Informeren, analyseren, oplossen

Paul van Brederode

Wie hebben belang bij een kwalitatief hoogstaand advies? Allereerst de klant, hij is immers de consument van de geleverde dienstverlening. Ook de financieel adviseur, hij is verantwoordelijk voor een passend advies.

En niet op de laatste plaats de leverancier die een oplossing heeft geleverd aan de consument, als gevolg van het advies. En dat allemaal onder het toeziend oog van de toezichthouder.

Een kwalitatief hoogstaand advies volgens de I.A.O.-methode, hoe werkt dat? Het zijn drie fases, te beginnen met het informeren. De gemiddelde consument koopt zijn producten en diensten in via diverse kanalen, dat kan online, via een direct writer, een bank of verzekeraar, de financieel adviseur en zelfs bij de autodealer. Het is dus ontzettend belangrijk te weten wat de redenen zijn geweest van de klant waarom hij of zij deze keuzes heeft gemaakt. Sommige consumenten denken dat ze expert zijn, maar meestal is dat op één niveau. Kijk je driedimensionaal, dan kan het verhaal zo maar eens compleet anders zijn.

Ten tweede, analyseren: het verifiëren en combineren van mogelijke productoplossingen. Zijn de geleverde financiële producten c.q. oplossingen die de consument in huis heeft nog van deze tijd? Is de consument er nog tevreden over? Kortom, heb ik een totaalbeeld van de klant?

De derde fase is de oplossing. De financieel adviseur kan in deze fase excelleren en een hoogstaand, driedimensionaal advies leveren. Dat doet hij door het totaalaanbod in de markt te analyseren, dit te combineren met de vraag van de consument én rekening te houden met de wet- en regelgeving. Kortom, maatwerk leveren en uitvoeren. Overigens is dat veel eenvoudiger gezegd dan gedaan…

‘Sommige consumenten denken dat ze expert zijn, maar meestal is dat op één niveau’

 

Adviseur Paul van Brederode richtte samen met Rob Ubels Zeef Software op. Van Brederode en Ubels vertellen hun verhaal in vakblad VVP in aanloop naar de Dag van het Topadvies op 20 juni. Daar laten ze zien hoe financieel adviseurs én robot samen kunnen excelleren.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Kapot verdienmodel vervangen

Kapot verdienmodel vervangen

De verzekeringsdistributie was vroeger keurig geregeld onder het motto ‘draagt elkanders lasten’ en de tussenpersoon liftte middels provisie mee op...

Robot direct inzetbaar

Robot direct inzetbaar

Vroeger kon men rustig wachten op een vraag of verzoek van de klant. Er werd enkel verwacht vraagstukken op te lossen wanneer deze zich aandienden. Echter, de...

Robot nog lang geen adviseur

Robot nog lang geen adviseur

‘Omarm een robot, ga voor advies’. Dat was het motto van de VVP Dag van het Topadvies 2018. De deelnemers kregen tal van tips hoe ze als financieel...

Advisering met een robot touch: concretisering

Advisering met een robot touch: concretisering

"Excelleren als adviseur samen met het kantoorteam en de robot kan dat? In de afgelopen tijd is er een behoorlijk aantal veelbelovende initiatieven op de rails gezet....

Omarm een robot, ga voor advies!

Omarm een robot, ga voor advies!

VVP organiseert op 20 juni 2018 op Landgoed De Horst in Driebergen Zeist (De Baak) voor de vierde keer de Dag van het Topadvies. Dit maal onder de titel: 'Omarm...

Advies of klanten helpen kopen?

Advies of klanten helpen kopen?

Je kunt pas een advies geven na een gedegen inventarisatie, zegt men. In de financiële wereld zijn de oplossingen en mogelijkheden eindeloos. Om dat te projecteren...

Meer onderscheid maken

Meer onderscheid maken

Hypotheekadviseurs zullen meer onderscheid moeten maken in het eigenlijke advies, het bemiddelingstraject voor het aanvragen en regelen van de hypotheek tot aan...

Robo: hoezo advies

Robo: hoezo advies

Robo advies? Productverkoop zult u bedoelen, meent financieel adviseur Paul van Brederode in reactie op de aanbevelingen van FinTech-afgezant Willem Vermeend. Als...

Adfiz: robo-advies is een kans

Adfiz: robo-advies is een kans

Robo-advies is vooral een kans. Dit was de conclusie van het tweede Adfiz Particulier Platform in Zeist dat circa honderd deelnemers telde. Het onderwerp geautomatiseerd...