het niet, de adviseur hoeft niet zelf een EV te rijden, gasloos te wonen en alleen maar biologisch boodschappen te doen om een klant op weg te kunnen helpen naar een duurzamere verzekering!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Duurzaam verzekeren met data en diensten

Duurzaam verzekeren met data en diensten

"Verzekeraars en adviseurs kunnen een sleutelrol spelen in het bevorderen van een meer duurzame en veerkrachtige verzekeringssector." Dat stelt Onno Bloemers, First...

Circulaire inspiratie: R-Ladder

Circulaire inspiratie: R-Ladder

(Uit VVP-special Duurzaam Wonen 2025) Het is goed als je duurzame keuzes maakt en je je bewust bent van de impact die jouw keuzes hebben. Nog beter is het om te...

Adviseur, neem regie over verduurzaming!

Adviseur, neem regie over verduurzaming!

(Karin Boog, Vereniging Eigen Huis, in VVP-special Duurzaam Advies 2025) De hypotheekadviseur kan de spil zijn in het verduurzamingsproces. Door samen te werken...

Het sentiment is veranderd

Het sentiment is veranderd

(Paul Burger, Ideële Verzekeringen, in VVP-special Duurzaam Advies 2025)  Een grote uitdaging zie ik in het veranderde sentiment binnen onze samenleving...

Een gezond interieur voor mens en aarde

Een gezond interieur voor mens en aarde

(Iris van Asselt, duurzaam interieurontwerper, in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Bij duurzaam wonen denk je al snel aan zonnepanelen en warmtepompen. Maar niet...

Boeken van betekenis

Boeken van betekenis

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2025) Een mensenleven is te kort om alle goede, inspirerende, ontroerende, betekenisvolle boeken te lezen die er zijn geschreven....

a.s.r. introduceert klimaattransitieplan

a.s.r. introduceert klimaattransitieplan

a.s.r. introduceert een klimaattransitieplan. Met deze stap neemt a.s.r. afscheid van het klimaat- en biodiversiteitsverslag. Het plan beschrijft de stappen die...

Boudewijn van Uden: elke druppel telt

Boudewijn van Uden: elke druppel telt

“Je kunt bij alles denken dat het om een druppel op een gloeiende plaat gaat, maar ik denk dat al die druppels samen toch helpen om die plaat iets te koelen…”...

Adviesalerts! Duurzaam Advies

Adviesalerts! Duurzaam Advies

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2025)  Wordt het niet eens tijd voor een keurmerk Duurzaam Financieel Advies? VVP vraagt het zich af in de rubriek vol praktijkinfo...

Duurzaam verzekeren met data en diensten

Duurzaam verzekeren met data en diensten

(Onno Bloemers, First Day Advisory Group, in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Of het nu gaat om schade, pensioen, zorg of leven – de verzekeringssector...