In Holland staat een duurzaam huis

Björn Jalving 2020

(door Björn Jalving, Turien & Co.) Met het groeiend aantal duurzame consumenten heeft de duurzame adviseur toekomst! Net als voor iedere doelgroepbenadering vraagt dit wel om een investering in kennis en kunde.

In Holland staat een huis, en dat huis is steeds vaker een duurzaam huis. Met zonnepanelen, goede isolatie, een warmtepomp, misschien is het huis zelfs wel gasloos. Naast de verduurzaming van onze woningen springt ook de verduurzaming van het wagenpark in het oog. Zo is het aantal Tesla’s dat ik iedere ochtend zie rijden in november en december weer fors toegenomen. Deze verduurzaming van onze auto’s en woonhuizen zal lang niet altijd ideologisch gedreven zijn, hoor ik soms. En inderdaad de lagere bijtelling op elektrische auto’s en de lagere hypotheekrente op duurzame investeringen resulteren erin dat deze transitie ook vaak fiscaal of economisch gedreven is.

Jaarlijks verschijnt het onderzoek Dossier Duurzaam. In het onderzoek uit 2019 valt op dat 39 procent van de consumenten bereid is om extra te betalen voor duurzaamheid. In 2014 was dit nog 28 procent. Van de consumenten ziet 45 procent zichzelf als aanjager of sympathisant van duurzaamheid. In de VVP kwam onlangs een onderzoek van Vereniging Eigen Huis aan bod waaruit blijkt dat een kwart van de klanten duurzaamheid bespreekt met de hypotheekadviseur. Deze statistieken verklaren wellicht het groeiende aantal ‘meters’ met duurzame producten in de supermarkt, de opmars van ASN en Triodos en de opmars van duurzame energieleveranciers. Wat betreft duurzame producten moet u de Toscaanse Minestronesoep van de Kleinstesoepfabriek eens proberen!

Enorme kans

En wat doen wij als verzekeringssector? Er schiet me een grote verzekeraar te binnen die zo nu en dan reclamespotjes heeft over duurzaamheid. Ik denk aan een grote vergelijkingssite die duurzaam beleggen meeneemt in de vergelijking van zorgverzekeringen. Verder is er nog de Eerlijke Verzekeringswijzer, waarin de beleggingsprofielen van een aantal grote verzekeraars worden vergeleken. Helaas ontbreken hierin de kleinere verzekeraars. Als marketeer in de verzekeringen zie ik duurzaamheid als een ontzettende kans. De doelgroep is de laatste jaren sterk groeiende en zal nu minimaal een kwart en maximaal de helft van de consumenten betreffen. Was het in het verleden niet de adviseur die klanten de weg kon wijzen in het woud van verzekeraars en producten naar de juiste verzekeraar en het juiste product? Met de komst van IPIDS, vergelijkingswebsites en duidelijker verzekeringsvoorwaarden neemt de rol van de adviseur wellicht wat af. Toekomst is er echter voor degene die klanten op weg kan helpen naar duurzame verzekeringen. Welke verzekeraar heeft een duurzaam beleggingsprofiel, wat doet de verzekeraar op het gebied van duurzaamheid in de producten en wat draagt de verzekeraar in algemene zin bij aan mens, maatschappij en milieu? Affiniteit met duurzaamheid, belangstelling en nieuwgierigheid zijn een goed startpunt. Welke adviseur bij u op kantoor past in dit profiel? Een match tussen de adviseur en klant op deze kernwaarde zorgt voor een ontzettend sterke klantenbinding! Overdrijf het niet, de adviseur hoeft niet zelf een EV te rijden, gasloos te wonen en alleen maar biologisch boodschappen te doen om een klant op weg te kunnen helpen naar een duurzamere verzekering!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Alle beetjes helpen

Alle beetjes helpen

(Paul Burger, AnsvarIdéa, in Ken je vak! VVP 4-2024) Hoever zijn we eigenlijk met het verduurzamen van onze business? Van moeilijk maar hoogstnoodzakelijke...

Samen fietsen tegen brandwonden en littekens (advertorial)

Samen fietsen tegen brandwonden en littekens (advertorial)

De Nederlandse Brandwonden Stichting is volledig afhankelijk van donaties. Daarom organiseren AnsvarIdéa en Turien & Co. op 13 september een Bike &...

De waarde van duurzaam advies

De waarde van duurzaam advies

(Kees Dullemond, INSVER, in VVP-special De Waarde van Advies) We staan aan het begin van de transitie naar meer duurzaamheid in de samenleving en de verzekeringsbranche....

Legio voordelen voor de adviseur

Legio voordelen voor de adviseur

(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk', VVP 3-2024) “Er is geen enkele steekhoudende reden om niet te verduurzamen en bovendien zijn de voordelen voor adviseurs...

Het recht om te repareren

Het recht om te repareren

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak!, VVP 3-2024) Met het recht op reparatie moet het makkelijker en goedkoper worden om elektronische producten...

Ken je vak! Het recht om te repareren

Ken je vak! Het recht om te repareren

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak!, VVP 3-2024) Met het recht op reparatie moet het makkelijker en goedkoper worden om elektronische producten...

Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB

Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB

Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar Nederland voor staat. Financieel adviseurs kunnen hierin volgens Adfiz een grote bijdrage...

Bewustwording is de essentie

Bewustwording is de essentie

(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk', VVP 2-2024) “Duurzaamheid is een onderwerp waar we inmiddels niet meer omheen kunnen en waar we bij Geerts op verschillende...

Ook in tweede en derde pijler vragen naar duurzaamheidsvoorkeuren

Ook in tweede en derde pijler vragen naar duurzaamheidsvoorkeuren

De AFM zou graag zien dat de pensioenadviseur bij klanten altijd informatie over de duurzaamheidsvoorkeuren inwint. Dit is bij andere beleggingsproducten nu al verplicht,...

Zekerheuts trots op nominatie VVP Advies Award 2024

Zekerheuts trots op nominatie VVP Advies Award 2024

Medewerkers van Zekerheuts tonen trots de poster van  de VVP Advies Award 2024, nadat het kantoor is genomineerd in de categorie Zakelijk Advies. Johan van...