Innoveer naar jezelf
(Communicator Mieke Verhoef in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Voordat ik in de auto stap, bekijk ik mijn mail. Post van Willem Vreeswijk. Hij schrijft dat hij vandaag niet bij de beurs kan zijn die bij veel branchegenoten in de agenda staat en dat hij mij iets wil vragen. Of ik een column wil schrijven voor de speciale editie van VVP over innovatie. De schrijver in mij draait haar hand daar niet voor om én ik ben op een missie. Ik gedachten zeg ik al ‘ja’.
Ik heb net Verschilmakers MagaZINe gelanceerd, waarin ik branchegenoten portretteer die het anders doen en daardoor indruk maken. Ogenschijnlijk doen ze allemaal hetzelfde. Toch zijn ze anders. Zichzelf. Daardoor vallen ze op. Verschilmakers noem ik ze. Zij volgen hun zin, dat wat hun drijft en plezier geeft, en spreken zich daarover uit. Daardoor trekken zij de aandacht en zijn zij alles behalve een eenheidsworst. Met een stapel magazines stap ik in de auto.
Hakken
Bij de beurs tref ik m’n buddy: Barbara Stoopman. Ook een verschilmaker, in mijn ogen. Tijdens het interview dat ik met haar had zei ze: “Ik blijf wel schoppen, iemand moet het doen”. Ik bekijk haar hakken en de punten van haar hippe laarsjes. Die punt wil je niet voelen, bedenk ik. Ik ben blij dat ik haar metgezel ben. Nu het weer mag, geven we elkaar een knuffel en gaan we naar binnen.
Eigenzinnigheid
Bij de stand van De Goudse stelt Bernardo Walta voor daar een stapel Verschilmakers MagaZINes neer te leggen. Ik neem zijn aanbod graag aan. Ook hij is een van de geportretteerde verschilmakers. Terwijl ik bij de stand in gesprek ben, zie ik over mijn schouder een dame met een groen jasje het magazine doorbladeren. Het is Janine Oskam. Ik zie dat de zin op de backcover haar triggert ‘Je eigenzinnigheid is je handelsmerk’, staat er. Ik vraag haar waarom het haar raakt.
Naast hypotheekadviseur is ze ook spreker en vitaliteitsexpert. Ze zegt: “Vitaliteit gaat over de beste versie van jezelf zijn.” En jezelf zijn, is precies waar het ook voor mij om gaat. Het is de kern van mijn missie. We hebben een klik.
Blauwe colberts
Ik vraag mij af hoeveel mensen die dag echt zichzelf zijn en besef dat er een hoop te winnen is. Want blauwe colberts en witte boorden voeren de boventoon. En als je een grijs of zwart jasje draagt, hoor je er ook bij. Ik zie branchegenoten die zich als een kameleon aanpassen aan hun omgeving. Maar door je aan te passen, val je niet op. Onderscheid je je niet. Wie dat wél doet is verschilmaker Ilse Broekhuizen (Juffrouw Polis), met haar knalroze trui tussen de blauwe colberts. Jezelf onderscheiden is juist nu belangrijk. Want de branche is flink in beweging.
Overnames en verschuivingen in de top van bedrijven, brengt ook verschuivingen in de portefeuille en het team medewerkers met zich mee. Want hun adviseur en werkgever verandert. Willen klanten en medewerkers nog wel bij je horen? Het is belangrijk om mensen mee te nemen in je gedachtengoed, je verhaal en de keuzes die je maakt. Zodat je team en klanten je kunnen volgen. In je denkwijze én op sociale media.
Sta op!
Dit is het moment om op te staan en uit te spreken waar je voor staat. Ook als je portefeuille goed gevuld is. Je wil zorgen dat de achterdeur voor die leuke klanten en goede medewerkers dicht blijft en de positieve energie hoog.
Gevoel
Leven is groeien. Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus. Steeds dichter naar wie je werkelijk bent. Zodat mensen met je willen werken om wie je bent. Want mensen doen zaken met mensen. Wat ons onderscheidt van een robot, is gevoel. Het is de basis voor relaties. En die ga je het liefst aan met gelijkgestemden. Mensen met wie je een klik voelt. Zoals Janine en ik die voelden. En ik die ook voel met iemand met wie ik al tijden ben verbonden via LinkedIn.
