Innoveren: eten of gegeten worden

Jelle Bartels 2014

Innovatie staat hoog op de agenda in de financiële sector. Verzekeraars en banken richten er speciale ruimtes voor in. Het intermediair wordt aangespoord om te innoveren. En ogenschijnlijk lijkt het resultaat teleurstellend. We zijn gewend om te kijken naar wat we gewend zijn, terwijl je voor innovatie juist bereid zou moeten zijn om te kannibaliseren. Je zult bereid moeten zijn om je bestaande business te willen opeten. Zover tot er niets meer over is. Op alle vlakken.

De tijd van plannen van dertig jaar is echt voorbij. Het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om een nieuw bedrijf te lanceren, een nieuw product op de markt te zetten of zelfs een volledig bedrijfskolom te ontwrichten. Voor degenen die nog steeds denken dat het in de financiële dienstverlening niet gebeurt. Het is niet de vraag of maar wanneer het gebeurt. Mooier kan ik het niet maken.

Is daarmee je business model nu al dood? Nee, zeker niet. En door nu in actie te komen, maak je de kans tot overleven veel groter. Want in deze tijd is het ook juist voor bestaande ondernemingen ook makkelijker geworden om sneller te schakelen. Iedereen heeft tenslotte dezelfde toegang tot informatie. Sterker nog: als je bereid bent om eerst alles (even) los te laten, kan je daarna met de kennis die je al hebt (waardoor je dus een voorsprong hebt op nieuwkomers) echt versnellen. Door gebruik te maken van de kennis die jij wel (en een start-up dus niet) heeft, kan je een mooie voorsprong opbouwen.

Laat je niet opeten, vijf tips:

1. Laat voor een moment even alles los . Alle dingen waarvan jij denkt dat ze waar zijn. Airbnb heeft ook nooit gedacht dat ze hotelkamers nodig hadden om de grootste hotelketen ter wereld te worden. En jouw nieuwste concurrenten hechten al helemaal geen waarde aan ‘heilige huisjes’.

2. Wees je eigen grootste concurrent . Welke verandering(en) in jouw model zou jouw bedrijf echt het allermeeste pijn doen? Wanneer denk jij dat jouw bedrijf geen bestaansrecht meer zou hebben?

3. Breng je huidige business model in kaart . Bijvoorbeeld met het inmiddels beproefde Business Model Canvas.

4. Breng met een andere kleur de veranderingen aan die je hebt bedacht bij tip 2 . Bepaal hierbij zo objectief mogelijk de eventuele haalbaarheid. Gebruik hiervoor de kennis die je al in handen hebt en je ervaring.

5. Heb je een mogelijk model gevonden? Maak dan een stappenplan op hoofdlijnen. Begin met de kleine veranderingen die nodig zijn en breek zo nodig grote stappen op in meerdere kleintjes. Voer door en leer. Wees niet bang om het een keer mis te hebben.

Door de snelheid van aanpassingen is het ondoenlijk om in een keer het ‘juiste’ nieuwe model te hebben. Bestaande bedrijven zijn juist in staat om met kleinere stappen – en dus met minder kosten – langzaam maar zeker een enorme innovatie te doen.

Daar is wel lef voor nodig, maar zeg nou zelf... wil je eten of gegeten worden?

‘Je zult bereid moeten zijn om je bestaande business op te eten’

Reactie toevoegen

 
Editie
Vergrijzing gouden kans

Vergrijzing gouden kans

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 2-2024) De Nederlandse bevolking vergrijst in rap tempo. Dit biedt perspectieven voor de financieel adviseur...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Kernwaarden omzetten in gedrag

Kernwaarden omzetten in gedrag

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 6-2023) Door kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag, kan een organisatie een sterke en positieve bedrijfscultuur...

Stop nooit met leren

Stop nooit met leren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 5-2023) In de afgelopen jaren heeft er een enorme verschuiving plaatsgevonden in het landschap van de adviseur....

Ontdek je onderscheidende kracht

Ontdek je onderscheidende kracht

(Jelle Bartels van The Main Thing in katern 'Ken je Vak! in VVP 4, 2023) Volgens onderzoek van Bureau DFO willen adviseurs de komende tijd hun meerwaarde voor...

Kampvuur als verbinding

Kampvuur als verbinding

(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...

De kunst van vragen stellen

De kunst van vragen stellen

(Jelle Bartels van Next Step Factory in VVP 2) Een goede financieel adviseur helpt mensen beslissingen nemen over hun financiën. Maar hoe geef je goed advies...

Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...

Verhalen vertellen werkt

Verhalen vertellen werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 06-2022)  Als je onderscheidend wilt zijn, zul je moeten starten met het vertellen van een verhaal....