Innovatie vooral in diensten en digitalisering

(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Innovatie in processen en klantbediening is belangrijker dan productvernieuwing. Aldus Jan van der Struik (verantwoordelijk voor volmacht en service provider Heinenoord Assuradeuren) en Remco Baten (verantwoordelijk voor intermediairs Fidus en Zicht) van HeinenoordZicht Groep.
Van der Struik: “In de particuliere markt is de productinnovatie beperkt. De enige recente innovatie is de toevoeging van cyberverzekeringen in de particuliere markt. Het blijft echter moeilijk om echt vernieuwende producten te bedenken in de particuliere sector. Wel is er ruimte voor innovatie in de processen rondom producten. Zakelijk is er meer ruimte voor innovatie, bijvoorbeeld in maatwerkoplossingen en branchegerichte proposities.
Innovatie in processen en klantbediening is belangrijker dan productvernieuwing. Er ligt ruimte voor innovatie in het gebruik van technologie voor betere preventie en het verbeteren van klantprocessen.”
Baten: “De productinnovatie is beperkt. Producten zelf zijn al heel lang grotendeels stabiel. Innovatie zit hem vooral in diensten en digitalisering. In de manier waarop we met klanten omgaan en de processen daarachter om klantgerichtere bediening te realiseren. Vernieuwend vind ik de implementatie van preventieve smart technologie. Bijvoorbeeld het toevoegen van chips in producten, bedrijfsmiddelen of processen waar de risico’s hoog zijn zodat je vroegtijdig gewaarschuwd wordt over risico’s. Daarnaast de verbeterende technologieën met betrekking tot waardebepalingen op afstand.
Vernieuwing zit vooral in processen en dienstverlening, zoals het gebruik van technologie om het klantcontact te verbeteren en efficiënter te maken. Innovatie zit in de communicatie en de beste afstemming van producten en diensten op klantbehoeften.”
Meedenken
Van der Struik: “Binnen de volmacht zit de potentie tot innovatie vooral in de dienstverlening. Op het gebied van productinnovatie heb je als volmacht nog wel de mogelijkheid om vanuit het MGA-model eigen producten te ontwikkelen en aan te passen aan de marktbehoeften.”
Baten: “De rol van de financieel adviseur in productinnovatie is beperkt. Financieel adviseurs kunnen echter wel invloed uitoefenen op de manier waarop producten worden samengesteld door bijvoorbeeld producten, diensten en adviezen te combineren, maar de echte productinnovatie komt vanuit verzekeraars en banken. Uiteraard kunnen wij als financieel adviseurs wel meedenken over productinnovaties vanuit onze kennis van de markt en onze klanten.”
Baten: “AI zal vooral de transparantie en het inzicht voor klanten verbeteren, en adviseurs helpen om op het juiste moment écht relevant te zijn voor de klant, waardoor de klantbediening verbetert. Maar menselijk advies blijft belangrijk. Ik geloof niet dat AI op korte termijn de menselijke rol in advies zal overnemen.”
Jan van der Struik: ‘AI zal vooral bijdragen aan procesverbeteringen.’
Van der Struik: “AI zal vooral bijdragen aan procesverbeteringen en minder aan productinnovatie. Financiële producten zelf zullen niet veel veranderen, maar de processen eromheen kunnen wel geoptimaliseerd worden met behulp van AI.”
Van der Struik: “Ik vind dat wetgever en toezichthouders innovatie van financiële producten niet hebben doodgeslagen. De wetgever en toezichthouders hebben de rol om de belangen van consumenten te beschermen. Ik zie geen grote beperkingen. Er zijn gewoon regels die volgen uit Europese wetgeving, zoals de eisen voor menselijke betrokkenheid bij AI-concepten.”
Baten: “Ik ervaar de wet en regelgeving niet als te beperkend voor innovatie. Er moeten wel grenzen gesteld worden als het gaat om bijvoorbeeld dataveiligheid, daar sta ik achter.”
Praktijktips
Baten: “Maak tijd vrij in je agenda voor innovatie. Ondersteun medewerkers met trainingen in nieuwe technologieën. Durf nieuwe technologieën te omarmen, zelfs als er fouten gemaakt worden.”
Van der Struik: “Focus op procesverbeteringen, bijvoorbeeld door het gebruik van externe data om risico’s beter in te schatten en je dienstverlening te personaliseren. Het verbeteren van klantbediening door gebruik te maken van ondersteunende technologie en betere communicatie is de sleutel.”
Remco Baten: ‘Ondersteun medewerkers met trainingen in nieuwe technologieën.’
Foto: Jan van der Struik.
Reactie toevoegen
Meer over
Adviesalerts! innovatieve producten
(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Vernieuwing bij verzekeringen en hypotheken is vaak op het procesmatige vlak, aangejaagd door de digitalisering....
AI waar het kan, mens waar het moet
(Robert Witteveen, First Day Advisory Group, in VVP-special Slimmer Adviseren) De adviespraktijk kraakt. Klanten verwachten snelheid én persoonlijk contact....
NN wint FFP Innovatie Award 2025 met Pensioen APK
Tijdens het FFP Diner op 4 november is de Pensioen APK van Nationale-Nederlanden uitgeroepen tot winnaar van de FFP Innovatie Award 2025. Het is de eerste keer dat...
(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) “Durf jezelf te laten zien. Ook als je geen verkooppraatjes houdt of een strak kantoor hebt. Klanten zoeken geen...
Geheel digitaal landschap opgetuigd
(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Door technologie onderdeel te maken van het adviesproces willen wij als organisatie stappen zetten om steeds slimmer te...
Stop met optimaliseren, begin met groeien
(Partner in kennis Onesurance in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Voor het intermediair is innovatie bittere noodzaak. De autonome groei van klantenaantallen...
Slimmer adviseren met Inpact.ai assistenten
(Partner in kennis Inpact in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) “Hoeveel tijd gaat er bij jou verloren aan administratie?” De meeste adviseurs antwoorden...
VVP-special Slimmer Adviseren: maak nu de juiste keuzes!
In de VVP-special Slimmer Adviseren 2025 volop praktijktips om slimmer te adviseren. Met als doel uiteraard als adviseur meer tijd en persoonlijke aandacht voor...
Hoe AI en marketing het adviesvak fundamenteel veranderen
(Rondetafel in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) De advieswereld verandert fundamenteel. Klanten worden veeleisender en vooral jongeren wenden zich af van het...
(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Als financieel adviseur kun je absoluut bijdragen aan productinnovatie. Zeker door aanvullende diensten slim te...