Vanzelfsprekend
Die dag ontmoet ik hem eindelijk in real life. We schelen zo’n dertig jaar. Toch hebben we een klik. Doordat we eenzelfde kijk op het leven hebben. Het is gaaf als je jezelf bent en uit. Ook online. Dat maakt mijn gesprek met Henny Versteeg die dag als een vanzelfsprekendheid. En in dat woord schuilt je goud. Want dat wat voor jou vanzelfsprekend is en vanzelf gaat, is van je zelf. Daarmee trek je gelijkgestemden aan en verrijk je elkaar. Zoals positiviteit Henny en mij verbindt.
In deze onrustige tijd zijn een eigenzinnige positionering en zichtbaarheid essentieel. Een positionering die klopt bij je persoonlijkheid, bij wie je bent. Je wil namelijk niet gekozen worden om wat je doet (en je weet, er zijn veel, heel veel, verzekeringsprofessionals) maar wie je bent. Jezelf. Personal branding is key als je in onze branche een verschil wil maken.
‘Verzekeren gaat over vertrouwen. En die win je door persoonlijk te zijn’
Winnen
Dit is waarom ik ben opgestaan en Verschilmakers MagaZINe uitbracht. Ik wil de branche inspireren écht persoonlijk te zijn. Verzekeren gaat over vertrouwen, dat wil je winnen. En dat win je niet door te zeggen dat je persoonlijk bent, maar door het te zijn. Innoveer daarom naar jezelf. Zodat je mensen, medewerkers en klanten aantrekt die bij je passen en jij je niet langer hoeft aan te passen. Keer naar binnen en d(r)aag jezelf uit.
Die avond rijd ik vol gedachten naar huis. In mijn hoofd schrijf ik deze column en denk ik aan een branche vol verschilmakers. Innovators. Welke winst zou dat opleveren?
Wat denk jij, Willem?
Reactie toevoegen
Meer over
Mieke Verhoef benoemd tot communicatie-specialist Nh1816
Mieke Verhoef treedt per 1 september 2023 in dienst bij Nh1816 als communicatie-specialist. Na journalistieke opleidingen werkte Verhoef van 2014 tot 2018 als content-specialist...
(Mieke Verhoef in de rubriek Cultuur in VVP 1, 2023) Leven gaat over veranderen. Een embryo dat een baby wordt, zich ontwikkelt tot kleuter en uitgroeit naar een...
(Ozewald Wanrooij, Rendement van Geluk, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Hey Siri…. Goedemorgen. De lampen gaan aan op een niet al te felle stand....
Alleen ben je sneller, samen kom je verder
(Carla Muters, NHG, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Digitale en online dienstverlening naar consumenten heeft in de afgelopen twee jaar een vogelvlucht...
Adviseurs willen adviseren over duurzaamheid
(Onderzoeker Fred de Jong in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Financieel adviseurs vinden duurzaamheid een belangrijk thema en zij verwachten dat het de komende...
Product Oversight Governance: tools onmisbaar
(Partner in Kennis, de Verzekeringsanalyse, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Met toenemende overheidseisen, krijgen aanbieders van verzekeringen er extra...
Nieuwe balans met regeneratief investeren
(Ivo Valkenburg (1966-2022) in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Regeneratieve investeerders zetten bewust hun geld in om een nieuwe balans te creëren...
We zijn toch niet vastgeroest?
(Gert Vasse, Ockto, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) De hypotheekmarkt draaide het afgelopen jaar op volle toeren. Er werd massaal overgesloten om optimaal...
Mobiele escaperoom rijdt door Nederland
(Partner in Kennis Centraal Beheer in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Elke adviseur kent Centraal Beheer als schadeverzekeraar door de legendarische “Even...
Duurzaam uit het vervuilende moeras innoveren
(Innovator Robert Witteveen in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Om maar met de deur in huis te vallen: verzekert de verzekeringsbranche zijn eigen ondergang?...