Innovatie moet zich vertalen in klantwaarde

Adviseur Rogier Jonkman L&B Groep

(Rogier Jonkman, L&B Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) Voor ons betekent business innovation: alles wat wij doen ter discussie te stellen en indien nodig vernieuwen. Dit doen wij op het gebied van producten en diensten, maar denk ook aan de organisatie en onze partners.

Zo hebben wij recent salarisadministratie toegevoegd als dienst en willen hier op termijn ook HRM-diensten aan toevoegen zodat de MKB-ondernemer op één plek terecht kan voor al zijn personeelszaken. Tevens maken wij in volmacht verzekeringsproducten op maat voor verschillende branches en niches. Wij zijn gestart met onze volgende fase in het geven van risicogestuurd advies, we zetten hiervoor technische innovaties in die onder andere gebruik maken van brondata.

Als je goed kijkt naar ons portfolio, dan bedienen wij onze klanten altijd door middel van regie-modellen. We passen deze modellen voortdurend aan op basis van ontwikkelingen in de markt en in de techniek. Wij hebben geen stip op de horizon. Business innovation op zich is geen doel, het is een middel om een doel te bereiken. Voor ons is het een vast onderdeel van ons proces om tot beslissingen te komen.

‘Succestrigger bij innovatie is de organisatie zelf’

Succestrigger is de organisatie zelf. Is jouw organisatie in staat innovatie na te jagen en te absorberen? Dit is tegelijkertijd ook de grootste valkuil. Op het moment dat innovatie iets gaat worden van de directietafel, zal het niet slagen.

Voorbeelden

Een goed voorbeeld van geslaagde innovatie vind ik mijnpensioenoverzicht.nl. Dit heeft de branche veel gemak gebracht en inzicht gegeven aan werknemers. Insurance Data heeft voor ons ook iets toegevoegd. Het gestructureerd data lezen en interpreteren is veel makkelijker geworden. Als laatste heeft het project UIV (Uniforme Inrichting Volmachtketen) veel aspecten in zich waarmee je als organisatie kan versnellen in ontwikkeling omdat het je data volwassenheid aanjaagt.

In onze sector is innovatie meer technisch gedreven en intern gericht. Vaak met als reden om meer tijd te hebben om de klanten te kunnen bedienen, alleen komt men vaak niet toe aan deze stap. Volgens mij moet innovatie zich meer richten op de klantwensen, innovatie moet zich vertalen naar klantwaarde. De toenemende regeldruk maakt dat daar nog genoeg te winnen is op het gebied van innovatie. Het moet mogelijk zijn door technologische ontwikkelingen minder tijd kwijt te zijn aan deze zaken. Denk bijvoorbeeld aan de verplichte UBO-checks, het moet toch mogelijk zijn dit in één keer goed te regelen.

Maatschappelijke innovatie

Wij hebben het model van de SDG-doelen van de VN omarmd en zijn met vijf van de zeventien doelen echt aan de slag gegaan: geen armoede, klimaatactie, eerlijk werk en economische groei, gendergelijkheid en goede gezondheid en welzijn. Een voorbeeld hiervan is stichting Quiet (armoedebestrijding) waarmee wij lokaal het verschil maken om mensen die in armoede leven lichtpuntjes geven en zo weer mee te laten doen in de samenleving.

Een ander voorbeeld: vanaf 2025 moeten alle grote bedrijven voldoen aan de CSRD-rapportering. Hoewel deze voor ons niet van toepassing is, hebben wij er bij L&B voor gekozen te gaan voor de vrijwillige CSRDstandaard rapportage, de VSME ESRS (Voluntary Small and Medium-sized Enterprises European Sustainability Reporting Standard). We doen dat omdat we geloven dat bedrijven die verantwoording nemen voor een leefbare wereld voor de volgende generaties uiteindelijk het beste perspectief scheppen voor klanten, medewerkers en hun omgeving.

Kunstmatige intelligentie

AI, hét modewoord, nadat “data is het nieuwe goud” inmiddels wat aan weerklank heeft verloren. Volgend jaar starten wij met een trainingsprogramma om onze werknemers om te leren gaan met AI. Op dit moment zitten wij nog in onderzoeksfase om te bekijken wat het voor ons kan betekenen. Liever iets rustiger aan en echt goed weten waar het over gaat, dan ons laten haasten onder druk van buitenwereld.

Rogier Jonkman: ‘Innovatie moet zich meer richten op de klantwensen’

Reactie toevoegen

 
Meer over
Technologie als troef: kansen voor het intermediair

Technologie als troef: kansen voor het intermediair

(Jack Vos, Onesurance, in katern Bijzondere en nieuwe risico's, VVP 2-2025)  De verzekeringssector digitaliseert in rap tempo. Nieuwe spelers, vaak insurtechs,...

Maatwerkverzoeken binnen volmachtketen volledig digitaal

Maatwerkverzoeken binnen volmachtketen volledig digitaal

Sector Orange introduceert een applicatie die het volledige proces rondom maatwerkverzoeken binnen de volmachtketen digitaliseert. Wanneer maatwerkverzoeken leiden...

Blinqx: AI versnelt administratieve verwerking klantgesprek

Blinqx: AI versnelt administratieve verwerking klantgesprek

Sneller, nauwkeuriger en volledig compliant advies. Dat biedt volgens Blinqx de toepassing van kunstmatige intelligentie in eBlinqx Risicomanagement. Joost Heijligers,...

ABN AMRO lanceert neobank BUUT

ABN AMRO lanceert neobank BUUT

Tikkie, de betaalapp van ABN AMRO, ontwikkelde in twaalf maanden een volwaardige bank voor een nieuwe generatie: BUUT.  "Simpel in gebruik, interactief,...

Frustratie of innovatie?

Frustratie of innovatie?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 1-2025) Laten we eerlijk zijn: hoe vaak stellen we onszelf de vraag: ‘waarom doen we dit eigenlijk zo?’ De kracht van...

FFP lanceert 'Innovatie Award'

FFP lanceert 'Innovatie Award'

Om innovatie in de wereld van financiële planning te stimuleren lanceert FFP een speciale ‘Innovatie Award’. In 2025 zal deze onderscheiding voor...

EDI-wallet: kansen maar ook risico's

EDI-wallet: kansen maar ook risico's

De AFM verwacht dat de Europese Digitale Identiteit (EDI) wallet grote impact kan hebben op de financiële sector. De EDI-wallet is een mobiele app waarin digitale...

Van modewoord naar must-have: digitale transformatie in de verzekeringssector

Van modewoord naar must-have: digitale transformatie in de verzekeringssector

(Blog door Stephan de Jong, Managing Director Technology bij IG&H) Digitale transformatie is al lange tijd een belangrijk gespreksonderwerp binnen de verzekeringssector....

VCN Hypotheken introduceert de Hypotheek AI assistent®

VCN Hypotheken introduceert de Hypotheek AI assistent®

Volgens eigen zeggen als eerste serviceprovider komt VCN Hypotheken met een AI-tool voor hypotheken. Financieel adviseurs kunnen binnenkort gebruik maken van deze...

Innoveren met oog voor de mens

Innoveren met oog voor de mens

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Bedrijven die niet innoveren, gaan vroeg of laat out of business, weten de tafelgasten Jaap de Louw (Avéro Achmea)...