In Holland staat een duurzaam huis
(door Björn Jalving, Turien & Co.) Met het groeiend aantal duurzame consumenten heeft de duurzame adviseur toekomst! Net als voor iedere doelgroepbenadering vraagt dit wel om een investering in kennis en kunde.
In Holland staat een huis, en dat huis is steeds vaker een duurzaam huis. Met zonnepanelen, goede isolatie, een warmtepomp, misschien is het huis zelfs wel gasloos. Naast de verduurzaming van onze woningen springt ook de verduurzaming van het wagenpark in het oog. Zo is het aantal Tesla’s dat ik iedere ochtend zie rijden in november en december weer fors toegenomen. Deze verduurzaming van onze auto’s en woonhuizen zal lang niet altijd ideologisch gedreven zijn, hoor ik soms. En inderdaad de lagere bijtelling op elektrische auto’s en de lagere hypotheekrente op duurzame investeringen resulteren erin dat deze transitie ook vaak fiscaal of economisch gedreven is.
Jaarlijks verschijnt het onderzoek Dossier Duurzaam. In het onderzoek uit 2019 valt op dat 39 procent van de consumenten bereid is om extra te betalen voor duurzaamheid. In 2014 was dit nog 28 procent. Van de consumenten ziet 45 procent zichzelf als aanjager of sympathisant van duurzaamheid. In de VVP kwam onlangs een onderzoek van Vereniging Eigen Huis aan bod waaruit blijkt dat een kwart van de klanten duurzaamheid bespreekt met de hypotheekadviseur. Deze statistieken verklaren wellicht het groeiende aantal ‘meters’ met duurzame producten in de supermarkt, de opmars van ASN en Triodos en de opmars van duurzame energieleveranciers. Wat betreft duurzame producten moet u de Toscaanse Minestronesoep van de Kleinstesoepfabriek eens proberen!
Enorme kans
En wat doen wij als verzekeringssector? Er schiet me een grote verzekeraar te binnen die zo nu en dan reclamespotjes heeft over duurzaamheid. Ik denk aan een grote vergelijkingssite die duurzaam beleggen meeneemt in de vergelijking van zorgverzekeringen. Verder is er nog de Eerlijke Verzekeringswijzer, waarin de beleggingsprofielen van een aantal grote verzekeraars worden vergeleken. Helaas ontbreken hierin de kleinere verzekeraars. Als marketeer in de verzekeringen zie ik duurzaamheid als een ontzettende kans. De doelgroep is de laatste jaren sterk groeiende en zal nu minimaal een kwart en maximaal de helft van de consumenten betreffen. Was het in het verleden niet de adviseur die klanten de weg kon wijzen in het woud van verzekeraars en producten naar de juiste verzekeraar en het juiste product? Met de komst van IPIDS, vergelijkingswebsites en duidelijker verzekeringsvoorwaarden neemt de rol van de adviseur wellicht wat af. Toekomst is er echter voor degene die klanten op weg kan helpen naar duurzame verzekeringen. Welke verzekeraar heeft een duurzaam beleggingsprofiel, wat doet de verzekeraar op het gebied van duurzaamheid in de producten en wat draagt de verzekeraar in algemene zin bij aan mens, maatschappij en milieu? Affiniteit met duurzaamheid, belangstelling en nieuwgierigheid zijn een goed startpunt. Welke adviseur bij u op kantoor past in dit profiel? Een match tussen de adviseur en klant op deze kernwaarde zorgt voor een ontzettend sterke klantenbinding! Overdrijf het niet, de adviseur hoeft niet zelf een EV te rijden, gasloos te wonen en alleen maar biologisch boodschappen te doen om een klant op weg te kunnen helpen naar een duurzamere verzekering!
Reactie toevoegen
Meer over
(Björn Jalving, Turien & Co., in VVP 5) Waar de verduurzaming in de verzekeringssector tot voor kort vooral gebeurde op het gebied van de beleggingen...
Sandra Phlippen benoemd tot bijzonder hoogleraar Duurzaam Bankieren
Sandra Phlippen is per januari 2023 benoemd tot bijzonder hoogleraar Duurzaam Bankieren aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) van de Rijksuniversiteit...
(Paul Burger, AnsvarIdéa/Ideële Verzekeringen, in Ken je vak! VVP 4-2022) Regelgeving, gedragscodes en theoretisch onderbouwde motivaties waarom je...
(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 3-2022) Ik stond in Milaan en keek verwonderd naar boven. Boven mij prijkten twee torenflats met daarin...
Achmea: Babs Dijkshoorn directeur MVO & Duurzaamheid
Babs Dijkshoorn is per 1 september benoemd tot directeur MVO & Duurzaamheid bij Achmea. Zij volgt MVO-directeur Liesbeth van der Kruit op, die met pensioen gaat. Achmea:...
Duurzaamheid is licence to operate voor adviseurs
“Duurzaamheid is de licence to operate voor financieel adviseurs, zelfs als je er persoonlijk niet veel mee op hebt. Klanten vragen er namelijk steeds meer...
"Financieel adviseurs worden vergeten in beleidsagenda Duurzaamheid"
Financieel adviseurs worden vergeten in de beleidsagenda Duurzaamheid van minister Kaag, meent Fred de Jong. De Jong, associate lector Sustainable Finance &...
Leaflet duurzaamheidsvoorkeuren voor beleggers
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) heeft in samenwerking met de Dutch Fund and Asset Management Association (DUFAS) een leaflet gepubliceerd voor klanten...
Duurzaamheid bepaalt toekomst adviesvak
(Fred de Jong in VVP 02-2022) Ondanks de actuele energiecrisis, de alarmerende rapporten van de wetenschap over de gevolgen van klimaatverandering, de extra regelgeving...
Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur
(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022). Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou...