Innovatie moet zich vertalen in klantwaarde
(Rogier Jonkman, L&B Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) Voor ons betekent business innovation: alles wat wij doen ter discussie te stellen en indien nodig vernieuwen. Dit doen wij op het gebied van producten en diensten, maar denk ook aan de organisatie en onze partners.
Zo hebben wij recent salarisadministratie toegevoegd als dienst en willen hier op termijn ook HRM-diensten aan toevoegen zodat de MKB-ondernemer op één plek terecht kan voor al zijn personeelszaken. Tevens maken wij in volmacht verzekeringsproducten op maat voor verschillende branches en niches. Wij zijn gestart met onze volgende fase in het geven van risicogestuurd advies, we zetten hiervoor technische innovaties in die onder andere gebruik maken van brondata.
Als je goed kijkt naar ons portfolio, dan bedienen wij onze klanten altijd door middel van regie-modellen. We passen deze modellen voortdurend aan op basis van ontwikkelingen in de markt en in de techniek. Wij hebben geen stip op de horizon. Business innovation op zich is geen doel, het is een middel om een doel te bereiken. Voor ons is het een vast onderdeel van ons proces om tot beslissingen te komen.
‘Succestrigger bij innovatie is de organisatie zelf’
Succestrigger is de organisatie zelf. Is jouw organisatie in staat innovatie na te jagen en te absorberen? Dit is tegelijkertijd ook de grootste valkuil. Op het moment dat innovatie iets gaat worden van de directietafel, zal het niet slagen.
Voorbeelden
Een goed voorbeeld van geslaagde innovatie vind ik mijnpensioenoverzicht.nl. Dit heeft de branche veel gemak gebracht en inzicht gegeven aan werknemers. Insurance Data heeft voor ons ook iets toegevoegd. Het gestructureerd data lezen en interpreteren is veel makkelijker geworden. Als laatste heeft het project UIV (Uniforme Inrichting Volmachtketen) veel aspecten in zich waarmee je als organisatie kan versnellen in ontwikkeling omdat het je data volwassenheid aanjaagt.
In onze sector is innovatie meer technisch gedreven en intern gericht. Vaak met als reden om meer tijd te hebben om de klanten te kunnen bedienen, alleen komt men vaak niet toe aan deze stap. Volgens mij moet innovatie zich meer richten op de klantwensen, innovatie moet zich vertalen naar klantwaarde. De toenemende regeldruk maakt dat daar nog genoeg te winnen is op het gebied van innovatie. Het moet mogelijk zijn door technologische ontwikkelingen minder tijd kwijt te zijn aan deze zaken. Denk bijvoorbeeld aan de verplichte UBO-checks, het moet toch mogelijk zijn dit in één keer goed te regelen.
Maatschappelijke innovatie
Wij hebben het model van de SDG-doelen van de VN omarmd en zijn met vijf van de zeventien doelen echt aan de slag gegaan: geen armoede, klimaatactie, eerlijk werk en economische groei, gendergelijkheid en goede gezondheid en welzijn. Een voorbeeld hiervan is stichting Quiet (armoedebestrijding) waarmee wij lokaal het verschil maken om mensen die in armoede leven lichtpuntjes geven en zo weer mee te laten doen in de samenleving.
Een ander voorbeeld: vanaf 2025 moeten alle grote bedrijven voldoen aan de CSRD-rapportering. Hoewel deze voor ons niet van toepassing is, hebben wij er bij L&B voor gekozen te gaan voor de vrijwillige CSRDstandaard rapportage, de VSME ESRS (Voluntary Small and Medium-sized Enterprises European Sustainability Reporting Standard). We doen dat omdat we geloven dat bedrijven die verantwoording nemen voor een leefbare wereld voor de volgende generaties uiteindelijk het beste perspectief scheppen voor klanten, medewerkers en hun omgeving.
Kunstmatige intelligentie
AI, hét modewoord, nadat “data is het nieuwe goud” inmiddels wat aan weerklank heeft verloren. Volgend jaar starten wij met een trainingsprogramma om onze werknemers om te leren gaan met AI. Op dit moment zitten wij nog in onderzoeksfase om te bekijken wat het voor ons kan betekenen. Liever iets rustiger aan en echt goed weten waar het over gaat, dan ons laten haasten onder druk van buitenwereld.
Rogier Jonkman: ‘Innovatie moet zich meer richten op de klantwensen’
Reactie toevoegen
Meer over
Innoveren met oog voor de mens
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Bedrijven die niet innoveren, gaan vroeg of laat out of business, weten de tafelgasten Jaap de Louw (Avéro Achmea)...
Praktijkvoorbeelden business innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...
(Robert Enters, First Day Advisory Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Elke dag wordt er wel een nieuw AI-model gelanceerd. De mogelijkheden van AI...
Adviesalerts! Business Innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Met veel geraas komt technologische en maatschappelijke vernieuwing op u af. Steek uw kop niet in het zand, ga mee met...
Laat je bedrijf aan je missie na
(Gijsbert Koren in VVP-special Business Innovation 2024) Steward-ownership wint aan populariteit: in 2023 hebben 20 ondernemers de stap gezet om hun bedrijf steward-owned...
Anders kijken naar financieel advies
(Fred de Jong in VVP-special Business Innovation 2024) De waarde van financieel advies is niet alleen materieel maar vooral ook immaterieel. Financieel advies...
Wisselwerking tussen mens en machine
(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Business Innovation 2024) Het valt me op dat we tegenwoordig, als het woord innovatie valt, al snel de neiging...
(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) Het belang van inclusiviteit op de werkvloer krijgt steeds meer aandacht, en dat is niet...
(Annelies Schoonderbeek, By Annelies, in VVP-special Business Innovation 2024) De branche staat voor grote uitdagingen. Klanten willen gemak en transparantie,...
Embedded finance laat meerwaarde adviseur onverlet
(AFM in VVP-special Business Innovation 2024) Je auto voor een uur verzekeren tegen inbraak op een parkeerterrein, of direct een reisverzekering afsluiten bij...