In Holland staat een duurzaam huis

Björn Jalving 2020

(door Björn Jalving, Turien & Co.) Met het groeiend aantal duurzame consumenten heeft de duurzame adviseur toekomst! Net als voor iedere doelgroepbenadering vraagt dit wel om een investering in kennis en kunde.

In Holland staat een huis, en dat huis is steeds vaker een duurzaam huis. Met zonnepanelen, goede isolatie, een warmtepomp, misschien is het huis zelfs wel gasloos. Naast de verduurzaming van onze woningen springt ook de verduurzaming van het wagenpark in het oog. Zo is het aantal Tesla’s dat ik iedere ochtend zie rijden in november en december weer fors toegenomen. Deze verduurzaming van onze auto’s en woonhuizen zal lang niet altijd ideologisch gedreven zijn, hoor ik soms. En inderdaad de lagere bijtelling op elektrische auto’s en de lagere hypotheekrente op duurzame investeringen resulteren erin dat deze transitie ook vaak fiscaal of economisch gedreven is.

Jaarlijks verschijnt het onderzoek Dossier Duurzaam. In het onderzoek uit 2019 valt op dat 39 procent van de consumenten bereid is om extra te betalen voor duurzaamheid. In 2014 was dit nog 28 procent. Van de consumenten ziet 45 procent zichzelf als aanjager of sympathisant van duurzaamheid. In de VVP kwam onlangs een onderzoek van Vereniging Eigen Huis aan bod waaruit blijkt dat een kwart van de klanten duurzaamheid bespreekt met de hypotheekadviseur. Deze statistieken verklaren wellicht het groeiende aantal ‘meters’ met duurzame producten in de supermarkt, de opmars van ASN en Triodos en de opmars van duurzame energieleveranciers. Wat betreft duurzame producten moet u de Toscaanse Minestronesoep van de Kleinstesoepfabriek eens proberen!

Enorme kans

En wat doen wij als verzekeringssector? Er schiet me een grote verzekeraar te binnen die zo nu en dan reclamespotjes heeft over duurzaamheid. Ik denk aan een grote vergelijkingssite die duurzaam beleggen meeneemt in de vergelijking van zorgverzekeringen. Verder is er nog de Eerlijke Verzekeringswijzer, waarin de beleggingsprofielen van een aantal grote verzekeraars worden vergeleken. Helaas ontbreken hierin de kleinere verzekeraars. Als marketeer in de verzekeringen zie ik duurzaamheid als een ontzettende kans. De doelgroep is de laatste jaren sterk groeiende en zal nu minimaal een kwart en maximaal de helft van de consumenten betreffen. Was het in het verleden niet de adviseur die klanten de weg kon wijzen in het woud van verzekeraars en producten naar de juiste verzekeraar en het juiste product? Met de komst van IPIDS, vergelijkingswebsites en duidelijker verzekeringsvoorwaarden neemt de rol van de adviseur wellicht wat af. Toekomst is er echter voor degene die klanten op weg kan helpen naar duurzame verzekeringen. Welke verzekeraar heeft een duurzaam beleggingsprofiel, wat doet de verzekeraar op het gebied van duurzaamheid in de producten en wat draagt de verzekeraar in algemene zin bij aan mens, maatschappij en milieu? Affiniteit met duurzaamheid, belangstelling en nieuwgierigheid zijn een goed startpunt. Welke adviseur bij u op kantoor past in dit profiel? Een match tussen de adviseur en klant op deze kernwaarde zorgt voor een ontzettend sterke klantenbinding! Overdrijf het niet, de adviseur hoeft niet zelf een EV te rijden, gasloos te wonen en alleen maar biologisch boodschappen te doen om een klant op weg te kunnen helpen naar een duurzamere verzekering!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Fred de Jong bij Assurantieclub Gelderland over duurzaamheid

Fred de Jong bij Assurantieclub Gelderland over duurzaamheid

Onderzoeker Fred de Jong spreekt op 14 september in Arnhem bij de Assurantieclub Gelderland over duurzaamheid en verzekeringsadvies. Dit vanuit zijn lectoraat bij...

De Advies BVm

De Advies BVm

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak! in VVP 3-2021) Als het aan het demissionair kabinet ligt, dan wordt de BVm een nieuwe ondernemingsvorm. De...

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Turien & Co. heeft een volledig nieuwe autoverzekeringslijn gelanceerd, met als doel voor elk risico een op maat gemaakte premie te bieden. De nieuwe autoverzekeringen...

Björn Jalving: veerkracht

Björn Jalving: veerkracht

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze...

Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer Assurantiën is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Utrecht. Jeroen Monshouwer neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Berends & Slump winnaar Advies Award provincie Gelderland

Berends & Slump winnaar Advies Award provincie Gelderland

Berends & Slump is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Gelderland. René Slump neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

KOK Advies opnieuw winnaar Advies Award provincie Noord-Holland

KOK Advies opnieuw winnaar Advies Award provincie Noord-Holland

KOK Advies is – evenals in 2020 - de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Noord-Holland. Léoni en Marco Kok nemen de award in ontvangst...

Van de Mortel winnaar Advies Award provincie Limburg

Van de Mortel winnaar Advies Award provincie Limburg

Van de Mortel Assurantie Advies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Limburg. Bart van der Sterren nam de award in ontvangst uit handen van...

Goossens winnaar Advies Award provincie Noord-Brabant

Goossens winnaar Advies Award provincie Noord-Brabant

Assurantiekantoor Goossens is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Noord-Brabant. Fausta en Natasja Goossens plus team nemen de award in ontvangst...

Boudesteijn winnaar Advies Award provincie Overijssel

Boudesteijn winnaar Advies Award provincie Overijssel

Boudesteijn Hypotheken en is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Overijssel. Ingeborg Boudesteijn neemt de award in ontvangst uit handen van...