Innovatie
(Voorwoord Willem Vreeswijk, VVP-special Business Innovation 2024) In de sector wordt veel gesproken over innovatie en ja, gelukkig wordt er ook steeds meer geïnnoveerd. Advieskantoren en aanbieders zullen heldere antwoorden moeten formuleren hoe en op welke manier je Artificial Intelligence inzet, hoe je je advieswaarde vergroot, hoe je daadwerkelijk de vertrouwenspersoon bent van bestaande klanten en hoe je omgaat met grote vraagstukken als klimaatverandering, onverzekerbaarheid, nieuwe risico’s en solidariteit. Bij al deze steeds complexer wordende vraagstukken is innovatie noodzakelijk om efficiënter en klantvriendelijker te ondernemen. Wat mij betreft mag overigens iets pas innovatie heten als de klant en de samenleving er daadwerkelijk iets mee opschieten.
Nu ontkomt onze branche er niet aan om digitaal te innoveren. Daar zijn inmiddels redelijk wat voorbeelden van. Tegelijkertijd vindt er betrekkelijk weinig innovatie plaats buiten dit digitale domein. Hier en daar wordt wel geïnnoveerd, maar, zoals Jurjen Oosterbaan Martinius recent constateerde: vergeleken bij onder meer de food sector, de ICT, de farmacie of de mobiliteitssector vinden er in onze sector maar heel weinig echte veranderingen plaats. Terwijl de ongelooflijk snel veranderende samenleving wel om een andere adviessector vraagt die op een eigentijdse manier kan inspelen op de vele complexe vragen die er leven bij particulieren en bedrijven. Sterker nog, pas als we die stap wel weten te maken, behoudt de adviessector een gouden toekomst.
In onze sector zal er daarom veel meer nadruk moeten komen op innovatie als gezamenlijk belang. Het is triest als kleine partijen die een innoverend product in de markt zetten dat duurzaamheid onder klanten stimuleert binnen de kortste keren hun product gekopieerd zien worden door de grote aanbieders. Dan ben je niet bezig met het aanjagen van innovatie maar met het doodslaan ervan. Dergelijk kopieergedrag werkt namelijk verschraling van de markt in de hand en maakt onderscheidend vermogen steeds lastiger. En last but not least, wanneer producten steeds meer op elkaar gaan lijken, wordt de rol van de adviseur minder relevant. Immers wat valt er dan nog te adviseren?
Tijd dus om gezamenlijk echte innovatie aan te jagen. Eind vorig jaar besteedde VVP (VVP 6) bijvoorbeeld aandacht aan de Open Innovatie Beweging, een initiatief van Otto Lagemaat (Doccle), Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars) en Justin Schlee (ANVA). Dergelijke initiatieven zijn goud waard. Stimuleer echte innovators binnen je organisatie zich aan te sluiten bij dergelijke initiatieven, stop met kopieergedrag en zorg voor een frisse innovatieve wind waar de hele financiële sector (en dus alle klanten) baat bij heeft.
Deze special Business Innovation wil hier in ieder geval graag een bijdrage aan te leveren.
Reactie toevoegen
Meer over
Innoveren met oog voor de mens
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Bedrijven die niet innoveren, gaan vroeg of laat out of business, weten de tafelgasten Jaap de Louw (Avéro Achmea)...
Praktijkvoorbeelden business innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...
(Robert Enters, First Day Advisory Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Elke dag wordt er wel een nieuw AI-model gelanceerd. De mogelijkheden van AI...
Adviesalerts! Business Innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Met veel geraas komt technologische en maatschappelijke vernieuwing op u af. Steek uw kop niet in het zand, ga mee met...
Laat je bedrijf aan je missie na
(Gijsbert Koren in VVP-special Business Innovation 2024) Steward-ownership wint aan populariteit: in 2023 hebben 20 ondernemers de stap gezet om hun bedrijf steward-owned...
Anders kijken naar financieel advies
(Fred de Jong in VVP-special Business Innovation 2024) De waarde van financieel advies is niet alleen materieel maar vooral ook immaterieel. Financieel advies...
Innovatie moet zich vertalen in klantwaarde
(Rogier Jonkman, L&B Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) Voor ons betekent business innovation: alles wat wij doen ter discussie te stellen en...
Wisselwerking tussen mens en machine
(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Business Innovation 2024) Het valt me op dat we tegenwoordig, als het woord innovatie valt, al snel de neiging...
(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) Het belang van inclusiviteit op de werkvloer krijgt steeds meer aandacht, en dat is niet...
(Annelies Schoonderbeek, By Annelies, in VVP-special Business Innovation 2024) De branche staat voor grote uitdagingen. Klanten willen gemak en transparantie,...