In Holland staat een duurzaam huis

Björn Jalving 2020

(door Björn Jalving, Turien & Co.) Met het groeiend aantal duurzame consumenten heeft de duurzame adviseur toekomst! Net als voor iedere doelgroepbenadering vraagt dit wel om een investering in kennis en kunde.

In Holland staat een huis, en dat huis is steeds vaker een duurzaam huis. Met zonnepanelen, goede isolatie, een warmtepomp, misschien is het huis zelfs wel gasloos. Naast de verduurzaming van onze woningen springt ook de verduurzaming van het wagenpark in het oog. Zo is het aantal Tesla’s dat ik iedere ochtend zie rijden in november en december weer fors toegenomen. Deze verduurzaming van onze auto’s en woonhuizen zal lang niet altijd ideologisch gedreven zijn, hoor ik soms. En inderdaad de lagere bijtelling op elektrische auto’s en de lagere hypotheekrente op duurzame investeringen resulteren erin dat deze transitie ook vaak fiscaal of economisch gedreven is.

Jaarlijks verschijnt het onderzoek Dossier Duurzaam. In het onderzoek uit 2019 valt op dat 39 procent van de consumenten bereid is om extra te betalen voor duurzaamheid. In 2014 was dit nog 28 procent. Van de consumenten ziet 45 procent zichzelf als aanjager of sympathisant van duurzaamheid. In de VVP kwam onlangs een onderzoek van Vereniging Eigen Huis aan bod waaruit blijkt dat een kwart van de klanten duurzaamheid bespreekt met de hypotheekadviseur. Deze statistieken verklaren wellicht het groeiende aantal ‘meters’ met duurzame producten in de supermarkt, de opmars van ASN en Triodos en de opmars van duurzame energieleveranciers. Wat betreft duurzame producten moet u de Toscaanse Minestronesoep van de Kleinstesoepfabriek eens proberen!

Enorme kans

En wat doen wij als verzekeringssector? Er schiet me een grote verzekeraar te binnen die zo nu en dan reclamespotjes heeft over duurzaamheid. Ik denk aan een grote vergelijkingssite die duurzaam beleggen meeneemt in de vergelijking van zorgverzekeringen. Verder is er nog de Eerlijke Verzekeringswijzer, waarin de beleggingsprofielen van een aantal grote verzekeraars worden vergeleken. Helaas ontbreken hierin de kleinere verzekeraars. Als marketeer in de verzekeringen zie ik duurzaamheid als een ontzettende kans. De doelgroep is de laatste jaren sterk groeiende en zal nu minimaal een kwart en maximaal de helft van de consumenten betreffen. Was het in het verleden niet de adviseur die klanten de weg kon wijzen in het woud van verzekeraars en producten naar de juiste verzekeraar en het juiste product? Met de komst van IPIDS, vergelijkingswebsites en duidelijker verzekeringsvoorwaarden neemt de rol van de adviseur wellicht wat af. Toekomst is er echter voor degene die klanten op weg kan helpen naar duurzame verzekeringen. Welke verzekeraar heeft een duurzaam beleggingsprofiel, wat doet de verzekeraar op het gebied van duurzaamheid in de producten en wat draagt de verzekeraar in algemene zin bij aan mens, maatschappij en milieu? Affiniteit met duurzaamheid, belangstelling en nieuwgierigheid zijn een goed startpunt. Welke adviseur bij u op kantoor past in dit profiel? Een match tussen de adviseur en klant op deze kernwaarde zorgt voor een ontzettend sterke klantenbinding! Overdrijf het niet, de adviseur hoeft niet zelf een EV te rijden, gasloos te wonen en alleen maar biologisch boodschappen te doen om een klant op weg te kunnen helpen naar een duurzamere verzekering!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Samenwerking Turien & Co. en HSK

Samenwerking Turien & Co. en HSK

Turien & Co. heeft de personeelsschadeverzekering WEGAS XL uitgebreid met camaliteitenhulpverlening. Hiertoe is Turien & Co. een samenwerking aangegaan met...

Rode draad en blauwe knoop

Rode draad en blauwe knoop

(Paul Burger, Ansvar, in VVP 6-2021) Installeren van warmtepompen, zonnepanelen maar ook isoleren, het is allemaal een vak apart. Maar ook een geweldige groeimarkt...

Een van beste jaren uit geschiedenis Turien & Co. Holding

Een van beste jaren uit geschiedenis Turien & Co. Holding

Turien & Co. Holding (Ansvar en Turien & Co.) heeft 2021 met een groei van 22 procent afgesloten. Ultimo 2021 was sprake van een portefeuille van 211 miljoen...

Volmacht Bovemij voor Turien & Co.

Volmacht Bovemij voor Turien & Co.

Vanaf 1 januari 2022 zullen de verzuimverzekeringen van BOVAG-leden in volmacht door Turien & Co. beheerd gaan worden. Alle (ziek)meldingen en offertes zullen...

Financiële sector moet meer rekening houden met duurzaamheidsrisico’s

Financiële sector moet meer rekening houden met duurzaamheidsrisico’s

Banken, verzekeraars en pensioenfondsen moeten meer rekening houden met duurzaamheidsrisico’s. Aldus DNB naar aanleiding van haar onderzoek ’Op...

Meer innoveren op vlak duurzame financiële producten

Meer innoveren op vlak duurzame financiële producten

“Dit onderzoek”, aldus PA Consulting, “onderstreept dat er een onderliggende vraag is naar financiële producten en diensten met een positieve...

a.s.r. weer opgenomen in Dow Jones duurzaamheidsindex

a.s.r. weer opgenomen in Dow Jones duurzaamheidsindex

a.s.r. is dit jaar opnieuw opgenomen in de Dow Jones Sustainability World Index, de index die wereldwijd bedrijven monitort op duurzaamheid. a.s.r. behoort hiermee...

Duurzaam omdat het moet

Duurzaam omdat het moet

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 5-2021) Wat betekent duurzaamheid voor uw bedrijf en klanten? Loopt u hierbij voorop? Beweegt u mee als...

De verzekeringspot verwijt de ketel?

De verzekeringspot verwijt de ketel?

(Paul Burger, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 4-2021) Hoe duurzaam is onze eigen corebusiness, het ontzorgen en helpen van klanten en het schadeherstel? Nederland...

VVP-poll: klimaat standaard in opleidingspakket verzekeringsadviseur

VVP-poll: klimaat standaard in opleidingspakket verzekeringsadviseur

Zestig procent van de respondenten was het vorige week niet eens met de stelling 'De financiële sector dienst zich actiever op te stellen bij het verduurzamen...